رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران در گفت‌وگو با نجوا خبر:

شیفت‌های اضافی و اضافه‌کارِ تحمیلیِ پرستاران/ پرستاران در دوران کرونا جان‌فشانی کردند اما بعد تعدیل شدند!

شیفت‌های اضافی و اضافه‌کارِ تحمیلیِ پرستاران/ پرستاران در دوران کرونا جان‌فشانی کردند اما بعد تعدیل شدند!
امین کوهساریان گفت: افتتاح کلان بیمارستان‌ها با توجه به کمبودی که در حال حاضر وجود دارد مشکلات ما را در حوزه نیروی انسانی گروه پرستاری دو چندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، معضل کمبود پرستار داستانی است که همچنان ادامه دارد و تکلیف پرستارانی که در ایام کرونا تعدیل شده‌اند همچنان نامشخص است. البته قرار است وزارت بهداشت ۲۵ هزار نیروی جدید را استخدام کند که به گفته وزیر بهداشت نیمی از این استخدامی‌های جدید شامل پرستاران خواهد شد اما به گفته کارشناسان اگرچه افتتاح کلان بیمارستان‌ها باعث ارائه خدمات با کیفیت‌تر به مردم می‌شود اما اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی جدید مشکلات کمبود پرستار را افزایش خواهد داد.
امین کوهساریان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در گفت‌وگو با نجوا خبر درباره کمبود نیروی پرستار گفت: افتتاح کلان بیمارستان‌ها اگرچه برای دسترسی مردم به خدمات با کیفیت بسیار خوب است اما یکی از نگرانی‌هایی که برای ما مطرح است این است که با افتتاح کلان بیمارستان‌ها و با توجه به شرایطی که در حال حاضر داریم -بدون توجه به زیرساخت‌ها و چالش‌ها و مشکلاتی که در تأمین و نگه‌داشت نیروی انسانی وجود دارد به ویژه در حوزه پرستاری- با مشکلاتی مواجه خواهیم شد و لاجرم در این شرایط نیازمند یک بازنگری ویژه هستیم.


با افتتاح مگا بیمارستان‌ها باید به طور ویژه به نیروی انسانی توجه شود
وی ادامه داد: نباید به گونه‌ای باشد که با افتتاح این بیمارستان‌ها مشکلات ما برای تأمین نیروی انسانی دو چندان شود. در شرایط موجود با توجه به مشکلاتی که در تهران وجود دارد متأسفانه گرایش همکاران‌مان از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر افزایش یافته است و به دلیل فضای رقابتی که وجود دارد و همچنین کمبود نیروی انسانی حوزه پرستاری و پرداخت‌هایی که متفاوت است بیمارستان‌ها با مشکل نگهداشت نیروی انسانی مواجه هستند.
رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران تصریح کرد: افتتاح چنین بیمارستان‌هایی که ظرفیت تخت بالایی دارند اگر چه همه تخت‌ها به یکباره فعال نخواهد شد و به تدریج خواهد بود اما همین به تدریج اضافه شدن تخت‌ها با توجه به کمبودی که در حال حاضر نیز وجود دارد مشکلات ما را در حوزه نیروی انسانی گروه پرستاری دو چندان می‌کند. و درخواست ما این است که به صورت ویژه تأمین نیروی انسانی دیده شود و از آموزش تا جذب این نیروها برنامه‌ریزی شود تا زمانی که این تخت‌ها فعال می‌شود با مشکل مواجه نشویم.


اتفاق شفافی درخصوص استخدام پرستاران تعدیلی ایام کرونا نیفتاده است
کوهساریان با اشاره به جذب نیروهای جدید توسط وزارت بهداشت تصریح کرد: نیروهایی که در حال حاضر جذب می‌شوند بیشتر جایگزین همکاران بازنشسته ما می‌شوند تا اینکه نیروی جدیدی وارد چرخه پرستاری شود مشکل ما این است که باید به بیمارستان‌ها نیروی جدید اضافه شود نه اینکه افراد جذب شده جایگزین همکاران بازنشسته شوند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر ما با مشکل پرستارانی که بعد از ایام کرونا تعدیل شدند، مواجه هستیم؛ واقعا در حق این افراد که در ایام کرونا دست مراکز درمانی را گرفتند و جان خود را در کف دست گرفته و کار کردند اما بعد تعدیل شدند بی‌انصافی شده است. علیرغم اینکه وعده‌‌هایی درخصوص بکارگیری این افراد داده شده است اما تاکنون اتفاقِ شفافی نیفتاده است. اگر قطعات این پازل‌ را در کنار هم قرار دهیم با یک سراشیبی نامناسب در حوزه نیروی انسانی مواجه می‌شویم که در حال روی دادن است و مشکلات را بیشتر می‌کند.


