به صفر رسیدن توقف ناشی از گیرِ ورق در كلاف پیچ های نورد گرم

به صفر رسیدن توقف ناشی از گیرِ ورق در كلاف پیچ های نورد گرم
با همت کارکنان پرتلاش واحد کلاف‌پیچ‌های نورد گرم فولاد مبارکه، گیر ورق در این کلاف‎پیچ‌ها در اردیبهشت‌ماه 1402 به صفر رسید و برگ زرین دیگری به مجموعه افتخارات ناحیه نورد گرم و فولاد مبارکه اضافه شد.

به گزارش نجوا خبر در پی ثبت این موفقیت ارزشمند، جمعی از مسئولان و کارشناسان خط نورد گرم در مصاحبه با خبرنگار فولاد به تبیین چگونگی کسب این موفقیت و مزایای آن پرداختند. ماحصل این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید.

بهرام فاضلی، سرپرست تعمیرات کلاف‎پیچ‌های نورد گرم:

ثبت رکورد تولید ماهانه همراه با اینکالیای صفر (بدون گیر) در قسمت کلاف‎پیچ‌های نورد گرم یک دستاورد بی‌نظیر در ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه است. این موفقیت در شرایطی رقم خورد که خط نورد گرم در اردیبهشت‌ماه بالاترین ریتم نورد را همراه با تولید انواع گریدها، عرض‌ها و ضخامت‌ها داشت و این امر به ثبت رکورد ماهانه تولید در خط نورد گرم منجر شد.

از مهم‌ترین عواملی که باعث خلق این موفقیت بزرگ گردید قطعاً همدلی، همکاری و تعهد کلیه همکاران در ناحیه نورد گرم به‌ویژه زون کلاف‎پیچ‌هاست که با برنامه‌ریزی درست، بازرسی‌های دقیق، نگهداری و تعمیرات چابکانه و همچنین تغییرات و بهینه‌سازی‌ها و انجام چندین پروژه نوآورانه در سیستم‌های اتوماسیون صنعتی باعث افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و بهینه‌سازی فرایند تولید شده است. در این میان دقت و تمرکز بالای اپراتورهای تولید در شیفت‌های مختلف نقش بسزایی در تحقق این موفقیت داشته است.

میثم خاک‌پور، مهندس فرایند نورد گرم:

ازآنجاکه ناحیه نورد گرم یکی از مهم‌ترین واحدهای فولاد مبارکه در تولید ورق به شمار می‌رود، تولید پیوسته و بدون توقف ورق در این ناحیه، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ بنابراین اقدامات و فعالیت‌های تمامی همکاران در ناحیه، در راستای نورد بدون توقف و البته با کیفیت بوده و خواهد بود. از مصادیق اصلی توقف تولید در ناحیه نورد گرم، باید به اینکالیا (گیرِ ورق) اشاره کرد که منجر به قراضه شدن ورق، آسیب به تجهیزات خط و افزایش توقف‌های اضطراری و برنامه‌ریزی‌نشده می‌شود.

واحد کلاف‌پیچ (کویلر) ناحیه نورد گرم، یکی از نقاط اصلی در بروز اینکالیا به شمار می‌رود. سرعت خطی ورقِ خروجی از نورد نهایی در زمان رسیدن به کلاف‌پیچ بسیار زیاد است و در ضخامت‌های پایین به 15 متر بر ثانیه نیز می‌رسد. بنابراین، سلامت تجهیزات کلاف‌پیچ در کنار تنظیم پارامترهای سرگیری و کلاف‌پیچی برای ورق‌های تولیدشده با عرض، ضخامت و کیفیت متفاوت می‌تواند از وقوع اینکالیا جلوگیری کند. از مهم‌ترین موارد مؤثر در دست‌یابی به این موفقیت ارزشمند، می‌توان به مهارت و سرعت عمل اپراتورهای تولید کلاف‌پیچ در کنار آگاهی کامل از دستورالعمل‌های کلاف‌پیچی اشاره کرد که در شرایط اضطراری نورد، با تمرکز بالا، عملکردی فوق‌العاده از خود بر جای گذاشتند. از دیگر نکات قابل‌توجه در دست‌یابی به این دستاورد، آماده‌به‌کاری و وضعیت مناسب مندریل‌های هر سه کلاف‌پیچ در ماه‌های گذشته بوده است. این در حالی است که تعداد زیادی از آمار اینکالیا در نیمه دوم سال گذشته به مشکلات مکانیکی مندریل‌ها مربوط می‌گردید. بازرسی‌های مکرر روزانه کارکنان تولید و تعامل مؤثر و سازنده با همکاران تعمیرات در جهت رفع عیوب موجود در کمترین زمان ممکن، از دیگر نکات مثبت در این زمینه است. همچنین با توجه به طول زیاد میز غلتکی از نورد نهایی تا کلاف‎پیچ‌ها، وجود هرگونه مشکل در این قسمت می‌تواند حرکت سر ورق را تحت تأثیر قرار دهد و سبب گیر در کلاف‌پیچ گردد که با فعالیت‌های مؤثر انجام‌شده در ماه‌های اخیر، این قسمت در بهترین وضعیت موجود است. انتظار می‌رود با تداوم اقدامات مؤثر ذکرشده و همچنین انجام فعالیت‌های مناسب تعمیراتی در تأمین به‌موقع تجهیزات پینچ‌رول‌ها، رپررول‌ها، مندریل‌ها و تجهیزات میزغلتکی، این روند در ماه‌های آتی نیز تداوم یابد.

