به گزارش نجوا خبر، باتوجه به اینکه مردم این روزها به پلتفرمها اعتماد کردهاند و در حال تماشای سریال های پلتفرمها هستند و پلتفرمها به یک بیزنس تبدیل شدهاند آیا تولیدات ضعیف نیز همچنان مخاطبان را به خود جذب میکند یا خیر؟
برای بررسی ابعاد این موضوع با برخی از کارشناسان گپ و گفتی داشتیم.
جبار آذین، منتقد سینما، تلویزیون و کارشناس رسانه در این باره به خبرنگار برنا میگوید: مردم تا یک جایی از یک حرکت هنری و هنرمند حمایت میکنند که همسو و هم جهت با نگاه ها، دیدگاهها و نیاز های خودشان باشد، قرار نیست هر برنامه، تولید و یا هر محصول هنری صرفا به سلیقه سرمایه گزاران، هنرمندان و سفارش دهندگان بدون آنکه سلیقه، نظر و خواست مردم لحاظ شود، تولید شود. نکته اصلی توجه به نیاز و خواست مخاطب است. قرار نیست در صدا و سیما، سینما و شبکه نمایش خانگی هنرمندان، مدیران و مسئولان صرفا جهت برنامه های شخصی، سلیقهای و گروهی خود حرکت کنند، اگر بنا بر این است که رضایت مردم جلب شود، رضایت مردم در گرو پرداختن به زندگی، افکار و نیازهای آنهاست حال چه این خواسته ضعیف به تصویر کشده شود یا قوی، اما به هر حال مردم مسئله اصلی هستند.
این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه مخاطبان برای تماشای سریالها و برنامه های شبکه نمایش خانگی هزینه پرداخت میکنند، توضیح داد: تولیدات فرهنگی و هنری برخی از سرمایه گزارها مغایر با سلیقه مخاطب و همسو با اهداف و برنامه های خودشان است اما مهم ترین مسئله آن است نه تنها پلتفرمها بلکه عرصه فرهنگی کشور نیز ضربه میخورد پس زمانی که مخاطب پاسخ نیازهایش را در این نوع تولیدات نبیند به اجبار همچنان به تماشای برنامه های مشابه و قوی تر به لحاظ ساختاری در شبکه های خارجی و ماهوارهها میپردازد.
جبار آذین افزود: مخاطب فیلم ها، برنامهها و سریال های خارجی را تماشا میکند و هیچ هزینهای برای تماشای یک برنامهای که به لحاظ ساختار هنری چندان قوی نیست و از نظر محتوا نیز حرفی برای گفتن ندارد، پرداخت نمیکند. این نتیجه فرهنگ سوزی و گریز مردم از جامعه به سوی ماهواره های خارجی است لذا اگر قرار است که تمام جریان های فرهنگی کشور، چه پلتفرمها چه دستگاه های رسمی مانند سینما و رسانه ملی برای مردم ایران تلاش کنند، بهتر است در راستای رفع نیازهای انها حرکت کنند. اکنون بیشتر مردم دچار انواع مشکلات و مسائل مادی هستند و ایدهها و ایده آل های ایرانی دارند، این موضوعات و مسائل باید در دستور کار تولیدات دستگاه های فرهنگی قرار بگیرد در غیر این صورت هیچ انسان عاقلی برای تماشای آثاری که به هیچ عنوان در جهت سلیقه و زندگی و برنامه های مورد توجه خود او نیست، وقت و هزینه صرف نمیکند.
جبار آذین
این کارشناس رسانه یکی از دلایل اصلی گریختن مردم از تلویزیون و به وجود آمدن شبکه خانگی و حضور پلتفرمها را ضعف های اساسی تولیدات تلویزیون دانست و گفت: اگر تلویزیون به درستی در جهت اهداف مردم حرکت میکرد و با تولید فیلم ها، برنامهها و تولیدات قوی و غنی پاسخگوی نیاز مردم بود شاید کمتر کسی به سوی ماهوارهها میرفت. اصل این است که اگر تلویزیون بخواهد به درستی در جهت نیاز مردم حرکت کند میتوان امیدوار بود که مخاطبان بیشتری داشته باشیم اما زمانی که هنرمندان درجه یک از تلویزیون رانده شدهاند و سریال های شایسته و درجه یک در ژانرهای مختلف ساخته نشده، مردم به سراغ تولیدات هنری دیگران میروند.
جبار آذین ادامه داد: اما با این حال هم تلویزیون و هم شبکه نمایش خانگی کماکان در حال فعالیت هستند و باید فضا به گونهای هماهنگ شود که رقابت سالم فرهنگی میان این گروهها به وجود بیاید، بدیهی است که هر جریان و هر گروهی که آثار بهتر و برتری به لحاظ محتوا و کیفیت تولید میکند مخاطب بیشتری خواهد داشت و این یک واقعیت در فرهنگ ایران و جهان است، اما جای بد قضیه این است که نه تلویزیون و نه شبکه های نمایش خانگی آنگونه که باید نیاز مردم را پوشش نمیدهند. اگر به جای سلیقه مدیران و سرمایه گزاران سلیقه مردم به عنوان معیار و ملاک تولیدات فرهنگی قرار بگیرد و این آثار دارای محتوای مناسب جامعه ایران باشد میتواند دوباره مخاطبان را به خود جذب کند اما در غیر این صورت نمیتواند مخاطبان را بازگردانند.
آذین در پایان گفت: فضای فرهنگ و هنر کشور در تمام عرصهها به دلیل دوری از فضای اصلی و توجه به نیازهای مردم کمی ضعیف شده است به ویژه که امروز مردم نیازمند شادی و نشاط هستند، چنانچه دستگاه های هنری با مدیریت صحیح هنری و هنرمندان متعهد در این مسیر فعالیت کنند و فعالیتشان پاسخ گوی نیازهای مردم باشد میتوانند اعتماد از دست رفته مردم را به دست بیاورند و این حرکت موجب شود تا ما شاهد یک تحول بزرگ فرهنگ سازی در ایران باشیم.