تجمع مردم در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه/ دریاچه ارومیه جان می‌دهد...

تجمع مردم در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه/ دریاچه ارومیه جان می‌دهد...
چند ده نفر از مردم در دو شهر آذربایجان غربی به عدم توجه مسؤولان به خشکیدن دریاچه ارومیه اعتراض کردند.

به گزارش نجواخبر، مشاهدات میدانی از اجتماع چند ده نفری مردم در تقاطع خیابان‌های امام خمینی و عطایی ارومیه خبر می‌دهد.

در این تجمع برای دقایقی تعدادی از مردم با شعارهای به زبان ترکی با این مضموم که «دریاچه ارومیه جان می‌دهد، مجلس به قتل آن فرمان می‌دهد» و «آذربایجان بیدار است، دریاچه ارومیه تشنه است» اعتراض خود نسبت به عدم توجه مسؤولان به خشک شدن دریاچه ارومیه را اعلام کردند.

پلیس نیز برای ساعتی در خیابان عطایی ارومیه برای برقراری امنیت و آرامش حضور پیدا کرد. نیروی انتظامی ساعتی قبل از شناسایی و دستگیری اشراری که قصد تخریب اموال عمومی و برهم زدن امنیت مردم را داشتند، خبر داد.

گزارش‌هایی نیز از تجمع محدود در شهر نقده آذربایجان غربی مخابره شده است گرچه شهرهای دیگر این استان همچون میاندوآب و خوی عصر آرامی را سپری کردند.

عصر شنبه با وجود فراخوان گروه‌های قومی و برخی کانال‌های ضد انقلاب تبریز شاهد هیچ تجمعی نبود. مرکز شهرهای اردبیل و زنجان نیز همچون تبریز با وجود فراخوان گروه های پان ترک شامگاه آرامی را سپری کرد. بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد تصاویر پخش شده از تجمع مردم در اردبیل قدیمی است.

به گزارش فارس، کارشناسان کاهش قابل توجه نزولات جوی و هزاران چاه در حوزه آبخیر دریاچه ارومیه را از دلایل اصلی کاهش قابل توجه تراز آبی این دریاچه در دو دهه اخیر می‌دانند.

میزان افزایش سطح تراز دریاچه از ابتدای سال آبی امسال تنها ۲۵ سانتیمتر بوده و متأسفانه از ۶ خرداد با گرم شدن هوا، حدود ۲۲ سانتی‌متر آن تبخیر شده است.

حجم آب این دریاچه حدود ۲/۴۸ میلیارد متر مکعب برآورد شده است که این حجم نیز نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۱/۴۴ میلیارد متر مکعب و نسبت به تراز اکولوژیک در حدود ۱۳ میلیارد کمتر می‌باشد.

نمایندگان مجلس ۴ روز قبل با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه با محوریت بررسی عملکرد مالی، اجرایی و میزان اعتبارات موافقت کردند. منادی نماینده تبریز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه به زودی عملیاتی می‌شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/1033

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.