نگاهی به مشکلات مناطق آزاد/ تراز تجاری مثبت دور از دسترس نیست

نگاهی به مشکلات مناطق آزاد/ تراز تجاری مثبت دور از دسترس نیست
به گفته اعلمی، اصلی‌ترین عامل رشد و توسعه بعد از برنامه داشتن سرمایه است که باید مناطق آزاد آن را جذب کنند و متاسفانه بهترین برنامه‌ها و پروژه‌های طراحی شده به دلیل‌ عدم تامین مالی توسط دولت بر زمین مانده است.

عباسعلی صدیق اعلمی (یکی از مدیران حراست مناطق آزاد) در گفت‌وگو با خبرنگار نجوا خبر گفت: در همه کشورها مناطق آزاد صنعتی و تجاری نقش کلیدی در اقتصاد دارند تا جاییکه کشورهای توسعه یافته بیش از نیمی از صادرات و واردات خود را از طریق این مناطق انجام می‌دهند.
وی افزود: مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران در سال ۱۳۷۰ با یک قانونی تحت عنوان قانون چگونگی اداره مناطق آزاد که به تأیید هیئت دولت رسیده فعالیت خود را اغاز نمود. و طی سه دهه گذشته با توجه به اقداماتی که صورت گرفته، کارکرد و خروجی این مناطق با جایگاه ومأموریت مورد انتظار اقتصاد کشور فاصله‌ی زیادی داشته است.
اعلمی گفت: مناطق آزاد باید ارتباط تجاری خود را با حوزه‌های داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد و حفظ نمایند که این اتفاق با فرازو نشیبهای زیادی روبه‌رو بوده که با تلاشهای صورت گرفته در دولت‌های سابق متأسفانه تا کنون تراز منفی از خودشان بجای گذاشته‌اند.
او اضافه کرد: هدف از این مناطق، تولید و ایجاد اشتغال و صادرات و نهایتا ارز آوری برای کشور است ولی متأسفانه بنابه ایرادات ساختاری در اداره این مناطق ما نه تنها به صادرات مورد انتظار نرسیده‌ایم بلکه مناطق آزاد را به جایگاهی برای واردات تبدیل کرده‌ایم که این امر باعث تراز منفی مناطق شده و در این راستا عواملی مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا این‌عدم رضایتمندی ایجاد گردد.
او در ارتباط با عوامل‌عدم موفقیت گفت: یکی از عوامل اصلی نحوه انتخاب مدیران مناطق است. مدیران مناطق بر اساس توانمندی و تجربه و سابقه نصب نمی‌شوند بلکه بر اساس توصیه و سیاسی کاری و انتفاع گروهی خاص نصب می‌شوند. عامل بعدی بی‌ثباتی در انتصابات است که باعث شده کارها به صورت سلیقه‌ای و تکراری در مناطق صورت بگیرد تا جایی که بعضی مدیران مدت زمان مدیریتشان به کمتر از یک سال می‌رسد. این‌عدم ثبات مدیریت باعث بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شده و حتی راندمان کار مندان مناطق را دچار افت کرده تا به جای اقدامات برنامه محور به امورات روزمرگی دچار شوند.
به گفته اعلمی، اصلی‌ترین عامل رشد و توسعه بعد از برنامه داشتن سرمایه است که باید مناطق آزاد آن را جذب کنند و متأسفانه بهترین برنامه‌ها و پروژه‌های طراحی شده به دلیل‌ عدم تأمین مالی توسط دولت بر زمین مانده است.
او افزود: در دولت‌های قبلی این تفکر در اذهان عمومی نقش بسته بود که مناطق آزاد حیاط خلوت درآمدی دولتمردان است، اخبار رانتی هم گاه به گاه شنیده می‌شد که این تفکر را تقویت می‌کرد. الحمدلله دولت سیزدهم دولتی مردم محور و ولایی است و دکتر عبدالملکی از جوانان انقلابی واز مخالفین روند سابق مناطق آزاد هستند که انشاالله با بکار گیری نیروهای متعهد و توانمند و باتجربه، بتوانند شرایط را تغییر دهند.
اعلمی در پایان گفت: باتوجه به وضعیت موجود مناطق که از پتانسیل بالایی برخوردار هستند، امیدواریم با جلب اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و با نصب مدیران پاکدست و توانمند و با تجربه و بومی‌سازی قوانین مربوط، بتوانیم به زودی به تراز تجاری مثبت دست پیدا کنیم. این هدف دور از دسترس نیست.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118229

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب