نجوا خبر گزارش می‌دهد؛

هشدارها بابت گرانی و کمبود دارو/ چراغ‌های قرمز روشن شده است

هشدارها بابت گرانی و کمبود دارو/ چراغ‌های قرمز روشن شده است
به نظر می‌رسد، قبل از اینکه وارد بحران دارویی از نوع پاییز و زمستان سال گذشته و حتی بدتر شویم؛ باید تدبیری اندیشید.

به گزارش نجواخبر، در ماه‌های پایانی سال گذشته درگیر کمبود دارو و سرم بودیم، باتوجه به گزارشات جمع آوری شده توسط خبرنگار نجواخبر، بحران کمبود و گرانی دارو همچنان ادامه دارد و آژیر خطرِ این بحران خیلی زود به صدا درمی آید.

آنچه در بودجه ۱۴۰۲ تحت عنوان یارانه دارو و البته تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده است، رقم ۶۹ هزار میلیارد تومان است. عددی که دولت پیشنهاد داد و نمایندگان مجلس هم آن را بدون هیچ چکش کاری قبول کردند. اما، در همان روزها که بودجه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی بود، بسیاری از دست اندرکاران صنعت داروسازی و حوزه سلامت، نسبت به پیامدهای کمبود بودجه دارو هشدار دادند و گفتند که دچار مشکل خواهیم شد.

۱۶فروردین ماه، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خیلی زود آژیر خطر بحران کمبود دارو را به صدا در آورد تا مسئولان امر در وزارت بهداشت، از همین حالا به فکر باشند.

وی با انتقاد از کمبود منابع مالی در حوزه سلامت و بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه نسبت به این مهم، گفت: اختصاص ۶۹ هزار میلیارد تومان به یارانه دارو با توجه به طرح دارویاری و افزایش هزینه‌های دارو و قیمت آن و مسائل ارزی به طور قطع جوابگو نخواهد بود و شاید بتوان با این منابع برخی نیازها را برای ۴ یا ۵ ماهه نخست سال پوشش داد اما برای ۱۲ ماه به هیچ وجه جوابگو نیست ضمن اینکه هنوز مشخص نیست که بسیاری از تجهیزات پزشکی با چه ارزی قرار است وارد و منابع آن از چه مسیری تأمین شود.

وی با بیان اینکه سقف بودجه لحاظ شده برای اجرای طرح دارویاری با نیازها همخوانی ندارد، افزود: اگر به همین شکل پیش برویم با مشکلاتی در مسیر اجرای طرح دارویاری مواجه خواهیم شد و شکست می‌خورد.

شهریاری با بیان اینکه وضعیت دارو یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است، ادامه داد: اگر تدابیر لازم اتخاذ نشود به دلیل نبود ارز ترجیحی و افزایش قیمت ارز با کمبود یا نبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه خواهیم بود.

وی یادآور شد: به دفعات و بارها این مسئله را گوشزد کردیم اما به نظر می‌رسد مسئولان سازمان برنامه و بودجه نسبت به این هشدارها بی‌توجه است و هر چقدر که تاکید کردیم ۶۹ هزار میلیارد تومان جوابگو نیست اما متأسفانه قانع نشده‌اند و این بی‌توجهی‌ها خلاف سیاست‌های نظام و اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر کاهش هزینه‌ها و مشکلات مردم در سال ۱۴۰۲ است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: متأسفانه در عمل نه تنها کاهش هزینه‌ای نخواهیم داشت بلکه پرداختی از جیب مردم در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری خواهد یافت.

البته این فقط رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نبود که هشدار داد؛ بلکه خیلی از دست اندرکاران صنعت داروسازی کشور در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱، مدام بروز بحران در صنعت دارو را هشدار می‌دادند. به طوری که محمد عبده زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در نشست کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اواخر سال گذشته، گفته بود که دارو از اردیبهشت ۱۴۰۲ گران خواهد شد.

به گفته عبده زاده، قیمت یک ماده جانبی پرمصرف تولید داخل از کیلویی ۷۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۵۰ رسیده است، چگونه تولید کننده می‌تواند نسبت به خرید این ماده اقدام کند و قیمت تمام شده دارو را ثابت نگه دارد.

در ادامه به چند هشدار دیگر در مورد بحران قریب الوقوع دارو اشاره می‌کنیم:

۴ اردیبهشت

همایون سامه یح (عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس)، در مورد بالا بردن تعهدات بیمه‌ای و پوشش همگانی بیمه در جهت کاهش پرداختی از جیب مردم، گفت: با اجرایی شدن طرح دارویاری انتظار می‌رفت بسیاری از نابسامانی‌ها در حوزه دارو رفع شود اما به دلیل وجود مشکلات، حمایت‌های لازم صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: طرح دارویاری به دلیل‌عدم وجود اعتبارات بودجه‌ای لازم به صورت کامل اجرایی نشده بر همین اساس شاهد بروز مشکلاتی در جهت مسائل دارویی هستیم، با تمام این تفاسیر داروخانه‌های کشور همکاری لازم را داشته و طرح بیمه را با همان شرایط قبلی پذیرفته‌اند تا فشاری به بیماران وارد نشود، امیدواریم بازپرداخت بیمه‌ها به مراکز طرف قرار آن‌ها بسیار سریع‌تر انجام شود.

۴ خرداد

سیدحیدر محمدی، در حاشیه جلسه شورای کلان منطقه هشت کشور، اظهار کرد: در این نشست‌ها مشکلات و راهکارهای توسعه حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و سایر اقلام سلامت محور، معاونت‌های مربوطه مطرح و معاونین غذا و دارو مسائل استان و دانشگاه را مطرح و پیگیر وضعیت سهمیه‌های دارویی هستند. همچنین پس از طرح مسائل، راهکارهای برون رفت و بهبود شرایط ارائه و پیگیری می‌شود.

وی گفت: کمبودهای دارویی به دو شکل کمبودهای جهانی و کشوری مطرح است که کمبودهای جهانی باید از مسیر منطقی کردن تجویز و مصرف مدیریت شود؛ کمبودهای کشوری نیز از طریق افزایش تولید، واردات موازی و مدیریت توزیع از طریق جابه‌جایی منابع موجود شرکت‌های پخش قابل رفع است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به دسترسی‌های ایجاد شده برای معاونین غذا و دارو در سامانه تیتک به منظور رصد اقلام دارویی توزیع شده در سراسر کشور، افزود: در این سامانه موجودی هر معاونت به صورت ریز اقلام دارویی و بر اساس IRC موجود است و هر معاونت در صورت بروز کمبود می‌تواند موجودی سایر استان‌ها را رصد و اقدام مقتضی را انجام دهد.

گزارش: پرستوبختیاری

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/117901

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.