یاسر تیموری، تکنسین برنامه‌ریزی و کنترل و نگهداری کلاف‎پیچ:

با توجه به اینکه قسمت کلاف‎پیچ‌های نورد گرم از نقاط بحرانی تولید به شمار می‌آید و احتمال ایجاد اینکالیا و در پی آن توقفات خط نورد گرم و آسیب به تجهیزات و هزینه‌های جانبی را در پی دارد، به‌منظور افزایش تولید و بهره‌وری که دو بازوی کاهش هزینه‌ها محسوب می‌شوند، کارگروه‌های تخصصی شناسایی عوامل ایجاد اینکالیا تشکیل شد و با کنترل فرایند تولید و شناسایی نقاط دارای ریسک اینکالیا، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت جلوگیری از آن توسط دفاتر فنی تولید و تعمیرات اجرا گردید که خوشبختانه نتیجه منجر به رکوردشکنی تولید در اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با اینکالیای صفر در قسمت کلاف‎پیچ نورد گرم فولاد مبارکه گردید.

احسان صفی‌خانی، فورمن تعمیرات مکانیک کلاف‎پیچ:

با توجه به حجم انبوه تجهیزات و سیستم‌های مکانیکی و هیدرولیکی استفاده‌شده در زون کویلر و نقش مؤثر آن‌ها در فرایند تولید، تیم تعمیرات مکانیک کلاف‎پیچ‌ها نیز در کنار سایر تیم‌ها با انجام فعالیت‌های مؤثر نگهداری و تعمیرات، نقش بسزایی در این موفقیت غرورآفرین داشته است. ازجمله موارد مهمی که در این ارتباط انجام شده می‌توان به این موارد اشاره کرد: انجام بازرسی‌ها و روتین‌ها به‌صورت درست و دقیق، بهینه‌سازی تجهیزات مکانیکی و هیدرولیکی و اجرای پروژه بهبود عملکرد مندریل‌ها با کنترل و بهینه‌سازی تعمیر مندریل‌ها در تعمیرگاه و تهیه و به‌روزرسانی دستورالعمل‌های نصب و نگهداری در زون کویلر، توازی و هم‌سطح کردن رول‌های هدایت ورق، نصب اپرون برای پینچ‌رول‌ها، کار بر روی بیرینگ‌های رپرول‌ها جهت انجام کالیبره درست و دقیق، کار بر روی لولرهای رپرول، اصلاح و تعویض دستگاه فلاپر، اصلاح پیچ‌های بازوهای ساپورت سوم، اصلاح طرح سیلندرهای لیفتینگ جهت جلوگیری از نشتی، اضافه کردن لاینر بر روی سکوی نشیمن‌گاه پینچ‌رول‌ها جهت گرفتن لقی‌ها.

حمیدرضا ملک‌نژاد، فورمن تعمیرات برق، اتوماسیون و ابزار دقیق کلاف‎پیچ:

موفقیت‌های به‌دست‌آمده در شرکت فولاد مبارکه به‌ویژه ثبت رکورد تولید ماهانه در اردیبهشت‌ماه همراه با اینکالیای صفر در زون کلاف‎پیچ‌های نورد گرم دستاورد ارزشمندی است که در سایه انجام کار تیمی حاصل شد. در این خصوص، تیم ابزار دقیق هم به‌نوبه خود با انجام فعالیت‌های مؤثر فراوانی ازجمله انجام بازرسی‌های دقیق و مستمر، اجرای به‌موقع و دقیق روتین‌ها، فعالیت‌های تعمیرات و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده و مدون روی تجهیزات و سنسورهای ابزار دقیق، بهینه‌سازی مسیر عبور کابل‌های سنسورها و اکچویتورهای ابزار دقیق و رطوبت‌زدایی از جانکشن‌باکس‌ها و کانکشن‌ها و سوکت‌ها با هوای فشرده و... در زون کلاف‎پیچ‌ها، باعث کاهش توقفات و اینکالیای صفر در کلاف‌پیچ‌های نورد گرم گردید.

فاضلی در پایان از کارکنان ناحیه نورد گرم به‌ویژه زون کلاف‎پیچ‌ها، واحدهای تعمیرات و تعمیرگاه مرکزی، واحدهای فنی و پشتیبانی و همه پیمانکاران مقیم و درگیر پروژهای ناحیه نورد گرم صمیمانه تشکر کرد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118446

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.