وقتی استان‌های پربارش هم اسیر کم آبی می‌شوند؛ از شهرکرد تا همدان

وقتی استان‌های پربارش هم اسیر کم آبی می‌شوند؛ از شهرکرد تا همدان
کمبود و قطعی آب، طی دو هفته اخیر، امان مردم را در برخی شهرهای کشور بریده است؛ شهرهایی که عموما جزو مناطق کم بارش نیستند. شهرکرد بیش از سایر شهرها با مشکل کم آبی مواجه شده بطوریکه دو هفته است آب برخی مناطق آن به طور کامل قطع شده؛ ظاهراً دلیل کم آبی در شهرکرد، از مدار خارج شدن خط انتقال آب از چشمه کوهرنگ است.

به گزارش نجواخبر، کمبود و قطعی آب، طی دو هفته اخیر، امان مردم را در برخی شهرهای کشور بریده است؛ شهرهایی که عموما جزو مناطق کم بارش نیستند.

شهرکرد بیش از سایر شهرها با مشکل کم آبی مواجه شده بطوریکه دو هفته است آب برخی مناطق آن به طور کامل قطع شده و آبرسانی دلیل کم آبی در شهرکرد، از مدار خارج شدن خط انتقال آب از چشمه کوهرنگ است. قطع آب، به جز شهرکرد در 6 شهر دیگر هم وجود دارد و گربیان بیش از سی روستا را نیز گرفته است. برخی، دلیل قطع آب را گل آلودشدن سرچشمه در پی سیل سه هفته پیش اعلام کرده‌اند اما برخی معتقدند سیل ارتباطی با گل آلود شدن آب ندارد. از سوی دیگر اگر در سالهای اخیر تصفیه خانه در محل سرچشمه احداث می‌شد به راحتی امکان جلوگیری از گل آلود شدن اب و تصفیه آن از مبدا وجود داشت.
این درحالیست که روز گذشته فرماندار شهرکرد اعلام کرد که آب به تمام مناطق شهرکرد رسیده و به زودی مشکل کمبود فشار آب هم رفع می‌شود. معاون آبفا چهارمحال و بختیاری هم گفت: با تجهیز گردنه خُلک به فیلتر‌های سرامیکی و پکیچ رفع کدورت آب، در حدود ۱۶۰ لیتر بر ثانیه از آب چشمه کوهرنگ پس از انجام عملیات تصفیه، وارد مدار آب شهرکرد شد.

وی گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی و اجرای خطوط اضطراری ۶۵۰ لیتر بر ثانیه آب شرب وارد مدار شهرکرد شده، اما از آنجا که مصرف آب ۷۵۰ لیتر بر ثانیه است در برخی محلات افت فشار همچنان پابرجاست.

پس از قطع آب در شهرکرد، صنف کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری فرا خوانده شدند و ۱۵ حلقه چاه کشاورزی برای تأمین آب شرب وارد مدار شد. این درحالیست که با توجه به فصل زراعت، کشاورزان هم در این حوزه دچار مشکل می‌شوند. برای رفع مشکل آب شهرکرد سه طرح پیشبینی شده که سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری، در طرح فدک که تا شهرکرد ۵۵ کیلومتر فاصله دارد، پمپ‌ها نیز به استان وارد شده و کلکتورها در حال نصب است.

طرح عمان سامانی برای تأمین آب شرب شهرکرد نیز به بهره‌برداری رسیده است که حدود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب به شهرکرد منتقل می‌شود. اما طرح بن به بروجن که از شهرکرد هم عبور می‌کند هنوز تکمیل نشده و یک دهه است که نیمه کاره مانده.

در همدان نیز شهروندان با مشکل قطع آب مواجه هستند. مشکل کم آبی در همدان آنقدر جدی است که برنامه‌ زمانبندی قطع آب که مسئولان نام آن را برنامه «مدیریت فشار و توزیع آب در مخازن و شبکه شهری همدان» اعلام کرده‌اند به مردم ابلاغ شده است. دلیل کمبود آب در همدان و برخی شهرهای استان، کاهش حجم ذخایر و پایین رفتن تراز آب سد اکباتان و همچنین کم شدن میزان آبگیری تصفیه خانه‌های اکباتان و شهید بهشتی اعلام شده است.
استاندار همدان نیز وعده داده: مشکل تاریخی آب شرب مردم همدان ظرف ماه‌های آینده یک‌ بار و برای همیشه حل‌ خواهد شد. علیرضا قاسمی‌فرزاد در بازدید از خط انتقال آب شرب همدان به تصفیه خانه شهید بهشتی، گفت: مدیران آب‌ منطقه‌ای و آبفا هرچه سریع‌تر زمان‌بندی دقیقِ برنامه مدیریت توزیع آب شهر همدان را اطلاع رسانی کنند.

رئیس‌جمهور نیز در روز ۶ مرداد ۱۴۰۱ در سفر به همدان تاکید کرد مشکل کم آب همدان باید در کمتر از ۲ ماه آینده برطرف شود. جالب اینجاست که تیرماه ۸۳ در سفر مقام معظم رهبری به استان همدان موضوع آبرسانی از سد تالوار به همدان مطرح و مصوب شد اما با گذشت هجده سال هنوز به نتیجه نرسیده است.

در ارومیه نیز در بخشهایی از شهر، آب قطع شده بود. البته دلیل قطعی آب در ارومیه، نه کمبود آب، بلکه آسیب دیدگی یکی از خطوط لوله اصلی انتقال اب اعلام شد اما با توجه به کمبود آب در استان آذربایجان غربی که وضعیت دریاچه ارومیه و خشکسالی آن، نمود بارزی از آن است، احتمالا به زودی شاهد کمبود آب در ارومیه به دلایلی مشابه همدان و شهرکرد و سایر نقاط کشور هم خواهیم بود.
پیش از این کمبود آب در مناطق خشک کشور، مشکل ساز می‌شد اما هم اکنون شاهد کمبود آب در مناطقی هستیم که جزو استانهای نسبتا پرآب محسوب می‌شوند. به عنوان مثال، استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه مهم‌ترین رودهای کشور یعنی زاینده رود و کارون است اما خود با مشکل کم آبی مواجه شده است. این درحالیست که تنها بخشی از بارشهای این استان، برای تأمین آب یکساله این استان کفایت می‌کند. استانهای چهارمحال و بختیاری و همدان همواره جزو استانهای نیمه بالایی جدول بارش سالیانه هستند و کمبود آب در این استانها، تنها نشاندهنده سوءمدیریت پایدار است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/11852

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب