یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با «نجواخبر»:

تاثیر واردات خودرو بر بازار/ آیا خودرو ارزان می‌شود؟

تاثیر واردات خودرو بر بازار/ آیا خودرو ارزان می‌شود؟
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت خودرو، قیمت ارز است، گفت: واردات خودرو تنها به ثبات قیمت‌ها کمک می‌کند ولی آنچه موجب ارزانی خودرو می‌شود کاهش قیمت ارز است.

به گزارش نجوا خبر؛ قیمت خودروهای داخلی در حالی روز دوشنبه نوسان اندکی داشت که بیشتر خودروها شاهد ثبات قیمت بودند. به طور مثال، کوئیک دنده‌ای S، تنها خودروی سایپا بود که کاهش قیمت را تجربه کرد و در میان محصولات ایران خودرو نیز پژو ۲۰۷i دنده‌ای، تنها محصول این شرکت در بازار بود که شامل کاهش قیمت شد.

بقیه خودروها یا ثبات قیمت را تجربه کردند و یا همانند پژو پارس LX TU۵، محبوب‌ترین سدان قدیمی ایران خودرو شاهد افزایش قیمت بودند.

قیمت خودروهای مونتاژی

بازار خودروهای مونتاژی تحت تأثیر خبر ترخیص خودروهای غیر چینی از گمرکات کشور شاهد ریزش قیمت بود. اکثر محصولات با کاهش قیمت مواجه شدند و محصولاتی هم که شامل کاهش قیمت نشدند ثابت ماندند. درنتیجه هیچ خودروی مونتاژی نبود که روز دوشنبه گران شود.

این تأثیر واردات خودرو بر بازار خودروهای مونتاژی بود اما به نظر می‌رسد بازار خودروهای داخلی راه دیگری در پیش گرفته است.

اما سؤال این است که آیا قیمت خودرو باز هم افزایشی می‌شود؟

تأثیر واردات خودروی کارکرده بر قیمت خودروهای مونتاژی

محمدحسن کاکایی در گفت‌وگو با «نجواخبر» گفت: قیمت خودرو تابعی از قیمت ارز است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه طی دو سال گذشته روند قیمت خودرو نشان داده که وابستگی مستقیمی به نرخ ارز داشته است، ادامه داد: نرخ ارز است که در بازار خودرو تأثیر می‌گذارد و واردات خودرو تنها روی قیمت خودروهای خارجی موثر است.

تعادل در عرضه و تقاضا

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تأثیر خبر ترخیص خودروهای غیر چینی از گمرکات کشور، گفت: آنچه به عنوان ارزانی در بازار دیروز شاهد بودیم مربوط به قیمت خودروهای مونتاژی بود که به دلیل ترخیص خودروهای خارجی رخ داد؛ البته اگر قیمت ارز دوباره صعودی شود همین کاهش قیمت نیز خود را به صورت افزایش نشان خواهد داد.

کاکایی افزود: روند تولید خودرو در کشور طی ۴ سال اخیر کاهش داشته؛ اما در دو سال اخیر شاهدیم با افزایش عرضه و تا حدی کاهش تقاضا مواجهیم و نوعی تعادل در بازار ایجاد شده است. البته اگر بخواهیم این تعادل ادامه دار باشد کلید آن تنها در دست قیمت ارز و کاهش تورم است.

رکود در بازار خودروهای خارجی با واردات خودروی کارکرده

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تأثیر واردات خودروهای کارکرده بر قیمت خودرو در بازار گفت: اگر خودروی دست دو وارداتی وارد و به بازار عرضه شود، قیمت محصول داخلی کاهش پیدا نمی‌کند زیرا قیمت این خودروها تابعی از نرخ ارز است.

کاکایی افزود: تنها تأثیری که واردات خودروهای کارکرده بر بازار می‌گذارد رکودی است که در سال ۱۳۹۴ هم شاهد آن بودیم.

چه خودروهایی وارد شود؟

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، نوع خودروهای وارداتی بسیار مهم است زیرا اگر خودروهای اقتصادی و زیر یک میلیارد تومان وارد شود ممکن است کمی حباب خودروهای زیر یک میلیارد را کاهش دهد ولی اگر خودرویی مانند لندکروز وارد شود حبابی که برای این خودرو ایجاد شده تاحدی تعدیل می‌شود اما قیمت خودروهای کمتر از یک میلیارد تومان را دستخوش تغییر نخواهد کرد.

کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: تنها زمانی شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار داخل خواهیم بود که نرخ ارز کاهش پیدا کند. در این صورت، به طور طبیعی قیمت خودرو نیز کاهش می‌یابد؛ اما این ارتباطی به واردات خودروهای کارکرده ندارد. همه شاهدند که با تثبیت قیمت دلار در ۴ ماهه سال ۱۴۰۲ قیمت خودرو کاهشی شده است. بنابراین اگر قیمت ارز افزایشی شود به طور قطع خودرو گران خواهد شد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/119934

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب