در گفت‌وگو با نجوا خبر مطرح شد؛

رنجِ جانکاهِ «جانبازان شدید شیمیایی» برای تامین دارو/ کشورهای فروشنده سلاح شیمیایی به صدام باید غرامت بپردازند

رنجِ جانکاهِ «جانبازان شدید شیمیایی» برای تامین دارو/ کشورهای فروشنده سلاح شیمیایی به صدام باید غرامت بپردازند
دبیر کل جمعیت حمایت از مصدومین شیمیایی درباره مشکلات جانبازان و درخواست غرامت آنها توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، هفدهم تیر، جمعی از جانبازان جنگ تحمیلی در مقابل بنیاد شهید تجمع کردند که متأسفانه این تجمع با برخوردهای نامناسبی که با جانبازان صورت گرفت بی‌نتیجه به پایان رسید.
جانبازان حاضر در این تجمع معتقدند که از وضعیت معیشتی نامناسبی برخوردار هستند و بسیاری از آن‌ها در تأمین هزینه‌های خوراک و هزینه‌های دارو و درمان درمانده‌اند؛ این جانبازان که در تجمعی در مقابل بنیاد شهید حاضر شده بودند خواستار افزایش مستمری جانبازی و بهبود شرایط هستند.
یکی دیگر از مطالبات اصلی جانبازان تجمع کننده، پیگیری دریافت غرامت از عراق است. سی سال پیش، سازمان ملل تصویب کرد افراد آسیب‌دیده در جنگ ایران و عراق باید غرامت بگیرند حالا باید این غرامت خرج جانبازانی شود که جان و جوانی را از دست داده‌اند و به بیماری‌های بسیار مبتلا هستند.
اگرچه موضوع پرداخت غرامت به جانبازان در جنگ ایران و عراق بر مبنای بند ۶ و ۷ قطع‌نامه ۵۹۸ به تصویب رسیده است و براساس مدارک و شواهد موجود، کشور عراق باید بدون هیچ قید و شرطی غرامت جنگی ایثارگران را بپردازد اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
محسن بزرگی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به تجمع جانبازان در مقابل بنیاد شهید اعلام کرده است که مسئله غرامت جنگی از سوی کشور متجاوز چند سال است که مطرح شده اما باید توجه داشت که این موضوع دارای پیچیدگی‌های بسیاری در حوزه سیاسی و بین‌المللی است لذا پیگیری این مورد به هیچ عنوان مرتبط با مأموریت سازمانی بنیاد شهید نیست.
در همین رابطه، سید کمال لوح موسوی دبیر کل جمعیت حمایت از مصدومین شیمیایی در گفت‌وگو با نجوا خبر درباره مشکلات جانبازان گفت: یکسری مشکلات درخصوص جانبازان وجود دارد که مشکلات عمومی همه جانبازان است اما جانبازان شیمیایی چون مشکلات درمانی جدی دارند و هر روز گرفتار بستری و دارو و درمان هستند کمبود داروها برای این گروه خیلی آزاردهنده است و بیمه‌ها نیز این داروها را کامل تحت پوشش قرار نمی‌دهند.


عدم پوشش کامل بیمه‌ای داروهای جانبازان شیمیایی
وی با بیان اینکه این رنجی است که سالهای سال است وجود دارد و گاهی اوقات جدی‌تر می‌شود، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که جانبازان شیمیایی با انجمن مطرح می‌کنند بحث پرداخت هزینه‌های دارویی است. نسخه‌های دارویی بعضاً نسخه‌های گرانی است و این از مشکلاتِ اصلیِ جانبازان است.
دبیر کل جمعیت حمایت از مصدومین شیمیایی تصریح کرد: کمبودهای دارویی وجود دارد و مهم‌تر از آن این است که داروها پوشش کامل بیمه‌ای ندارند و جانبازان از پس هزینه‌ها بر نمی‌آیند. ما طرحی را درخصوص دارو به بنیاد شهید ارائه داده‌ایم و براساس آن اعلام کردیم با نظارت جمعیت حمایت از جانبازان شیمیایی در هر شهری یک داروخانه برای توزیع داروهای جانبازان اختصاص داده شود تا جانبازان از این گرفتاری خلاص شوند و نظارت بهتری هم صورت بگیرد.
موسوی خاطرنشان کرد: اگر این طرح را بنیاد قبول کند ما حاضریم نظارت کنیم. در حال حاضر جانبازان مجبورند برای داروهایشان به داروخانه‌های زیادی مراجعه کنند چراکه هر دارو را یک داروخانه‌ی خاص دارد اما وقتی در یک شهری یک داروخانه یا چند داروخانه مسئول توزیع داروهای جانبازان شیمیایی باشند، این بندگان خدا نیز مجبور نیستند برای تهیه دارو به داروخانه‌های زیادی سرکشی کنند. همچنین بنیاد موظف است که داروهای جانبازان شدید و بالای ۷۰ درصد را تأمین کند البته آقای قاضی‌زاده گفته‌اند که سیستمی را در این خصوص پایه‌ریزی خواهند کرد.
وی تصریح کرد: البته سیستم تهیه دارویی در گذشته بود که متأسفانه سال‌هاست از بین رفته اما اخیراً دوباره از سوی بنیاد اعلام شده است که می‌خواهند این کار را انجام دهند و این کار بسیار خوبی است چراکه برای جانبازان شدید شیمیایی تأمین داروها بسیار رنج‌آور است.
دبیر کل جمعیت حمایت از مصدومین شیمیایی درباره پوشش بیمه‌ای داروها گفت: بیمه دی در بین سایر بیمه‌ها خوب است اما باز هم کامل نیست در برخی از موارد جانبازان به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن‌شان باید داروهای تقویتی مصرف کنند که این داروها تحت پوشش بیمه نیست و باید آزاد تهیه شود.


