نتیجه یک فیلم در فضای مجازی: صدور رای برای ملک نوسازی که ۱۰ چنار ولیعصر را خشکاند

نتیجه یک فیلم در فضای مجازی: صدور رای برای ملک نوسازی که ۱۰ چنار ولیعصر را خشکاند
رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با تاکید بر اینکه خشکاندن درختان چنار خیابان ولیعصر توسط ملک نوساز، در حال بررسی کارشناسی است، گفت: پیگیری اداره حقوقی منطقه یک، موجب رای کمیسیون ماده ۷ شده است.

به گزارش نجوا خبر، پس از انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر خشک کردن عمدی درختان چنار توسط ملک نوساز در خیابان ولیعصر تقاطع محمودیه، که طبق آن، مشخص است که ۱۰ اصله درخت چنار در این محدوده خشک شده است، افشین خدامی معاون خدت شهری و محیط زیست شهرداری منطقه یک در گف‌وگو با فارس اعلام کرد: این درختان در سال‌های گذشته و در حین عملیات ساختمانی خشک شده که در همین خصوص ضمن بررسی کارشناسی توسط کارشناس رسمی دادگستری و پیگیری اداره حقوقی منطقه، موضوع در کمیسیون ماده ۷ منطقه نیز مطرح و در حال صدور رأی جریمه با بالاترین ضریب است.

ملک متخلف تا پرداخت جریمه پایان کار نمی‌گیرد
وی ادامه داد: این ملک فاقد پایان‌کار بوده و تا تعیین تکلیف درختان خشک و پرداخت جرایم مربوطه هیچ‌گونه پایان‌کاری صادر نخواهد شد.

شهرداری حساسیت بیشتری بر روی میراث طبیعی تهران داشته باشد

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، نیز در گفت‌وگو با فارس در این خصوص با اشاره به اینکه این موضوع و خشکاندن درختان مربوط به سال‌های گذشته بوده است، اظهار داشت: درختان ولیعصر به عنوان طولانی ترین خیابان خاورمیانه، از جاذبه های طبیعی تهران محسوب می‌شود و سهم مهمی در پاکی هوای شهر و زیبایی بصری این خیابان دارد، لذا حفظ این گونه طبیعی ضروری است.

وی افزود: شهرداری تهران باید تمام تلاش خود را برای حفظ درختان این خیابان که شهروندان نیز با آن خاطرات خوبی داشته‌اند، انجام دهد .

پیرهادی نیز با تاکید بر اینکه خشکاندن درختان چنار توسط ملک نوسازی در تقاطع محمودیه در این خیابان، در حال بررسی کارشناسی توسط کارشناس رسمی دادگستری است، گفت: پیگیری اداره حقوقی منطقه یک، موجب رأی کمیسیون ماده ۷ شده است.

وی با اشاره بر اینکه ضرورت دارد با هرگونه قطع درختان برخورد قانونی انجام شود، ادامه داد: بر اساس رأی این کمیسیون رأی جریمه با بالاترین ضریب صادر شده و لازم الاجرا است.

به گفته وی، دریافت پایان کار منوط به تعیین تکلیف درختان خشک شده است.

پیرهادی تاکید کرد که شهرداری تهران موظف به حفظ درختان شهر است و نمی‌توان از قطع و خشک کردن درختان خیابان ولیعصر چشم‌پوشی کرد و همچنین شهرداری موظف است تا در اسرع وقت اقدام به کاشت و جایگزینی درختان خشک شده کند.

تغییر مسیر آب‌های زیر سطحی و لزوم توجه بیشتر به نحوه ساخت‌وساز در این محدوده

برخی کارشناسان تغییر مسیر آبهای زیز سطحی در این محدوده را دلیل خشک شدن این درختان ارزشمند می‌دانند.

به نظر می‌رسد با حساسیت‌های محیط زیستی و میراثی این درختان برای تهران باید ساخت‌وساز در این محدوده با حساسیت بالاتری انجام گیرد.

نادیده گرفتن حساسیت‌های میراثی تنها خیابان تهران که ثبت ملی است

ولیعصر(عج)، تنها یک خیابان نیست بلکه میراث ملی ما است که در سال 91، چنارهای این خیابان ثبت ملی شد اما ثبت ملی ولیعصر(عج)، نتوانسته در این سال‌ها باعث حساسیت بیشتر مسئولان و نگهداری حداکثری از آن بشود، بروز بیماری‌های مختلف و خشکی درختان در کنار برنامه‌های حفاظتی پر اشکال حیات این درختان را به مخاطره انداخته است.

این حالی است که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حفاظتی از خیابان ولیعصر(عج) از دوره سوم شوراهای شهر نوشته شد.

 

منبع: فارس

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/1185

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب