نشست خبری ستایشی:

وزن قانون‌مندی باید بر رفاقت‌ها چیره شود/ آخرین وضعیت پرونده «حمیدنوری» و پیگیری‌های قوه قضاییه

وزن قانون‌مندی باید بر رفاقت‌ها چیره شود/ آخرین وضعیت پرونده «حمیدنوری» و پیگیری‌های قوه قضاییه
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با حضور خبرنگاران آغاز شد.

به گزارش نجواخبر، نشست خبری مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه امروز سه شنبه ۱۰ مردادماه با حضور خبرنگاران آغاز شد.

ستایشی در نشست خبری امروز اظهار کرد: قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی تلاش داشته است تا با رفتار عقلایی و منطقی، قانون گرایی را به منصه ظهور رسانده و بر آن اصرار ورزد.

وی افزود: تلاطم‌های سیاسی و مطالبات برخی از دسته بندی‌ها با صورت بندی‌های مختلف نباید حرکت کلی عدالت محورانه قوه قضائیه را تحت تأثیر قرار دهد و مناف رفتار قانونی را از قوه قضائیه سلب کند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه همکاری با تمام دستگاه‌ها و افراد مسئول در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را وظیفه خود می‌دانیم، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا وزن قانون مندی خود را بر تمامی رفاقت‌ها چیره ساخته و نگذاریم تا حق قانونی مردم و مطالبات بر حق آن‌ها تضییع شود.

وی افزود: بر همین اساس تمرکز خود را بر اجرایی ساختن مطالبه به حق مقام معظم رهبری و مردم در خصوص تحقق شعار سال قرار دادیم و معتقدیم که پرونده‌های جدید باز شده در افکار عمومی به صورت روزمره نباید کلیه مسئولان نظام را از تحقق هدف اصلی سال دور سازد.

ستایشی ادامه داد: قوه قضائیه روزمرگی و گرفتار شدن در این فرایند که دیگران برای مسئولان باز کرده‌اند را منجر به دور شدن از افق ترسیمی مقام معظم رهبری و مردم ارزیابی کرده و تلاش دارد تا به شدت از آن اعتراض کند.

وی افزود: در دوران تحول و تعالی تلاش داشته‌ایم تا با پرهیز از رفتار‌های احساسی، واکنشی و تبلیغاتی و به خدمت گرفتن ظرفیت‌های فکری اغلب متخصصان، ریل حرکتی قوه قضائیه را به سمت اجرای دقیق قانون و فنی شدن امور پیش ببریم.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حضور رئیس دستگاه قضا در جمع قضات و نخبگان عالی رتبه قضائی و برجسته دیوان عالی کشور برای اولین بار به منظور نظر خواهی آن‌های در خصوص انتخاب ریاست دیوان عالی کشور، گفت: در همین راستا این اقدام قابل ارزیابی است.

وی افزود: تلاش کردیم تا مطالبه گری در درون قوه قضائیه را نهادینه سازیم و در این رابطه نقد از درون با هدف اصلاح گری و زدودن پیرایه‌ها را به فال نیک گرفته و اساسا این نقد را در بالاترین سطوح دنبال کردیم.

وی افزود: قوه قضائیه یکی از منتقدان جدی و دارای تخصصی است که رفتار‌های صورت گرفته تحت عنوان دستگاه قضائی که تناسبی با قانون نداشته را به نقد نشسته است. نقد اخیر رئیس قوه قضائیه درباره لزوم دقت و توجه قضات دیوان عالی کشور درباره عدم صدور آرای خلاف بین شرع و یا نقد دیگر رئیس دستگاه قضائی در خصوص لزوم اطلاع به ممنوع الخروجی‌ها و یا نمونه‌های متعدد دیگر در این خصوص را می‌توان در این قالب مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: کمترین مشکلات برای ما در قوه قضائیه قابل اهمیت است. حتی اگر دو مورد هم وجود داشته باشد باید به آن دو مورد نیز توجه ویژه شود.

ستایشی تاکید کرد: بر پایه ضرورت اجرایی سند تحول قضائی، جشنواره‌ای با عنوان نقد برتر در دستگاه قضائی برگزار شد و هدایایی به برترین منتقدان قوه قضائیه اهدا شد. مدار حرکت قوه قضائیه، استفاده از خرد جمعی، تلاش همگانی برای تحقق قانون و اجرای عدالت برای همگان و قاطعیت در برابر گردنکشان قانون شکن و حراست از حق مظلومان و پرهیز از جو زدگی‌های سیاسی و جناحی است که به آن التزام داشته و عمل می‌کنیم.

روند دادرسی پرونده حمیدنوری و پیگیری‌های قوه قضائیه در جهت آزادی وی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: معاونت بین‌الملل و ستاد حقوق بشر پیگیری‌های مجدانه را انجام داده است. متأسفانه اتفاق جدید و مثبتی رخ نداده است؛ روند نگهداری ایشان در سلول انفرادی ادامه دارد و قرار است در روزهای ۱۰ و ۱۴ شهریورماه امسال جلسه ۱۳ و ۱۴ دادگاه تجدیدنظر برگزار شود.
از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۳۶ هزار نفر تحت پابند الکترونیک قرار گرفته‌اند

سخنگوی قوه قضائیه در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۳۶ هزار نفر تحت پابند الکترونیک قرار گرفته‌اند. در چهار ماهه امسال ۷ هزار و ۹۸۱ نفر تحت پابند الکترونیک قرار گرفته‌اند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/119782

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.