پیشنهاد راه‌اندازی شبکه سلامت جانبازان شیمیایی
موسوی با بیان اینکه تعداد جانبازانی که جانباز شیمیایی شدید هستند نسبت به سایر جانبازان شیمیایی کم است و باید از این افراد لیستی تهیه شود، گفت: ما هم پیشنهاد دادیم که شبکه سلامتی ایجاد شود و به دنبال این هستیم که با دانشگاه بقیه‌الله (عج) این کار را انجام دهیم چراکه نیاز است این اقدام انجام شود؛ در کشور ما بیماران تالاسمی و کلیوی و ... دارای شبکه هستند اما حدود ۷۰ هزار جانباز شیمیایی در کشور داریم که شبکه سلامت ندارند؛ البته تعداد جانبازان شیمیایی که توانسته‌اند ثبت شوند این تعداد است و تعداد واقعی جانبازان شیمیایی بیش از این است و برآورد ما این است که حدود ۱۰۰ هزار جانباز شیمایی داریم. ما حاضریم با همکاری دانشگاه بقیه‌الله این کار را انجام دهیم. حدود ۷ هزار نفر از جانبازان شیمیایی مشکلات بسیار جدی دارند و از جانبازان شدید هستند و باید این کار برای این افراد انجام شود تا راحت‌تر به دارو دسترسی داشته باشند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، درباره تجمع جانبازان شیمیایی درخصوص دریافت غرامت گفت: در خصوص غرامت جنگ که مربوط به قطع‌نامه ۵۹۸ است و در آن زمان مطرح شده، ابهامات کلی وجود دارد و با توجه به رابطه ایران و عراق، ورود به این موضوع با اما و اگرهایی همراه است.
دبیر کل جمعیت حمایت از مصدومین شیمیایی خاطرنشان کرد: غرامت مربوط به جانبازان شیمیایی نیز یک مبحث جداگانه است. آن کسی (صدام) که این سلاح‌ها را علیه ما به کار برده است که در حال حاضر وجود ندارد اما ما می‌خواهیم که ۱۶ کشوری که فروشنده سلاح شیمیایی به عراق بوده‌اند از جمله آلمان محکوم شوند‌ و این موضوعی است که بنیاد شهید باید آن را پیگیری کند.
موسوی با اشاره به اظهارات معاون حقوقی بنیاد شهید گفت: آقای دکتر بزرگی در این خصوص گفته‌اند که بنیاد شهید مسئولیتی ندارد من تعجب می‌کنم چراکه پیش از این معاون پیشین بنیاد کمیته‌ای نیز تشکیل داده بود و جمعیت ما یعنی جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی و انجمنی از قربانیان ترور عضو این کمیته بودند اما در حال حاضر مدتی است که پیگیری جدی در این خصوص از سوی بنیاد شهید انجام نمی‌شود.


هماهنگی درخصوص دریافت غرامت از کشورهای فروشنده سلاح شیمیایی به صدام وجود ندارد
وی با اشاره به اعزام جانبازان شیمیایی به هلند در همین رابطه گفت: اخیرا نیز ۵ نفر از جانبازان شیمیایی شدید را به هلند اعزام کرده و در آنجا از یکی از افرادی که در فروش سلاح شیمیایی نقش داشته شکایت کرده‌اند. این اقدام در چند سال اخیر برای اولین بار است که انجام می‌شود اما مشکل ما این است که هماهنگی وجود ندارد. در هفته گذشته نیز یک جلسه در این خصوص با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، قوه قضائیه و انجمن‌های مصدومان شیمیایی برگزار شد اما این جلسات در حد گفت‌وگو است و ساختار این کار را درست نمی‌کنند تا به نتیجه برسد.
دبیر کل جمعیت حمایت از مصدومین شیمیایی خاطرنشان کرد: عده‌ای هم جانبازان را تحریک می‌کنند و فکر می‌کنند با این کار به نتیجه می‌رسند اما این موضوع قصه‌ای است که سال‌ها کار دارد و باید اسناد آن درست شود و قوه قضائیه باید ساختار مشخصی برای این موضوع داشته باشد و در عرصه بین‌الملل نیز وزارت خارجه باید اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.
موسوی تصریح کرد: یک بار به ما میدان دهید تا ما به عنوان جانبازان شیمیایی اروپاییان را به دلیل فروش سلاح به عراق محکوم کنیم. چرا یهودی‌هایی اسرائیلی بعد از جنگ جهانی دوم مدعی شدند که یهودی‌سوزی اتفاق افتاده و هنوز هم بعد از سال‌ها یک نفر را که در حال حاضر پیرمرد ۹۰ ساله است به دادگاه لاهه می‌برند و برای اینکه ۵۰ الی ۶۰ سال پیش در معرفی یهودیان نقش داشته محاکمه می‌کنند و دادگاه هم این فرد را محکوم می‌کند اما به ما که هنوز زنده هستیم و ممکن است چند سال دیگر نباشیم، بها داده نمی‌شود تا بتوانیم از این کشورها شکایت کنیم؟
وی در پایان گفت: آقایانی که کار دست‌شان است اگرچه در اظهارات‌شان می‌گویند که این کار باید بشود اما همت لازم را ندارند؛ باید انسجام ملی در این حوزه اتفاق بیفتد. این انسجام هم بدون حضور تشکل‌های شیمیایی انجام نخواهد شد چراکه ما هستیم که به عنوان جامعه مدنی ایران می‌توانیم در مجامع بین‌الملی شکایت کنیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/119378

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب