اختصاص پیستهای شهری شامل خیابانها به مسابقات فرمول یک اکنون تبدیل به موضوعی چالشبرانگیز شده است.
به گزارش نجوا خبر، هر مسابقه هفتگی فرمول یک در پیستهای شهری باعث بحثهای طولانیمدت میشود. آیا فرمول یک مدرن به یک گرندپری همانند موناکو نیاز دارد؟ آیا رقابتهای امسال در باکو جالب خواهد بود؟ و در سنگاپور؟ همه این بحثها ناگزیر از یک امر خاص به موضوع کلی منتهی میشوند؛ از یک مسابقه واحد به بحث در مورد مسیرهای شهری دیگر. امسال تقریباً یک سوم گرندپریهای فرمول یک در چنین مسیرهایی قرار میگیرد. این در حالی است که تا 15 سال پیش مسیرهای شهری یک ششم کل تقویم فرمول یک را تشکیل میدادند. آن هم در شرایطی که فصلها کوتاهتر از الان بودند.
مسیرهای شهری گرندپریهای فرمول ویژگی خاص خود را دارند. جایزه بزرگ در آنها حتی بدون سبقت نیز میتواند جالب باشد. آسفالت در جادههای عمومی با سطح پیستهای مسابقه دایمی بسیار متفاوت است. چیزهای کوچکی که برای یک راننده معمولی نامریی هستند، میتوانند به راحتی پایان هفته یک راننده فرمول یک را خراب کنند. در سال 2016، در طول مسابقات باکو، مشخص شد که 90 درصد لاستیکها توسط پیچ و مهرههایی بریده شدهاند که حاشیههای جاده را ثابت میکنند. ماریو ایزولا از پیرلی گفته بود که این اتفاق تأثیری روی کارایی ماشینها نداشته است و مشکل پیش آمده به سرعت حل شد. سه سال بعد، پیچ های شل در این مسیر بار دیگر توجهها را به خود جلب کرد. شل شدن بستهای فاضلاب به ماشین جورج راسل آسیب رساند. شکستهای آن مسابقه برای راسل تمام شدنی نبود، زیرا در مسیر، یدککش به پل برخورد میکند و ماشین راننده ویلیامز غرق روغن میشود.
در مسیرهای شهری، خطکشی جادهها باقی میماند، به دلیل این رنگ، سرعت گرفتن در باران - به دلیل لغزندگی سطوح رنگ شده - بسیار دشوارتر از پیستهای دایمی در شرایط مشابه است. رانندههای محتاط میتوانند ماشین را سالم و سلامت به خط پایان برسانند اما دورهای سریع و خطوط اول ردهبندی همیشه خطرناک هستند.
قهرمان دو دوره فرمول یک یعنی میکا هاکینن در مورد ظهور مسیرهای شهری جدید در تقویم این مسابقات میگوید: این یک چالش برای تیمها و رانندگان است. ما رانندهها برای مقابله با چنین چالشهایی پول میگیریم و نمایشی عالی برای هواداران به نمایش میگذاریم. نمایش در اینجا کلمه بسیار مناسبی است، زیرا مزیت اصلی و مسلم بزرگراههای شهری، اقتصاد است. میزبانی گرندپری فرمول یک همیشه اقتصاد کشور میزبان را تقویت میکند. سود هم برای سازماندهندگان و هم برای کسبوکارهای محلی در حال رشد است که هنوز هم برای مناطق آسیبدیده از همهگیری کرونا مهم محسوب میشود.
پس از خرید فرمول یک توسط لیبرتی عبارت "شهرهای مقصد" به طور فزایندهای در نشریات خارجی رایج شده است. بر اساس این مفهوم، مراحل قهرمانی فرمول یک در مکانهای توریستی محبوبی مانند میامی یا لاس وگاس برگزار میشود. برای هواداران راحتتر است که به اتودروم موقت داخل شهر بروند. حتی ساکنان محلی که ارتباطی با ورزش موتوری ندارند با چنین مسابقات عجیب شدهاند.