آیا بورس بازهم درجا می‌زند؟

آیا بورس بازهم درجا می‌زند؟
بسیاری از فعالان بورس به این نتیجه رسیده اند که بازار ممکن است مدتی درجا بزند و پس از آن دوباره رشد خود را آغاز کند.

به گزارش نجواخبر، تا مدتی پیش تعداد افرادی که تصور می‌کردند اصلاح بورس کوتاه مدت خواهد بود، بیشتر از افرادی بود که حرف از اصلاح چند ماهه می‌زدند. اما حالا اکثر کارشناسان به این باور رسیده‌اند که بورس به این زودی‌ها روند صعودی جدیدی را آغاز نمی‌کند.

این دسته از تحلیلگران معتقدند گرچه بازار سقوط سنگینی نخواهد داشت، اما رشد هم نمی‌کند تا در همین حوالی، کف سازی انجام شود و اصلاح زمانی نیز تکمیل شود تا بورس صعودی جدید را آغاز کند.

معمولا در روندهای صعودی، طول دوره رشد بازار بیشتر از طول دوره افت آن است. با توجه به این موضوع که در حال حاضر بورس وارد یک روند صعودی شده، می‌توان انتظار داشت که طول دوره افت بازار کمتر از مدت زمانی باشد که در حال رشد بود.

نهایت مدت اصلاح
در این شرایط می‌توان انتظار داشت که بورس نهایتا 2-3 ماه دیگر به درجا زدن خود ادامه دهد و پس از آن رشد کند. البته ممکن است مدت زمان درجا زدن بازار کمتر از این هم بشود اما انتظاری که وجود دارد این است که بعد از پایان تیرماه که مجامع شرکت‌ها برگزار می‌شود، بازار مسیر جدیدی را در پیش بگیرد و به سمت بالا حرکت کند.

فعلا روند معاملات بازار سهام نشان می‌دهد انرژی لازم برای یک حرکت رو به بالا وجود ندارد. نه تزریق پول به صورت متوالی اتفاق می‌افتد، نه ارزش معاملات بالا می‌رود.

در شرایط عادی، یکی از نشانه های رشد بازار، افزایش ارزش معاملات است. به خصوص در کف های قیمتی و نقاط حمایتی بازار، رشد ارزش معاملات می‌تواند نشانه‌ای مثبت باشد. اما فعلا نه تنها خبری از افزایش ارزش معاملات نیست، بلکه در حال مشاهده کاهش هفته به هفته ارزش معاملات نیز هستیم.

ادامه تعادل در بازار
چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار کمتر از 7000 میلیارد تومان بود. این رقم کمی است که چنانچه بازار بخواهد رشدی داشته باشد، باید افزایش پیدا کند.

البته چهارشنبه حدود 190 میلیارد تومان پول جدید وارد بورس شد که به تنهایی می‌توان آن را اتفاقی مثبت دانست، اما باید این را در نظر گرفت که طی هفته های گذشته، اکثرا شاهد خروج پول از بورس بوده‌ایم و هر ورود پول، با یک خروج سنگین تر پاسخ داده شده است.

در این شرایط و با توجه به وضعیت بازار در روز چهارشنبه، می‌توان بازاری متعادل را انتظار داشت که البته تمایل بیشتر بازار به سمت مثبت شدن و رشد اندک شاخص‌ها است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118397

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.