پرستاران در شیفت‌های اضافی فعالیت می‌کنند
رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر با کمبود نیروی پرستاری در تهران مواجه هستیم گفت: وقتی در ضریبِ تخت به پرستار، عددی که مد نظر ما است تأمین نمی‌شود یعنی براساس آنچه که وزارت بهداشت اعلام کرده است ۱.۸ ضریب هر پرستار به بیمار است اما ما درتهران همین عدد را هم که وزارت بهداشت بومی کرده است نمی‌توانیم عملی کنیم، بنابراین فشار کار مضاعف در حال حاضر بر دوش پرستاران است و مجبور هستند که در شیفت‌های اضافی فعالیت کنند و اضافه کار تحمیلی و اجباری داشته باشند.
کوهساریان خاطرنشان کرد: براساس قانون بهره‌وری، ساعت کار باید با افزایش سنوات کاهش پیدا کند اما بیمارستان‌ها به دلیل کمبود نیرویی که دارند این قاعده را اجرا نمی‌کنند، یعنی عملا قوانینی که در این حوزه وجود دارد تحت‌الشعاع قرار گرفته و فشار کاری مضاعف بر دوش پرستاران است و این اضافه کاری‌های اجباری باعث فرسایش روحی و جسمی پرستاران می‌شود. در عین حال، کیفیت خدماتی که مد نظر ما است که باید افزایش پیدا کند کاهش پیدا می‌کند و حتی ریسک خطاهای درمانی افزایش پیدا می‌کند و آن چیزی که در نهایت آسیب می‌بیند سلامت مردم و جامعه است. اگر به این موضوع توجه نشود در حق سلامت مردم و جامعه کم‌لطفی شده است.


قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در اجرا با مشکلاتی مواجه است
وی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: اینکه بعد از حدود ۱۶ سال توسط این دولت آنهم بعد از تاکید و توجه مقام معظم رهبری این قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا شد جای تقدیر و تشکر دارد اگرچه ۱۶ سال زمان کمی نیست. این قانون در حال حاضر برای اجرا با چالش‌هایی مواجه است. آنچه که مطلوب پرستاران است هنوز در این قانون اتفاق نیفتاده است.
رئیس سازمان نظام پرستاری تهران تصریح کرد: زیرساخت‌هایی که باید برای اجرای این طرح آماده می‌شد در این ۱۶ سال آماده نشده است. ما هنوز با اجرای شایسته این قانون که رضایتمندی پرستاران را فراهم کند فاصله‌ی زیادی داریم.
کوهساریان گفت: همچنان کدهایی که تعریف شده است در حال بازبینی و اصلاح است تا شرایط مطلوبی را برای پرستاران فراهم کند و ما امیدواریم با پیگیری‌هایی که توسط پرستاران و نهادهای تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌ها در حال انجام است انشالله شرایط خوبی برای پرستاران ایجاد شود و پرستاران از وضعیتی که دارند احساس رضایت داشته باشند.
وی تصریح کرد: هیئت مدیره نظام پرستاری تهران همچنان علیرغم اینکه به اواخر دوره خود نزدیک است پیگیر مطالبات و اقدامات فرهنگی، رفاهی و ورزشی در راستای خدمت‌رسانی به همکاران پرستار در سطح شهر تهران است؛ آخرین برنامه ما نیز یک برنامه کوهپیمایی در روز دوم محرم بود که همراه با اهتزاز پرچم عزاداری توسط تعدادی از پرستاران اتفاق افتاد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/119666

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب