مدیر علمی طرح جامع مسکن کشور در گفتگو با نجوا خبر:

ادامه دار شدن رکود تورمی در بخش مسکن / به وعده‌ها عمل نکردند

ادامه دار شدن رکود تورمی در بخش مسکن / به وعده‌ها عمل نکردند
مدیر علمی طرح جامع مسکن کشور گفت: تا زمان رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب با نرخی پایدار و قابل ملاحظه رکود تورمی مسکن وجود خواهد داشت.

فردین یزدانی، کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار نجواخبر در مورد نوسانات بازار مسکن در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ گفت: بازار مسکن و دارائی‌ها چند سالی است که با رکود تورمی همراه شده است و امسال هم این رکود ادامه دار خواهد بود، از نظر سطح تولید نیز تمامی شاخص‌ها نشاندهنده این رکود در جامعه است به این معنی که رشد سرمایه‌گذاری واقعی بخش خصوصی در بازار مسکن چندان مثبت نبوده است.

انتظار تحول در نظام تولید مسکن فعلا وجود ندارد

این پژوهشگر اقتصاد شهری و مسکن در ادامه افزود: انتظار تحول در نظام تولید مسکن فعلا وجود ندارد مگر آنکه در طرح‌های دولتی یک تعداد واحد مسکونی ساخته شود که تأثیر آن هم به صورت موقت خواهد بود که البته وعده‌های ساخت‌وساز هم چندان عملی نشده و در حال حاضر از ۴ میلیون مسکن تنها ۶۰۰ هزار مسکن ساخته شده است.

او افزود: در حالی که سال ۱۴۰۰ اعلام شده بود سالانه یک میلیون مسکن ساخته خواهد شد اما پس از سه سال هنوز یک میلیون از این واحدها هم بدست متقاضیان نرسیده است.

تعداد محدودی متقاضی مسکن ملی هستند

یزدانی تصریح کرد: در جامعه امروز ایران، بخش زیادی از افراد در فقر مطلق به سر می‌برند بنابراین این گروه‌های کم درآمد آورده نقدی برای خرید این آپارتمان‌های دولتی ندارند و تنها یک تعداد محدودی که دارای تمکن مالی بودند درخواست دادند که زمین آن هم برای این تعداد تأمین شده است.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت: یک بخشی از این واحدها پس از اتمام ساخت از سوی این افراد به افراد دیگری فروخته می‌شوند و یا اینکه ممکن است همین واحدها به واحدهای استیجاری تبدیل شوند و وارد بازار اجاره شوند اما در مجموع این طرح ملی هم تاکنون موفق نبوده و از ابتدا هم پیش بینی‌ها همین بود.

هنوز هم ۱۲۰ هزار واحد از مسکن مهر بدون متقاضی است

او با مقایسه طرح ملی مسکن با طرح مسکن مهر افزود: زمانی که مسکن مهر کلید خورد وضعیت اقتصادی مملکت مناسب‌تر بود و منابع مالی کافی هم برای ساخت مسکن مهر مهیا بود اما مسکن ملی تنها کاریکاتوری از مسکن مهر است و می‌بینیم در شرایطی که مملکت فاقد رشد اقتصادی است و درآمد نفتی‌اش هم محدود شده و با تورم بالائی دست به گریبان است مسئولین درصدد ساخت این مدل از مسکن هستند.

یزدانی تصریح کرد: هنوز هم ۱۲۰ هزار واحد از مسکن مهر بدون متقاضی باقی مانده است و ساخت این مدل مسکن اثراتی هم بر پایه پولی گذاشت و هزینه‌هایی که بر اقتصاد کشور گذاشت زیاد بود، اما از نگاه آماری آن زمان ۲ میلیون واحد مسکونی ساخته شد، این در حالی است که امروز اندازه آن زمان امکانات مالی وجود ندارد و بنابراین تعداد بالائی مسکن هم ساخته نخواهد شد.

ادامه دار شدن رکود تورمی تا رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که این رکود تورمی تا چه زمانی ادامه دارد گفت: رکود تورمی به معنای رکود در تولید و افزایش قیمت در کالاها، تا زمان رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب با یک نرخ پایدار و قابل ملاحظه وجود خواهد داشت و تا زمانی که این رشد در درآمد خانوارها سرریز نشود، تغییری رخ نخواهد داد. البته سال گذشته هم سرمایه‌گذاری مسکن چندان رشدی نداشت و این رکود وجود داشت. از سال ۱۳۹۷ به بعد و با افزایش تحریم‌ها علیرغم افزایش قیمت‌ها تقریبا رکود در بازار تولید مسکن بیشتر شد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/256108

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.