آلبرت بغزیان به «نجواخبر» پاسخ داد:

با وام جدید مسکن می‌توان خانه خرید؟

با وام جدید مسکن می‌توان خانه خرید؟
یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه دولت برای ساماندهی این بازار باید دست دلالان را از این بازار کوتاه کند، گفت: افزایش مبلغ وام مسکن موجب افزایش قیمت و گرانی در بازار مسکن خواهد شد و این در حالی است که مردم عادی از پسِ اقساط وام یک میلیاردی مسکن برنمی آیند.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر؛ دو نوبت رشد ۱۰۰ درصدی وام مسکن در دو سال اخیر نشان می‌دهد سیاست‌گذار بخش مسکن به این نتیجه رسیده که بدون ترمیم قدرت خرید متقاضیان مسکن، هیچ برنامه دولتی کفایت لازم را برای به حرکت درآوردن چرخ‌های بازار مسکن نخواهد داشت.

اما جزئیات مبلغ جدید وام مسکن چگونه است؟

سقف جدید وام اوراق مسکن در تهران در حالت انفرادی ۴۰۰ میلیون و در حالت زوجین ۸۰۰ میلیون تومان شده که در صورت انضمام یک فقره جعاله، در بهترین حالت یک زوج می‌توانند از ۹۶۰ میلیون تومان وام مسکن از محل خرید اوراق در شهر تهران برخوردار شوند.

البته این وام در شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰هزار نفر کمی متفاوت است. سقف‌های وام انفرادی و زوجین به ترتیب به ۳۲۰ و ۶۴۰ میلیون تومان افزایش یافته و در نهایت در شهرهای کوچک دو سقف جدید برای این وام ۲۴۰ و ۴۸۰ میلیون تومان است. امکان دریافت یک فقره جعاله ۱۶۰ میلیون تومانی در صورت تمایل متقاضی در تمام شهرها وجود دارد.

اقساط وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن

بررسی جزئیات این وام جدید نشان می‌دهد نرخ سود این تسهیلات ۲۲.۵ درصد و حداکثر زمان بازپرداخت آن ۱۲ سال تعریف شده است. بنابراین زوج‌های تهرانی که بالاترین سقف وام یعنی ۹۶۰ میلیون تومان را دریافت کنند، ماهانه اقساطی معادل ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت خواهند کرد. البته اگر اقساط وام جعاله ۱۶۰ میلیونی که پس از گذشت ۵ سال به اتمام می‌رسد، پایان یابد، زوجین باید تا پایان سال دوازدهم ماهانه ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بابت مانده وام مسکن قسط بپردازند.

با وام جدید مسکن می‌توان خانه خرید؟

آلبرت بغزیان، کارشناس مسکن با بیان اینکه با این سطح درآمد امکان دریافت وام انفرادی بدون جعاله وجود ندارد، چه برسد به وام زوجین، به «نجوا خبر» گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت، با لحاظ درآمد ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی ماهانه برای یک فرد شاغل، با در نظر گرفتن اختصاص نیمی از درآمد به پرداخت اقساط وام مسکن، امکان دریافت این وام برای عموم متقاضیان مسکن در تهران وجود ندارد.

وی ادامه داد: با ۸۰۰ میلیون در تهران خرید خانه تقریبا ناممکن است مگر در محله‌های خاص. شاید یک زوج بتوانند با مبلغی قابل توجه که خودشان دارند به انضمام ۸۰۰ میلیون تومان وام مسکن، خانه‌ای خریداری کنند تا قابل سکونت باشد.

مردم عادی نمی‌توانند از پس اقساط ۲۰ میلیونی وام مسکن بربیایند

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه به دلیل اقساط بالای وام مسکن بسیاری از افراد برای دریافت این وام در صف می‌ایستند، گفت: شخصی که کارمند یا کارگر است و حقوق ثابت وزارت کاری دریافت می‌کند آیا می‌تواند از پس اقساط این وام بربیاید؟ قطعا خیر زیرا این پرداخت این اقساط برای افراد کارمند و کارگر ممکن نیست.

بغزیان افزود: باید برای وام مسکن تصمیم جدیدی گرفته شود تا سود وام را کاهش دهند و یا مدت زمان پرداخت آن را طولانی‌تر کنند که اقساط آن کمتر شود و تمام مردم بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

کارایی وام جدید مسکن چقدر است؟

این کارشناس مسکن گفت: وام‌های جدید تا رسیدن به کف پوشش قابل قبول قیمت مسکن فاصله زیادی دارد.

بغزیان در پایان خاطرنشان کرد: در تهران وام جدید مسکن با وجود رشد ۱۰۰ درصدی، همچنان فاقد کارآیی لازم است. مشاهدات نشان می‌دهد قدرت خرید وام مسکن در حالت انفرادی پس از کسر هزینه خرید اوراق (بدون اخذ جعاله) فقط ۵ مترمربع بوده و حتی اگر هزینه خرید اوراق را از آن کسر نکنیم، باز هم ارزش اسمی این وام به بیش از ۷ مترمربع نمی‌رسد. البته فراموش نکنیم که نزدیک به ۶ ماه است که روند انتشار آمارهای ماهانه از نبض قیمت مسکن در پایتخت مختل شده و در دسترس نیست.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118623

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب