ادعای مخبر در مورد کنترل تورم

ادعای مخبر در مورد کنترل تورم
معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید با وجود پرحادثه بودن سال 1401، دولت «موفق شده» تورم را کنترل کند تا نسبت به سال 1400 تفاوت چندانی نداشته باشد.

به گزارش نجواخبر، محمد مخبر روز چهارشنبه (24 خرداد) در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت که در زمان تحویل دولت به دولت سیزدهم، «تورم ماهانه» شهریور 59.6 درصد بوده اما دولت سیزدهم این تورم را کنترل کرد و تا پایان سال با ماهانه 40 درصد و 39 درصد رسید که کل تورم سال 46 درصد شد.

به نظر می‌رسد منظور معاون اول رئیس‌جمهور از «تورم ماهانه»، تورم میانگین یا سالانه است که اشاره به رشد میانگین شاخص قیمت مصرف‌کننده در 12 ماه منتهی به هر مقطع نسبت به موقعیت مشابه خود در سال قبل از آن دارد.

مخبر افزود: در سال 1401 با مشکلات زیادی مواجه شدیم. هم بحث اوکراین بود، هم بحث حذف ارز ترجیحی بود و هم بحث اغتشاشات و حملات ارزی را داشتیم ولی با همه این مسائل موفق شدیم تورم سالانه 1401 رو طوری به نتیجه برسانیم که نسبت به سال 1400 که هیچکدام از این مسائل نبود، افزایش آنچنانی پیدا نکرد و همان 46 و خرده‌ای شد.

با وجود اینکه آمارهای تورم فروردین، چه از حیث نقطه‌ای و چه ماهانه، از ثبت رکوردهای تورمی حکایت داشت، اما معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید از ابتدای امسال تورم روند کاهشی داشته است. او اظهار کرده است: «از اول امسال هم می‌بینید که هم فروردین و هم اردیبهشت، هم تورم تولیدکننده و هم تورم مصرف‌کننده شروع به کاهش کرد و این کاهش در خرداد بیشتر خواهد شد.»

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه به موضوع آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: منابع بلوکه‌شده ایران در برخی کشورها آزاد شده و درمورد بقیه موارد هم مقدمات آن فراهم شده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118378

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب