یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با «نجوا خبر»:

بازی دو سر باختِ واردات خودروهای کارکرده!

بازی دو سر باختِ واردات خودروهای کارکرده!
یک کارشناس صنعت خودرو با گلایه از اینکه هنوز بعد از یک سال آزادسازی واردات خودرو، خودرویی به متقاضیان تحویل نشده است، گفت: می خواهند با واردات خودروی کارکرده، کشور را تبدیل به انبار ضایعات دیگر کشور‌ها کنند.

به گزارش نجوا خبر؛ هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی لایحه دوفوریتی و مصوبه مجلس درخصوص «واردات خودروی کارکرده» را مغایر سیاست‌های کلی نظام ندانست و آن را تأیید کرد که هنوز بعد از یک سال از آزادسازی واردات خودرو، خودرویی به متقاضیان تحویل نشده است.

«کمبودهای ارزی»، «فقدان خدمات پس از فروش» و «نبود لوازم یدکی خودروهای کارکرده» جزو چالش‌هایی است که کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند.

بازار خودرو در کشور در حالی به دلیل انحصار تولید در دست چند خودروساز کشور قرار گرفته و واردات خودرو نیز به بهانه تنگنای ارزی متوقف شده که خبری از خودروی وارداتی نیست. بازار خودرو در ایران در حالی گرفتار مافیاست که واردات خودرو نیز محل مانور برخی خودروهای چینی شده که به صورت مونتاژی در ایران تولید می‌شوند و از طرف دیگر خودروهای داخلی هم مشکلات خود را دارند.

این در حالی است که هفته گذشته بالاخره بعد از ۵ ماه کشکمش دولت و مجلس بر سر واردات خودروهای کارکرده، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس در مورد «واردات خودروی کارکرده» را مغایر سیاست‌های کلی نظام ندانست و آن را تأیید کرد.

حال این سؤال مطرح است که آیا واردات خودروی کارکرده همان چیزی است که امروز می‌تواند به بهبود وضعیت بازار نابسامان خودرو کمک کند؟

مشکل نبود ارز است نه آزادسازی واردات خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه می‌خواهند کشور را تبدیل به انبار ضایعات دیگر کشورها کنند، به «نجوا خبر» گفت: اصلا ارزی نداریم که به این کار اختصاص دهیم. مشکل اصلی کشور در حال حاضر آزاد کردن واردات خودرو نیست، بلکه مشکل اصلی نبود منابع ارزی است؛ در شرایطی که ارزی برای واردات کالاهای ضروری نداریم واردات خودرو آن هم خودروی کارکرده توجیهی ندارد.

بابک صدرایی ادامه داد: طی ماه‌های گذشته برای صنایع بزرگ و اصلی نیز ارز کافی وجود نداشته و قطره‌چکانی بوده است، با این وجود سؤال اینجاست که ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای کارکرده چگونه تأمین می‌شود؟

بازی دو سر باخت واردات خودروهای کارکرده

این کارشناس صنعت خودرو با طرح این سؤال که «زمانی که بنزین و ارز کافی نداریم، چرا دست به واردات خودروی دست دوم می‌زنیم؟» گفت: برای واردات خودروهای کارکرده ارز دولتی وجود ندارد.

صدرایی با اشاره به آثار تورمی استفاده از ارز شخصی برای واردات خودروهای کارکرده ادامه داد: اگر قرار باشد از ارز بازار آزاد برای واردات خودروی کارکرده استفاده کنند، آثار تورمی جدی خواهد داشت. بنابراین واردات خودروی کارکرده یک بازی دو سر باخت است و بهترین کار این است که پرونده واردات خودرو کارکرده کنار گذاشته شود.

چالش‌های واردات خودروهای کارکرده

این کارشناس صنعت خودرو گفت: در دوره‌های قبلی در روند واردات خودروهای نو تقلب زیادی در بخش ضوابط فنی آن شکل می‌گرفت. این در حالی است که واردات خودروهای کارکرده که با دشواری بیشتری روبه‌روست اصلا ضوابط فنی (استانداردها و مصرف سوخت و…) برای آن درنظر گرفته نشده است.

صدرایی در پایان خاطرنشان کرد: براساس مصوبه جدید واردات خودروهای کارکرده، هر شخص حقیقی می‌تواند خودروهای کارکرده را وارد کشور کند. بنابراین خدمات پس از فروش و قطعات یدکی این قبیل از خودروها در آینده با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/119140

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب