۲۰۸۳۷ مرگ به خاطرِ ذرات معلق در ۱۴۰۰

۲۰۸۳۷ مرگ به خاطرِ ذرات معلق در ۱۴۰۰
ئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر تأثیرات منفی گرد‌و‌غبار در سلامت، با بیان اینکه بیش از ۳۸ میلیون از جمعیت کشور تحت تأثیر پیامدهای ناشی از پدیده گرد‌و‌غبار در خاورمیانه قرار گرفته‌اند، گفت: این آمار حاکی از رشد فزاینده مراجعات مردم به مراکز بهداشتی و درمانی به دلیل توفان‌های گردوغباری است.

به گزارش نجوا خبر، جعفر جندقی در نشست روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و خاک با شعار «هشدار گرد و خاک برای همه» که دیروز در پژوهشگاه سازمان هواشناسی برگزار شد، درباره آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار و اثرات بهداشتی آن اظهار کرد: توفان‌های گرد‌و‌غبار بیش از ۱۵۰ کشور در جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ۴۵ کشور تولیدکننده گرد‌و‌غبار هستند و حدود دو میلیارد تُن گرد‌و‌غبار در سال در اتمسفر منتشر می‌شود که آسیب‌های بسیاری به انسان وارد می‌کند.

او افزود: توفان‌های گرد‌و‌غبار می‌تواند موجب آلودگی هوا شود و همچنین در بهداشت خانواده، باغداری و کیفیت محصولات کشاورزی بسیار تأثیرگذار است؛ بنابراین کاهش آن می‌تواند در بهبود استفاده از زمین و آب و خاک و کاهش مشکلات اقتصادی و کاهش بیماری‌ها کمک کند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: گرد‌و‌غبار می‌تواند موجب افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش دید و تصادفات جاده‌ای، اختلال فعالیت‌های اجتماعی، افزایش مراجعات بیمارستانی و حملات آسم، مرگ و افزایش سال‌های از‌دست‌رفته عمر شود. همان‌طورکه تاکنون تعطیلی مدارس، ادارات و مراجعات بیمارستانی بسیاری را به همراه داشته است.

او در پایان تصریح کرد: حدود ۸.۱۷ میلیارد دلار از تأثیرات اقتصادی گرد‌و‌غبار در حوزه سلامت و حدود 20هزارو 837 مرگ در سال ۱۴۰۰ مرگ منتسب به مواجهه طولانی‌مدت با ذرات معلق رخ داده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/119214

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب