آخرین وضعیت بازار مسکن/ کی خانه بخریم؟

آخرین وضعیت بازار مسکن/ کی خانه بخریم؟
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: شرایطی که ابتدای سال در بازار اجاره به وجود آمده بود خیلی بغرنج بود که بیشتر تحت تاثیر دو عامل اساسی فضای مجازی و مشاوران املاک فاقد پروانه بود که به صورت سازماندهی‌شده در جهت افزایش قیمت حرکت می‌کردند و موجب شدند امسال برای مستاجران خیلی بد شروع شود.

به گزارش نجواخبر، به نظر می‌رسد که کابوس اجاره خانه برای مستاجران قرار نیست به پایان برسد. امسال هم افزایش شدید قیمت‌ها در بازار موجب شد تا مستاجرانی که از سال های گذشته در خانه‌ای زندگی می‌کردند سعی کنند تا در صورت امکان با صاحبخانه های خود به تفاهم برسند. اما کسانی که به تفاهم نرسیدند، زوج های جدید و کسانی که برای اولین بار بود وارد بازار اجاره می‌شدند روزهای سختی را در این بازار گذرانده یا می‌گذرانند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در مورد وضعیت بازار اجاره گفت: شرایطی که ابتدای سال در بازار اجاره به وجود آمده بود خیلی بغرنج بود که بیشتر تحت تأثیر دو عامل اساسی فضای مجازی و مشاوران املاک فاقد پروانه بود که به صورت سازماندهی‌شده در جهت افزایش قیمت حرکت می‌کردند و و موجب شدند امسال برای مستاجران خیلی بد شروع شود. اما خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی مسیری برای ساماندهی و کنترل بازار اجاره و مسکن در پیش گرفت که اگر این مسیر در جهت درست حرکت کند و بعضی افراد آن را به بیراهه نبرند می‌توان شاهد اتفاقات خیلی خوبی حتی در کوتاه‌مدت بود.

داود بیگی‌نژاد ادامه داد: برای ساماندهی و برخورد با مشاوران املاک فاقد پروانه تاکنون هزار و ۲۰۰ دفتر مشاوره املاک فاقد پروانه در ۲۰ منطقه تهران شناسایی شده است اما این مقدار شناسایی حاصل زحمتی بوده که بازرسان اتحادیه کشیدند و از درآمد و وقت استراحت خود زدند و با هزینه شخصی پیگیر این موضوع شدند الان باید یک قوه ناظر که فراتر از نیرو و امکاناتی که ما داریم وارد عرصه شود و رصد کند ببیند که آیا این افراد فاقد پروانه شامل برخوردهای قانونی شدند یا نه؟

وی در مورد وضعیت بازار مسکن و اجاره گفت: در چند وقت اخیر که توان تهیه مسکن بین مردم کاهش پیدا کرده است مردم به سمتی رفته‌اند که مجبورند به اندازه سرمایه و پولی که دارند تصمیم بگیرند و فقط نیازشان به عنوان سرپناه را رفع کنند.

همچنین در حالی که اجاره کانتینر در این بازار از سال های پیش رواج پیدا کرده است گزارشهایی عنوان می‌شود که به دلیل افزایش نجومی اجاره‌بها و وضعیت بد اجاره‌نشینان در تهران، شماری از خانواده‌ها دیگر توان اجاره واحد مورد نیاز خود را ندارند، اسباب و اثاثیه خود را در کانتینرهای حاشیه پایتخت انبار می‌کنند و خودشان به خانه پدر و مادرشان بازمی‌گردند یا به شهرستان مهاجرت می‌کنند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره گفت: اجاره کانتینر موضوع جدیدی نیست و اگر سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را بررسی کنید می‌بینید اجاره دادن کانتینر یک شغل است و فقط برای لوازم خانگی نیست بلکه بعضا خیلی از افراد از کانتینر به عنوان انباری استفاده می‌کنند مثلا بعضی‌ها که قصد مسافرت دارند وسایل خود را موقتا در کانتینر می‌گذارند اما باعث تأسف است سی به خاطر نداشتن توان تهیه منزل، اثاث خود را داخل کانتینر بگذارد.

بیگی‌نژاد در ادامه بیان کرد: واقعیت آن است که زمانی که قیمت ملک و اجاره مسکن فراتر از توان مردم باشد قاعدتا شخصی که می‌خواهد ملکی را بخرد یا اجاره کند نمی‌تواند بنا به احتیاجاتش تصمیم بگیرد بلکه مجبور است بر اساس توان مالی خود تصمیم بگیرد لذا باید از یکسری نیازها صرفنظر کند.

وی در مورد اینکه درخواست برای خانه‌های ارزان‌قیمت چقدر افزایش یافته است؟ گفت: در این باره نمی‌توان آمار داد اما زمانی که مردم منطقه‌ای را که چند سال در آن زندگی کرده‌اند ترک می‌کنند و به سمت مناطق پایین شهر و حومه مهاجرت می‌کنند این نشان‌دهنده آن است که شرایط مستاجرها به سمت این می‌رود که فقط احتیاجشان به مسکن به عنوان سرپناه برطرف شود و به اندازه سرمایه و پولی که دارند تصمیم بگیرند.

نقش مشاوران املاک در گران‌تر شدن قیمت ملک و اجاره
بخش مهمی از نابسامانی قیمت‌ها در بازار مسکن به مشاوران املاک نسبت داده می‌شود. در این میان، بسیاری بر این باورند که دلیل افزایش قیمت اجاره‌بها و قیمت ملک، مشاوران املاک هستند چرا که مشاوران املاک قیمت‌های کاذب درست می‌کنند و صاحبخانه‌ها را تحریک می‌کنند که قیمت‌ها را گران‌تر کنند.


نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این باره گفت: در صنف مشاوران املاک افراد زیادی هستند که متعهدانه مشغول فعالیت هستند اما برخی از مشاوران املاک که فاقد پروانه هستند تابع هیچ قانونی نیستند و آسیب عدم رعایت قانون از سمت آنها به مردم می‌رسد در این راستا ما از طرح وزارت راه و شهرسازی در ساماندهی مشاوران املاک استقبال کرده و با آنها نهایت همکاری را داریم چرا که مشاوران املاکی که بدون جواز فعالیت می‌کنند همانقدر که برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند به مشاوران املاکی که طبق قانون رفتار می‌کنند هم آسیب می‌زنند و منافع آنها را به خطر می‌اندازند.

ملک چقدر ارزان می‌شود؟
بیگی‌نژاد در مورد وضعیت بازار مسکن هم گفت: متأسفانه سنگینی قیمت‌ها توان انجام معامله را از مردم گرفته و بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد و هیچ رونقی را شاهد نیستیم و معاملات ملکی چندانی انجام نمی‌شود.

این صحبت‌ها در حال است که برخی اخبار حاکی از کاهش ۳۰ درصدی قیمت ملک دارد. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مورد اینکه رکود در بازار مسکن چقدر ممکن است کاهش قیمت‌ها را به همراه داشته باشد؟ بیان کرد: من زمانی می‌توانم درصد صحیحی بگویم که آمار رسمی در این باره داشته باشیم البته به خاطر درخواست برخی مالکان و کسانی که به پول احتیاج دارند یک مقدار شاهد کاهش قیمت بودیم اما این موضوع را نمی‌شود به کل واحدها تسری داد ولی نیرو و انرژی‌ای که مخصوصا وزارت راه برای برخورد با مشاوران املاک فاقد پروانه گذاشته است یک مقدار در کنترل قیمت‌ها تأثیر داشته است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/119806

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب