حمله بی‌سابقه اسرائیل به روستای جنین؛ انتفاضه جدید در راه است؟

حمله بی‌سابقه اسرائیل به روستای جنین؛ انتفاضه جدید در راه است؟
در پی حمله اسرائیل که منجر به کشته‌شدن حداقل هشت نفر شد، بخش‌های زیادی از شهر جنین در کرانه باختری در صبح روز دوشنبه زیر آوار پوشیده رفت.

به گزارش نجواخبر، در پی حمله اسرائیل که منجر به کشته‌شدن حداقل هشت نفر شد، بخش‌های زیادی از شهر جنین در کرانه باختری در صبح روز دوشنبه زیر آوار رفت. تاکنون بیش از ۸۰ نفر در این حمله مجروح شده‌اند. به دلیل آسیب‌دیدن جاده‌ها و ساختمان‌ها، گروه‌های امدادی قادر به رسیدن به مصدومین نیستند.

به نوشته میدل ایست آی، مقامات جنین این حمله را یکی از بدترین حملات سال‌های اخیر توصیف کرده‌اند. یکی از سخنگویان بیمارستان دولتی جنین میزان تخریب را با حملات اسرائیل به این شهر در سال ۲۰۰۲ مقایسه کرده است.به عنوان بخشی از عملیات سپر دفاعی در کرانه باختری، نیروهای اسرائیلی در آوریل ۲۰۰۲ یک حمله ۱۰ روزه به جنین را آغاز کردند که منجر به کشته‌شدن بیش از ۵۲ فلسطینی شد.

در طول این حمله که بیش از ۱۵۰ تانک، جت و نیروهای مسلح به مناطق غیرنظامی در جنین اعزام شده بودند، از ورود کمک‌های پزشکی و تجهیزات ضروری به شهر جلوگیری شد. همچنین اردوگاه پناهندگان جنین نیز بمباران شد.

با این حال، کارشناسان می‌گویند که تفاوت‌های قابل توجهی بین حمله امروز و حملات سال‌های گذشته وجود دارد.

تصاویر این عملیات صدها خودروی زرهی و سرباز را نشان می‌دهد که با شرکت در این عملیات به منازل فلسطینی‌ها یورش برده و برخی را دستگیر کردند. همچنین بولدوزرهای ارتش خانه‌ها و خیابان‌ها را تخریب کرده و پشت سرشان آوار بر جا گذاشتند.

طارق زیاد، روزنامه‌نگار اهل جنین گفت که این حمله با عملیات سال ۲۰۰۲ در جریان انتفاضه دوم متفاوت است. او به میدل ایست آی گفت: «در سال ۲۰۰۲، اسرائیل می‌دانست که حمله منجر به فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین می‌شود و در آن زمان می‌خواست تشکیلات خودگردان را از بین ببرد؛ زیرا معتقد بود که یاسر عرفات بخشی از مقاومت است». به گفته زیاد، اسرائیل دیگر علاقه‌ای به نابودی تشکیلات خودگردان فلسطین ندارد. در عوض، او گفت که انگیزه پشت این حمله هدف‌قرار‌دادن گروه‌های مسلح در جنین است.

سری ابونصر الدین، نویسنده و تحلیلگر سیاسی گفت که نیروهای اسرائیلی باعث تخریب گسترده‌ای شده و زیرساخت‌های اردوگاه، برق، آب و خطوط تلفن را هدف قرار دادند.

نصرالدین که در محله‌ای نزدیک به جنین زندگی می‌کند، گفت که حمله روز دوشنبه خانه‌هایی را هدف قرار داد که برای اسکان اعضای تیپ‌های جنین استفاده می‌شد. او گفت: «نیروهای اسرائیلی با استفاده از برخی تاکتیک‌های مورد استفاده در سال ۲۰۰۲، اردوگاه آوارگان جنین را از همه طرف مورد حمله قرار دادند».

به گفته نصرالدین، یکی از دلایل اصلی این حمله هدف‌قرار‌دادن گروه‌های مقاومتی است که متهم به انجام چند حمله علیه اسرائیل هستند. او خاطرنشان کرد: «دلیل دیگر این عملیات، ارسال پیامی به مردم در مورد اسکان اعضای تیپ و همبستگی با آنها است. اسرائیل می‌خواهد نشان دهد که این ویرانی نتیجه حمایت از مقاومت است. دلایلی سیاسی نیز در پشت این حمله وجود دارد که برخی از آن علنی شده و برخی از آن‌ها را نیز باید بین استنتاج کنید».

گروه‌های مقاومت مسلح فلسطینی قبلاً خواستار درگیری مستقیم با نیروهای اسرائیلی شده‌اند و حمایت زیادی در کرانه باختری و غزه به دست آورده‌اند. گروه جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که همه گزینه‌ها برای ضربه‌زدن به دشمن‌روی میز است.

عونی الماشنی، فعال و عضو شورای مشورتی جنبش فتح گفت که حمله به جنین در نهایت می‌تواند باعث قیام سایر شهرهای فلسطین شود. مشنی معتقد است که این حمله می‌تواند آغازگر ماجرایی جدید باشد.

ماشنی به میدل ایست آی گفت: «حمله به جنین باعث نخواهد شد که جنین به یک شهر صلح‌آمیز تحت حکومت اسرائیل تبدیل شود. این یک توهم است. بلکه احتمال بیشتری وجود دارد که سایر شهرهای فلسطینی نیز مانند جنین بشوند. همین اتفاق در کرانه باختری و همچنین در قلقیلیه، طولکرم، نابلس، رمل الله، الخلیل و بیت‌لحم رخ خواهد داد».
واکنش غزه و لبنان

کارشناسان می‌گویند که روزهای آینده بسیار حیاتی است و واکنش فلسطین‌ها و لبنانی‌ها را مشخص خواهد کرد. به گفته زیاد، حمله امروز به دلیل پتانسیل واکنش غزه و لبنان با سال ۲۰۰۲ متفاوت است. او گفت: «میزان کشته‌شدگان تعیین‌کننده چگونگی انجام این عملیات و واکنش به آن خواهد بود. اگر تلفات بالا باشد، غزه مداخله خواهد کرد.»او افزود: «در سال ۲۰۰۲، ۷۳ نفر شهید شدند، بنابراین فکر نمی‌کنم اکنون غزه منتظر بماند تا این عدد دوباره به ۷۳ برسد».

تاکنون، واکنشی از سوی غزه و لبنان دیده نشده است، اما قبل از این، واکنش آنها باعث می‌شد اسرائیل قبل از انجام هر حمله‌ای کاملاً به جوانب آن فکر کند.

شاهدان عینی و خبرنگاران محلی وضعیت میدانی را یکی از بدترین وضعیت‌هایی که از زمان حمله سال ۲۰۰۲ توصیف کرده‌اند.

بدون هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش، برخی پیش‌بینی می‌کنند که این رویدادها می‌تواند ادامه داشته و حتی به شهرهای دیگر سرایت کند. به گفته الماشنی، مقاومت در جنین به شهرهای دیگر گسترش خواهد یافت و قدرت تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری به تدریج ضعیف خواهد شد.

او می‌گوید: «در نهایت اسرائیل با این واقعیت کنار می‌آید که تاکتیک‌های آنها نمی‌تواند ادامه پیدا کند. به نظر من، این شروع یک تغییر رفتار از سوی مردم فلسطین است. این یک واکنش عادی از سوی آنهاست و حضور اسرائیل در کرانه باختری مدت زیادی دوام نخواهد آورد»

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118959

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب