به گزارش نجواخبر، شایعات مرتبط با گران شدن بنزین با وجود رد کردن مسئولان، تمامی ندارد. امسال هم با شروع سال، برخی شایعات در میان مردم پخش میشود که حکایت از گران شدن قیمت بنزین در سال جدید دارد و تمام خبرهای مرتبط با بنزین هم در نهایت به نوعی به این شایعات گره میخورد. به عنوان مثال خبرهای مرتبط با افزایش ۴۵ درصدی کرایه تاکسیها و همچنین جمع آوری کارت های سوخت آزاد جایگاه های بنزین در جایگاه های سوخت تهران را هم به این خبر مرتبط میدانند.
درهمین رابطه هادی بیگینژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، افزایش قیمت بنزین برای سال ۱۴۰۲ را شایعهای بیش نمیداند که از سوی سودجویان در حال انتشار است تا جو روانی جامعه را ملتهب کنند.
بیگی نژاد گفت: عدهای دائما به دنبال این هستند که مردم را اذیت کنند. در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شده که قیمت بنزین افزایش پیدا نکند.
نماینده مجلس گفت: ماجرای جمع آوری کارت های سوخت آزاد جایگاه های بنزین هم از این قرار است که برای ما سؤال است که گردش گازوئیل و بنزین در کشور چگونه است و چه استانهایی و چه افرادی و از چه مناطقی بنزین را مصرف میکنند و بنزین های قاچاق کجا میرود؟ وقتی میگویند ۱۵ میلیون لیتر قاچاق گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین در کشور انجام میشود با احتساب قیمت آن میبینید که قیمت ۲۵ میلیون لیتر قاچاق سوخت سر به فلک میکشد و رقم بالایی میشود. لذا دزدی جدی است و این سؤال پیش میآید که چه کسی قاچاق میکند و کدام شبکه باید این موضوع را بررسی کند؟
به گفته وی، متأسفانه تاکنون قاچاق سوخت را به شیوهای انجام میدهند که کسی که قاچاق انجام میدهد گیر نمیافتد.
وی ادامه داد: بر همین اساس مجلس تصمیم گرفت که چند اتفاق رخ دهد. اول اینکه قرار شد با نیروگاهها تسویه حساب شود یعنی گازوئیل یا سوخت را با قیمت واقعی به آنها دهند و بعد از آن، پول را به آنها برگردانند که مشخص شود هر نیروگاهی چقدر مصرف کرده است و چقدر برق تحویل داده، یعنی به سمتی پیش رویم که برایش سیستم حسابرسی تعریف شود.
*تولید یک لیتر بنزین ۱۸ هزارتومان برایمان هزینه دارد!
با این حال یک مقام مسئول در خصوص تولید بنزین گفت: در شرایط فعلی، تولید هر لیتر بنزین ۱۸ هزار تومان هزینه در بردارد که این رقم برای هر لیتر نفت گاز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است. امسال مصرف بنزین نسبت به پارسال از رشد ۱۱درصدی حکایت داشته است، هر چند که بر اساس پیشبینیها، قرار بود تا رشد مصرف بنزین در کشور در محدوده بین ۷ تا ۱۰ درصد باشد. گفته میشود که به صورت میانگین روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که بیم آن میرود با ادامه این روند، نتیجهای جز ناترازی در تأمین سوخت به دنبال نداشته باشد.
سعید مداح مروج، عضوهیئت مدیره و مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی میگوید:برای پالایش هر بشکه خوراک حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار سرمایهگذاری نیاز است به عبارتی برای ساخت یک پالایشگاه ۲۰۰ هزاربشکهای نفت خام حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلارسرمایه نیاز خواهد بود و در شرایط فعلی، تولید هر لیتر بنزین ۱۸ هزار تومان هزینه در بردارد که این رقم برای هر لیتر نفتگاز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است. البته برای تولید هرلیتر نفت کوره استاندارد (کم گوگرد) ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان است. برخی شرکتهای دانشبنیان مدعی هستند با قیمتهای پایینتر امکان تولید وجود دارد، لذا امکانات مورد نیاز در اختیار برخی ازشرکتهای دانشبنیان قرار گرفته است.
