یک کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با «نجوا خبر»:

کف رهن یک آپارتمان کوچک ۴۰۰ میلیون تومان/ وام‌های مسکن به درد مردم نمی‌خورد!

کف رهن یک آپارتمان کوچک ۴۰۰ میلیون تومان/ وام‌های مسکن به درد مردم نمی‌خورد!
یک کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه وام کمک ودیعه 150 میلیونی مسکن کفاف مبلغ ودیعه را نیز نمی‌دهد، گفت: عرضه و تقاضا در بازار مسکن با یکدیگر همخوانی ندارد و تقاضا بسیار بالاتر است.

به گزارش «نجوا خبر»، حداقل اجاره‌ بهای مسکن در تهران را می‌توان در مورد میکروآپارتمان‌ها (بخوانید آپارتمان های با متراژ کمتر از ۵۰ متر مربع) دید. در شرایطی که به دلیل تورم موجود و پایین بودن قدرت خرید مردم، تقاضای آپارتمان های کوچک متراژ از عرضه فزونی گرفته، کمبود مسکن بیش از پیش به چشم می‌خورد.

مشاهدات «نجوا خبر» از بازار مسکن پایتخت نشان می‌دهد در حال حاضر کف رهن کامل یک آپارتمان کوچک متراژ (۴۰ تا ۵۰ مترمربع) در مناطق مصرفی و متوسط شهر به متوسط ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

در مقابل در مناطق ارزان‌تر (مثلا شرق تهران) با ۳۰۰ میلیون تومان نیز می‌توان یک واحد مسکونی البته آن هم در مقیاس کمتر از ۵۰ متر مربع را اجاره کرد.

جزئیات تسهیلات وام ودیعه در سال ۱۴۰۲

وام ودیعه مسکن در حال حاضر در کلانشهرها ۱۵۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک و سایر شهرستان‌ها ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود. نرخ سود این وام ۲۳ درصد و مدت بازپرداخت آن پنج ساله است. دریافت کنندگان این وام، باید به ‌ترتیب ماهی چهار میلیون و ۲۳۰ هزار تومان و دو میلیون و ۸۲۰ هزار تومان قسط وام ودیعه مسکن پرداخت کنند.

اما سؤال اصلی این است که آیا این وام پاسخ‌گوی نیاز مستاجران است و دردی از آنها دوا می‌کند؟

حاشیه نشینی مستاجران به دلیل افزایش نامتعارف اجاره بها

احمدرضا سرحدی، کارشناس حوزه مسکن در این رابطه به «نجوا خبر» گفت: با افزایش چشمگیر اجاره‌بها برخی مستاجران از شهر‌ها به حاشیه‌ها کوچ کرده‌اند.

وی با بیان اینکه وضعیت اجاره مسکن در چند وقت اخیر با وجود رکود تغییر چشمگیری نداشته است، افزود: همچنان قیمت اجاره مسکن بالاست؛ در حالی که اجاره بها در تابستان امسال دو برابر شده است.

عدم تناسب اجاره بها با حقوق کارگران

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت عرضه و تقاضا در بازار مسکن با یکدیگر همخوانی ندارد، گفت: تقاضا نسبت به واحد‌های موجود بسیار بالاتر است؛ این در حالی است که دولت به وعده خود که ساخت یک میلیون واحد مسکونی است، عمل نکرده است.

سرحدی ادامه داد: تناسبی بین درآمد مستاجران و اجاره بها به ویژه در کلان شهرها وجود ندارد. بسیاری از مستاجران به ویژه در سال جاری به دلیل افزایش چشمگیر اجاره بها و عدم تناسب آن با حقوق و دستمزد مجبور به کوچ از مناطق مرکزی شهری به جنوب شهر شده‌اند و این مسئله حتی باعث شده است که برخی از آن‌ها از جنوب شهر‌ها به حواشی شهر‌ها پناه ببرند.

رکود و ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اخباری مبنی بر کاهش قیمت مسکن در ماه های اخیر گفت: اخباری که مبنی بر کاهش قیمت مسکن منتشر شده، تنها ممکن است در برخی از موارد بوده باشد وگرنه اصل ماجرا حاکی از رکود و ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن بوده است.

سرحدی خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر برای کمک به خرید خانه ازسوی دولت به مردم به میزان ۸۰ الی ۸۵ درصد از قیمت خرید مسکن را وام می‌دهند؛ در حالی که در ایران نه تنها وام ودیعه مسکن، که وام خرید خانه نیز کمکی به حل این مشکل نمی‌کند زیرا وام ودیعه مسکن تنها بخش اندکی از ودیعه مسکن را جبران می‌کند و وام ۹۶۰ میلیونی خرید مسکن نیز برای کارگران به دلیل اقساط سنگین قابل دریافت نیست.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/119629

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب