در گفتگو با «نجوا خبر» مطرح شد؛

بورس در مرز حساس/ ضرر سهامداران چه زمانی جبران می‌شود؟

بورس در مرز حساس/ ضرر سهامداران چه زمانی جبران می‌شود؟
«نرخ خوراک پتروشیمی‌ها»، «افزایش عوارض صادرات فولاد» و... در حالی شوکی به بازار سرمایه وارد کرده که پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است دولت باز هم ریسک‌ها یا بخشنامه‌ها یا نامه‌هایی را به بورس تحمیل می‌کند.

به گزارش نجوا خبر؛ روز دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ در حالی شاخص کل بورس تهران رشد کرد و بار دیگر به مرز ۲ میلیون واحدی نزدیک شد که نمی‌توان این نوسانات جزئی را علامتی برای بازگشت بازار سرمایه تلقی کرد؛ زیرا سهامداران خرد وقتی تصمیمات نابهنگام و رانت اطلاعاتی را می‌بیند، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند و نمی‌توان بر آن‌ها خرده‌ای گرفت.

در معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس تهران ۲۱ هزار و ۵۰۷ واحد معادل ۱.۰۹ درصد نسبت به روز یکشنبه بالاتر ایستاد و به سطح یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۴۵۱ واحدی رسید.

اما سؤال اصلی این است که آیا بورس از بحران اخیر رهایی می‌یابد؟

فشار فروش در بورس تهران

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در این مورد به «نجوا خبر» گفت: ریسک‌هایی همچون «افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها»، «افزایش عوارض فولادی ها» در حالی به بورس تحمیل شد که موجب فشار فروش در بازار شده و ارزش معاملات را پایین آورده و بورس را کم رمق کرده است.

وی با هشدار نسبت به اینکه احتمالا این ریسک‌ها به شدت به بازار سرمایه آسیب می‌زنند، افزود: سهامداران چشم انتظار اصلاح آیین‌نامه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هستند و کنترل بورس به جای سهامداران به دست حقوقی‌ها و بازارگردان‌هایی افتاده که با عرضه آبشاری، سرمایه ۴۹ میلیون سهامدار را به نابودی کشانده‌اند.

بازدهی جذاب بورس در دو سال آینده

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نه این منفی‌های یکدست و نه سبز خوشرنگ در بازارها ماندگار نیست، گفت: کسانی که می‌خواهند در کوتاه مدت سرمایه‌گذاری کنند فعلا وارد بازا نشوند زیرا جز زیان بازدهی‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت. این گروه اگر به دو سال آینده نگاه کنند احتمالا چشم‌انداز مثبت‌تری را برای بازدهی سهام خواهند دید.

الیاس کردی ادامه داد: تصور می‌شود که رئیس سازمان بورس مسئول همه اتفاقاتی است که در مورد بورس می‌افتد، در حالی که وقتی تصمیمات اقتصادی در کشور گرفته می‌شود هرچند بورس ما از آن‌ها تأثیر می‌پذیرد؛ اما رئیس سازمان بورس به جز اعتراض، کار دیگری از دستش برنمی آید.

هدایت نقدینگی به بورس تهران

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نهادهای مالی باید دست به دست هم بدهند تا نقدینگی از بازار جمع و وارد بازار سرمایه شود زیرا این حجم از نقدینگی اگر به سمت بازارهای دارایی برود موجب تورم و گرانی افسارگسیخته می‌شود.

وی ادامه داد: قدرت و اختیارات مجید عشقی، رئیس سازمان بورس خیلی محدودتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم.

مصوبه جنجالی نرخ خوراک اصلاح می‌شود؟

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تنفس بازار سرمایه در دو روز اخیر به دلیل تقویت احتمال اصلاح و بازنگری مصوبه جنجالی افزایش نرخ خوراک است زیرا اکثر نمادهای پتروشیمی پس از چندین روز صعودی شدند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/119544

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.