*راهکار پاسخ به تقاضای بنزین
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: خودروسازان داخلی را مجبور کنیم هیچ خودرویی با مصرف بنزین بیش از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید نکنند، اجازه دهیم خودروهای با تکنولوژی نوین وارد کشور شود، فضای رقابتی در کشور ایجاد کنیم و نرخ خودرو را به گونهای مناسبسازی کنیم که جامعه رغبت کند خودروی خود را تعویض کرده و خودروهای فرسوده را نیز هرچه سریعتر اسقاط کنیم، در کنار این فرایند باید میزان تردد مردم را برای انجام امور کاهش دهیم.
آرش نجفی درباره رشد مصرف بنزین و اقدام به واردات بعنوان یک راهکار برای پاسخگویی به تقاضا اظهار داشت: قطعا واردات بنزین یک مُسکن است، باتوجه به اینکه ما بدمصرف هستیم و میزان مصرف سوخت در کشور ما خارج از عرف و استاندارد جهانی است چنانچه استراتژی کاهندگی و بهینه کردن مصرف بنزین داشته باشیم خیلی مسائل قابل حل است، عملیاتی شدن بهینهسازی مصرف مستلزم این است که نقشه راه کلان را طراحی کنیم اعم از اینکه خودروهای داخلی را تغییر ساختار دهیم و خودروهای کممصرف را جایگزین خودروهای پرمصرف کنیم، احداث اتوبان برای کاهش ترافیک حملونقل بخصوص اتوبانهای مجاور پایتخت که ایستایی بسیار زیاد است را در دستور کار قرار دهیم، همچنین برای افزایش خدمات الکترونیک و کاهش رفت و آمد شهروندان برنامهریزی کنیم.
*واردات بنزین مایه سرافکندگی یک کشور نفتی است
وی با تاکید بر اینکه واردات بنزین برای یک کشور نفتی با این هم امکانات و زیرساخت قطعا راهحل معقولی نیست، افزود: اینکه بخواهیم به خاطر کمبود بنزین دست به واردات بزنیم مایه سرافکندگی است، قاعدتا ما باید پالایشگاه جدید احداث کنیم و این اقدام بعنوان یک استراتژی کشور باشد اما با این چشم انداز که نفت و بنزین و کل ساختارهای سوختی ۳۰ تا ۳۵ سال دیگر در دنیا مزیت نخواهد بود، بنابراین باید به گونهای ساخت پالایشگاه را برنامهریزی کنیم که ظرف ۳۰ سال آینده سرمایهگذاری و انتفاع خود را به دست آورده باشد و بعبارت دیگر مستهلک سرمایهای شود.
*هیچ خودرویی با مصرف بنزین بیش از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید نشود
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: به هرحال ما به علت پرمصرفی کمبود بنزین داریم و باید آن را حلوفصل کنیم برای حل این موضوع چند رویکرد حائز اهمیت است یکی اینکه برنامهریزی استراتژیک داشته باشیم که با چه راهحلهایی باید کاهش مصرف را در کشور رقم بزنیم یکی از موضوعات این است که ما باید خودروسازان داخلی را مجبور کنیم هیچ خودرویی با مصرف بنزین بیش از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید نکنند، اجازه دهیم خودروهای با تکنولوژی نوین وارد کشور شود، فضای رقابتی در کشور ایجاد و نرخ خودرو را به گونهای مناسبسازی کنیم که جامعه رغبت کند خودروی خود را تعویض کرده و خودروهای فرسوده را نیز هرچه سریعتر اسقاط کنیم، در کنار این فرایند باید میزان تردد مردم را برای انجام امور کاهش دهیم.
*اینترنت قوی؛ یک راه حل برای کاهش مصرف بنزین
وی خاطرنشان کرد: باید دولت الکترونیک را توسعه دهیم و زیرساختهای فضای مجازی و امکانات بهرهگیری از دولت الکترونیک را توسعه دهیم که لازمه آن آموزش گستردهتر، ارائه تجهیزات بیشتر و اینترنت قویتر است، در کنار آن باید برای کاهش تردد برنامهریزی شود، مکانیزم آموزش مجازی به نحوی قوت بگیرد، مثلا برنامهریزی تردد محصلین و دانشجوان کشور یک روز در میان باشد و یا تعداد دفعات حضور د محل تحصیل را کاهش دهیم و یا ساعات حضور در مدارس و دانشگاه را برنامهریزی کنیم.
