در آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه مطرح شد؛

ابراز امیدواری رئیس كل گمرك برای تعمیم مدل موفق فولاد مباركه در ایجاد گمرك اختصاصی در سراسر كشور

ابراز امیدواری رئیس كل گمرك برای تعمیم مدل موفق فولاد مباركه در ایجاد گمرك اختصاصی در سراسر كشور
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعمیم مدل موفق فولاد مبارکه در ایجاد گمرک اختصاصی به حوزه‌های بزرگ تولیدی و صنعتی کشور ابراز امیدواری کرد.

به گزارش نجوا خبر، محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه 22 خردادماه در آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه اظهار کرد: براساس مجموعه گزارش‌های ارائه‌شده حوزه تجارت خارجیِ وزارت امور اقتصادی و دارایی به رئیس‌جمهور شهید کشورمان در تاریخ ۲۸ آذرماه سال گذشته، حجم تجارت خارجی کشورمان در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۳۹۹، با رشد ۵۴ درصدی همراه بود، به‌عبارت دیگر عدد ۷۶ میلیارد دلار مجمع مبادلات به بیش از ۱۱۶ میلیارد دلار رسید.

افزایش 9 برابری درآمدهای وصولی و واریزی به خزانه گمرک طی 3 سال

وی ادامه داد: در آن جلسه گزارش شد که حجم ترانزیت کشور از ۱۱.۵ میلیون تن به بیش از ۱۷.۸ میلیون تن، معادل ۵۴ درصد رشد رسید. همچنین درآمدهای وصولی و واریزی به خزانه گمرک جمهوری اسلامی ایران از ۲۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲۵۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ یعنی به ۹ برابر افزایش یافت.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئیسی پس از استماع این گزارش در آن جلسه ضمن قدردانی از این روند، اظهار داشتند: «ضمن اینکه جهش درآمدها در مجموعه گمرک مطلوب و مقبول است و باید ادامه پیدا کند اما اصل خواسته من تسهیل‌گری، روان‌سازی و مهیاسازی شرایط برای فعالان اقتصادی به شرطی که بتوانند با کمترین هزینه، در کوتاهترین زمان و با به صرفه‌ترین شکل، مجموعه مبادلات تجاری و بازرگانی خود را مدیریت و پیاده‌سازی کنند.».

طراحی و بازنگری تسهیل‌گری در تجارت خارجی با تمرکز بر شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان

وی افزود: بر همین اساس، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی دستور طراحی و بازنگری تسهیلات و تسهیل‌گری در حوزه تجارت خارجی با تمرکز بر شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان بازنگری را صادر کردند. بسته حمایتی از شرکت‌های بزرگ تولیدی و دانش‌بنیان با راهبری وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در دو بخش در گمرک جمهوری اسلامی در حال انجام است که یک بخش آن در حوزه نرم‌افزاری و استفاده از زیرساخت‌هایی است که منجر به حذف قید زمان و مکان در انجام تشریفات گمرکی می‌شود و نوید آن سامانه جدید گمرکی است که در حال استقرار و توسعه و با پیشرفت ۹۰ درصدی همراه بوده است.

رضوانی‌فر تأکید کرد: این پروژه ازجمله پروژه‌هایی است که در همین دولت تعریف، قرارداد آن در تابستان سال ۱۴۰۱ منعقد و در حال حاضر مراحل استقرار آن آغاز شده و ظرف ماه‌های آینده اجرایی خواهد شد. بخش دیگر نیز شامل بسته حمایت از شرکت‌های تولیدی، تسهیل و روان‌سازی حوزه تجارت خارجی و کاهش هزینه‌های تولید شرکت‌های بزرگ بود که به سرمایه‌گذاری در حوزه دستگاه‌های X-ray مرتبط می‌شد. تعداد دستگاه‌های X-ray نصب‌شده در دولت فعلی معادل ۵۰ درصد از کل دستگاه‌های X-ray نصب‌شده طی ۲۰ سال اخیر بوده است.

تجهیز بیش از ۲۱۶ شرکت تولیدی سراسر کشور به انبار اختصاصی

وی عنوان داشت: بخش دیگر بسته حمایتی گمرک جمهوری اسلامی در تعاملی است که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفت و از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی استفاده شد و بخش دیگر آن، توسعه انبارهای اختصاصی با شفاف‌سازی و ساده‌سازی فرایندها برای حفظ منافع شرکت‌های تولیدی بود، به‌گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۲۱۶ شرکت تولیدی سراسر کشور به انبار اختصاصی مجهز شدند. در سال گذشته بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه بابت حقوق ورودی از شرکت‌های تولیدی، بازرگانی و دانش‌بنیان کشور دریافت شد که به سرمایه در گردش و سهولت در تأمین مواد اولیه خطوط تولید کمک می‌کند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما در تعداد و ترکیب شرکت‌های فعال مجاز یا همان مجموعه فعالان برگزیده در گمرک، بازنگری گسترده‌ای انجام دادیم و در حال حاضر اسناد و پرونده‌های ۵۵۰ شرکت که با استانداردهای تعریف‌شده و رعایت سطح گسترده‌تری از شرایط و الزامات جزو برگزیدگان گمرک هستند، بررسی شده و در حال استفاده از تسهیلات گمرک جمهوری اسلامی هستند. در اواخر سال ۱۴۰۱، مجوز نخستین گمرک تخصصی از سوی هیئت دولت صادر شد و گمرک تخصصی ICT در منطقه ویژه اقتصادی "پیام" تأسیس و زیرساخت‌های خوبی در آن بخش ایجاد شد.

امکان استفاده از ظرفیت‌ فولاد مبارکه برای توسعه گمرکات کشور

وی ابراز داشت: اصلاح مسیربندی‌ها از دیگر تسهیل‌گری‌هایی است که از سوی گمرک جمهوری اسلامی صورت گرفت، به‌گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۸۲ درصد وزنی واردات کشور در مسیر سبز یا زرد قرار دارند که به نفع شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان است. گمرک جمهوری اسلامی بسته ویژه حمایتی دیگری برای ۹ هزار و ۲۷۰ شرکت‌ دانش‌بنیان در نظر گرفته و نتیجه آن افزایش درآمد حاصل از صادرات این شرکت‌ها به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار بود. متوسط ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان کشور حدود ۶۰۰ دلار و معادل دو برابر متوسط ارزش سایر شرکت‌هاست، این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در این حوزه و توجه به صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر از این مسیر محقق شده است.

رضوانی‌فر اضافه کرد: آنچه که گمرک جمهوری اسلامی به دستور و به یادگار از رئیس‌جمهور شهیدمان در اولویت بالاتری نسبت به موضوعات درآمدی، تناژی حجم تجارت در دستور کار قرار داده، همین تسهیل‌گری‌ها بود؛ بر همین اساس، افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه نیز اتفاق میمون و مبارکی است چراکه این تجربه، یعنی توسعه گمرک‌های اختصاصی با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های بزرگ تولیدی، خوشنام، دارای زنجیره ارزش کامل و پیشران، حتماً کمک می‌کند که از ظرفیت‌های خود در توسعه گمرکات مرزی و مناطق محروم استفاده کنیم چراکه در چنین توسعه‌هایی می‌توان از ظرفیت‌ مجموعه‌های فاخر و بزرگی مثل فولاد مبارکه استفاده کرد. امیدوارم بتوانیم طی ماه‌های آینده مدل موفق فولاد مبارکه در ایجاد گمرک اختصاصی را به سایر حوزه‌های بزرگ تولیدی و صنعتی کشور تعمیم دهیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/266876

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.