ماجرای تلخِ مسمومیت‌‌های الکلی/ چند نفر جان باختند؟

ماجرای تلخِ مسمومیت‌‌های الکلی/ چند نفر جان باختند؟
از حدود یک ماه پیش ۳۲ نفر (سردشت ۷ نفر، قزوین ۲ نفر، بهارستان ۲ نفر، مازندران ۳ نفر، رباط کریم ۶ نفر و کرج ۱۲ نفر) بر اثر مشروبات الکلی تقلبی مسموم و یا جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، اواخر خرداد ماه ۱۴۰۲، خبر شوکه‌کننده مسمومیت بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی در کرج منتشر شد.

مصرف مشروبات الکلی دست ساز در چند هفته گذشته قربانیان زیادی را در استانهای البرز، سردشت، یاسوج و چند شهر استان تهران، البرز، رباط کریم، اردبیل، آذربایجان غربی و هرمزگان به همراه داشت. هر روز، آمار تکان‌دهنده‌ای از مرگ، معلولیت، نابینایی و نقص عضو بر اثر مسمومیت بر اثر مصرف مشروبات الکلی منتشر می‌شود.
براساس آمار موجود، در سال ۱۴۰۱، تعداد ۶۴۴ نفر بر اثر سوء مصرف ناشی از الکل جان باختند.

شاهین شادنیا، رئیس بخش مسمومیت بیمارستان لقمان در این زمینه گفت: الکل‌ها مصارف مختلفی دارد؛ یکسری از آنها با نام الکل طبی کاربرد پزشکی دارد و در مراکز درمانی به عنوان ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود، یکسری هم به عنوان مشروبات الکلی که دارای ترکیبات اصلی اتانول است، مصرف می‌شود و براساس مطالعات علمی در درازمدت باعث ایجاد مشکلات گوارشی، کبدی و کم خونی می‌شود.
شاهین شادنیا تاکید کرد: ماده اصلی موجود در مشروبات الکلی، اتانول که از تخمیر طبیعی میوه‌ها یا غلات از جمله انگور یا خرما به دست می‌آید، باعث مسمومیت نمی‌شود بلکه مصرف بیش از حد آن موجب عدم تعادل، پرخاشگری، خواب آلودگی و ناهماهنگی بین عضلات و فعالیت‌های مغزی می‌شود و معمولا این عوارض بلافاصله بعد از مصرف دیده می‌شود.متانول موجود در مشروبات الکلی تقلبی دارای ماده سمی است که از طریق مصرف وارد بدن شده و به مرور باعث کوری، تاری دید و حتی خونریزی در مغز می‌شود و بیمار را به کما می‌برد و با مرگ و میر همراه است.
نوید شفیق فوق تخصص مراقبت های ویژه نیز گفت: مسمومیت با متانول می‌تواند با از بین بردن عصب‎ بینایی و باعث کوری شود. این به این دلیل است که متانول به اسید فرمیک که یک ماده بسیار سمی است متابولیزه می‌شود. اسید فرمیک می‌تواند به عصب بینایی که مسئول انتقال سیگنال‌های بصری به مغز است، آسیب برساند. حتی استفاده از متانول و مراجعه دیر در برخی موارد باعث مرگ خواهد شد.
‎شفیق ادامه داد: کوری ناشی از مسمومیت با متانول می‌تواند در عرض ۱۸ تا ۴۸ ساعت پس از مصرف رخ دهد. علائم مسمومیت با متانول معمولاً با سردرد، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه شروع می‌شود. با پیشرفت مسمومیت، ممکن است فرد دچار تاری دید، فتوفوبیا (حساسیت به نور) و درد در چشم شود. در موارد شدید، ممکن است فرد دچار نابینایی کامل شود.
‎وی در خصوص درمان این مسمومیت گفت: هیچ درمان خاصی برای مسمومیت با متانول وجود ندارد که بتواند آسیب به عصب بینایی را معکوس کند. با این حال، درمان زودهنگام با همودیالیز یا اتانول می‌تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر و شانس مجدد بازگشت به زندگی کمک کند.
به گفته وی، مهم است که فرد مصرف کننده فوراً به مراکز درمانی مراجعه کند چرا که هیچ زمانی برای اتلاف وقت وجود ندارد و هر چه زودتر درمان شروع شود، شانس بهبودی بیشتر است.
‎این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه به چند نکته برای کمک به جلوگیری از مسمومیت با متانول اشاره کرد و افزود: هرگز مایع شیشه شوی یا سایر محصولات حاوی متانول را ننوشید و از علائم و نشانه‌های مسمومیت با متانول آگاه باشید و اگر فکر می‌کنید خود یا کسی که می‌شناسید متانول مصرف کرده است، فوراً به پزشک مراجعه کنید و زمان را از دست ندهید.


آمارها نگران‌کننده است؛ از حدود یک ماه پیش تا ۱۱ تیر ماه ۳۲ نفر (سردشت ۷ نفر، قزوین ۲ نفر، بهارستان ۲ نفر، مازندران ۳ نفر، رباط کریم ۶ نفر و کرج ۱۲ نفر) بر اثر مشروبات الکلی تقلبی مسموم و یا جان خود را از دست داده‌اند.

در باب علت این مسمومیت‌ها مسئولان و مقامات رسمی اظهار نظر کرده‌اند.
۱۱ تیر ماه، سردار احمدرضا رادان؛ فرمانده کل انتظامی کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مسمومیت‌های الکلی که در روزهای اخیر در شهرهای مختلف گزارش شده‌اند، سریالی است، اظهار کرد: خیر، مسمومیت‌های الکلی در ایران به هیچ عنوان سریالی نیست و پلیس این موضوع را تأیید نمی‌کند.
وی افزود: موضوع مسمومیت با الکل دو وجه دارد، یکی افرادی که اقدام به مصرف الکل می‌کنند و دیگر تولیدکنندگانی که این الکل‌ها را تولید می‌کنند.
فرمانده کل انتظامی بیان کرد: افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند باید بدانند که خطراتی متوجه آنهاست.
سردار رادان تصریح کرد: در هر شهری که این مسمومیت های الکلی اعلام شده است، پلیس بلافاصله تولیدکنندگان مشروبات فاسد را شناسایی و دستگیر کرده است.

۱۳ تیرماه، مسعود ستایشی؛ سخنگوی قوه قضائیه گفت: تعداد متوفیان مربوط به توزیع مشروبات الکلی مسموم مشخص است و البته برای اظهار نظر قطعی باید نظریه پزشکی قانونی کشور اعلام شود.
وی درباره پرونده‌های مسمومیت‌های الکلی گفت: این مسئله تأسف‌بار بود که افرادی مبادرت به این کار کنند، چون ممنوعیت شرعی و قانونی دارد؛ اما قوه قضائیه بنا بر تکالیفی که دارد نسبت به پیگیری پرونده فوت و مسومیت ناشی از مصرف الکل در استان‌های البرز، آذربایجان غربی، قزوین و هرمزگان اقداتی انجام داده است.
وی گفت: در استان البرز ده نفر به اتهام تولید و توزیع مشروبات الکلی دستگیر شده‌اند و برای تمامی آن‌ها قرار بازداشت موقت صادر شده و همگی روانه زندان شده‌اند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: تعداد متوفیان مربوط به توزیع مشروبات الکلی مسموم نسبت به این ۱۰ نفر مشخص است و البته برای اظهار نظر قطعی باید نظریه پزشکی قانونی کشور اعلام شود.

گزارش: پرستو بختیاری

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118977

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.