*اتوبان جدید بسازیم
نجفی بیان داشت: ما در مبادی مختلف ترافیکهای جدی داریم یکی از ترافیکهای مهم اتوبانهای اطراف تهران است وقتی بتوانیم ترافیک را کاهش دهیم و میزان ایستایی خودروها برای تردد اتوبانها کاهش یابد؛ مصرف بنزین به شدت کم میشود، بهرهگیری از اتوبانهای جدید در کلیه راههای کشور باعث میشود که ما بر اساس اصول مهندسی جدید و استفاده از امکانات و تجهیزات راهسازی راههایی احداث کنیم که مسافت کمتری بپیماییم و در نتیجه مصرف بنزین کم شود. کوتاه کردن مسیر اتوبانها منجر به صرفهجویی بنزین میشود که هزینه ساخت آن نیز از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر قابل تأمین خواهد بود.
*استراتژی صرفهجویی موثرتر از تولید بنزین است
وی ادامه داد: یکی از مباحث احداث اتوبانهای کارامد برای این است که هم سرعت انتقال را بالا برده و ایستایی را کاهش میدهد و هم مسافت و مصرف را کم میکند، ازجمله موارد دیگر اینکه زیرساختهای نقل و انتقال ریلی کشور را افزایش دهیم، بخش عمدهای از نقل و انتقالات و مسافرتها از طریق جادهها انجام میشود در حالی که در کشور پهناوری مثل ایران سرمایهگذاری در بخش ریل بخش زیادی از مشکلات را حل میکند. بنابراین به عنوان یک برنامه میانمدت و بلندمدت باید برنامهریزی شود و در تعاملات جهانی و سرمایهگذاری خارجی این موضوع لحاظ شود، در داخل شهرها سیاست تشویقی در نظر گرفته شود و پارکینگهای طبقاتی در شهرهای پرترافیک و کلانشهر در دستور کار قرار گیرد، اکنون دو لاین خیابانها برای پارک خودروها است و حتی به صورت دوبله پارک میکنند که این رویه تأثیر بزرگی در کلان موضوع تردد دارد، اگر در هر خیابان پارکینگ احداث کنیم و توقف ممنوع شود؛ حرکت سریع خودرو باعث میشود ایستایی و معطلی نداشته باشیم و ماشین در جا کار نکند به این ترتیب هم آلودگی کم میشود. هم سرعت بالا میرود و هم در مصرف بنزین صرفهجویی میشود، باید گروهی بعنوان رگولاتور و تنظیمگر مسئولیت داشته باشند و دستوارتشان اثربخش باشد تا بتوانند بسیاری از موضوعات را در کشور جا بیندازند که نتیجه آن صرفهجویی خواهد بود و نیاز به تولید بیشتر بنزین هم نخواهیم داشت، چراکه اکنون تولید بنزین در کشور عدد بسبیار بزرگی استف بنابراین استراتژی صرفهجویی موثرتر از تولید است.
*با ۳۰۰۰ برابر کردن قیمت بنزین هم نتوانستیم جلوی مصرف را بگیریم
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: کمبود بنزین موضوع امروز نیست ما سالهاست که کمبود بنزین داریم و راهحل را در افزایش قیمت بنزین جستوجو میکنیم، از ابتدای انقلاب تاکنون قیمت بنزین بیش از ۳۰۰۰ برابر شده ولی به هیچ عنوان کاهش مصرف رخ نداده و شدت آن روز به روز بالاتر هم رفته است، زمانی در سال ۹۸ قیمت بنزین ۳ هزار تومانی با معادلسازی ۳۰ سنت بود اما ظرف ۳ ماه بر اثر تأثیر افزایش قیمت بنزین که پدیده تورم را داشتیم؛ قیمت بنزین به ۱۵ سنت رسید و امروز هم که قیمت بنزین به ۲ سنت است، بنابراین راهکار کاهش مصرف؛ بالا بردن قیمت نیست اگر قرار بود سیاست افزایش قیمت کارامد باشد از ۳ هزار برابر شدن قیمت میتوانستیم تأثیر بگیریم، پس دنبال مسکن نباشیم، زیرا همواره این روند باعث شده راه حل موثری نداشته باشیم، باید بدانیم هیچ مشکلی در کشور ما در کوتاهمدت قابل حل نیست.