جزئیاتی از توافقات ایران و سوریه/ تعرفه مبادله کالا میان دو کشور صفر شد

جزئیاتی از توافقات ایران و سوریه/ تعرفه مبادله کالا میان دو کشور صفر شد
وزیر راه و شهرسازی از توافق با سوریه در خصوص آغاز فعالیت بانک ایرانی در این کشور خبر داد و گفت: تعرفه مبادله کالا بین ایران و سوریه صفر شد.

به گزارش نجواخبر، مهرداد بذرپاش در نشست مشترک با وزیر اقتصاد سوریه با اشاره به سفر تاریخی رئیس‌جمهور به سوریه، اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته بسیاری از تفاهمات بین ایران و سوریه به نتیجه رسیده است.

وی با قدردانی از وزیر اقتصاد سوریه و همکاران در وزارت راه و شهرسازی بابت به نتیجه رسیدن مذاکرات دو کشور، ادامه داد: پیگیری توافقات دو کشور مورد تاکید روسای جمهوری کشورهاست؛ در حوزه بیمه پیشرفت خوبی حاصل و شرکت مشترک تأسیس شد و می‌تواند به شرکت های ایرانی، مسافران و گردشگران خدمات ارائه دهد.

وی با بیان اینکه بانک ایرانی طی هفته های آتی فعالیت خود را آغاز می‌کند، افزود: به طور معمول این کار چند سال زمان می‌برد اما اینکه طی سه ماه بانک ایرانی برای فعالیت در سوریه مجوز گرفته که جای قدردانی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حذف تعرفه اجرای بین دو کشور ایران و سوریه، تصریح کرد: تعرفه کالا دو کشور از امروز به صفر رسیده و تجار دو کشور می‌توانند کالا را با تعرفه صفر درصدی صادر و وارد کنند.

بذرپاش با بیان اینکه اعزام سالانه 50 هزار زائر به سوریه در حال انجام است اما می‌توانیم به اعداد بالای سال های قبل برسیم، گفت: فعال سازی اپراتورهای تلفن همراه ایرانی در سوریه نیز به سرانجام رسیده و در این زمینه با وزیر ارتباطات جلسه‌ای داشته ایم. این توافق در آستانه اجرایی شدن است و سیم‌کارت های اپراتور سوم در کشور سوریه توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی سوریه و ایران، اضافه کرد: قرار است اسکله و پسکرانه های مناسب با ظرفیت بالا در اختیار ایران قرار گیرد. از مسیر ایران، عراق و سوریه دسترسی به بازارهای اروپایی آسان تر می‌شود.

وی یادآور شد: زیرساخت‌ها در این مسیر موجود است اما باید تکمیل شود تا کامیون‌ها و قطارهای دو کشور ایران و سوریه در این مسیر تردد داشته باشند.

وی همچنین بیان کرد: در گذشته دو خودروساز ایرانی در سوریه سرمایه‌گذاری کرده بودند که مدتی دچار توقف شده بود با مساعدت طرف صوری فعالیت این شرکت‌ها مجددا آغاز می‌شود. کشور سوریه استاندار و مقرراتی در تولید خودرو دارد که قرار شده که خودروسازان ایرانی اینها را در تولیدات رعایت کنند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/119742

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب