وزیر آموزش و پرورش زمان برگزاری کنکور ویژه تربیت معلم را اعلام کرد.
به گزارش نجوا خبر، وزیر آموزش و پرورش گفت برای اولین بار در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ کنکور ویژه تربیت معلم برگزار میشود لذا تا مهر سال آینده فرصت داریم که نیروهای داوطلب ورود به آموزش و پرورش را از لحاظ صلاحیتهای فردی و حرفهای گزینش و جذب کنیم.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی جدید ۳۰ هزار نفر است که هر سال ۵ هزار نفر تا رسیدن به مرز ۴۰ هزار نفر به آن اضافه میشود.
رضا مراد صحرایی در هزارو بیست و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با ارائه گزارشی از فعالیتها و دستاوردهای آموزش و پرورش، گفت: هیچ آموزشی نمیتواند گزینش بد نیروهای داوطلب ورود به آموزش و پرورش را جبران کند لذا باید در گزینش افراد برای جذب در آموزش و پرورش دقت و ظرافت بیشتری به خرج داده شود.
در گزینش داوطلبان ورود به آموزش و پرورش صلاحیتهای حرفهای، اختصاصی و عمومی به دقت مورد بررسی قرار گیرد
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در گزینش داوطلبان ورود به آموزش و پرورش باید صلاحیتهای حرفهای، اختصاصی و عمومی آنها به دقت مورد بررسی قرار گیرد. گزینش و جذب نیرو برای آموزش و پرورش باید با آرامش و فرصت کافی انجام شود.
صحرایی با اشاره به اینکه سرنوشت آینده فرزندان این سرزمین در دستتان معلم است، گفت: یک کانون ارزیابی برای گزینش نیروهای داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان ایجاد کرده ایم. این کانون به دقت به ارزیابی صلاحیتهای حرفهای، عمومی و اختصاصی داوطلبان میپردازد.
وی افزود: ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی جدید ۳۰ هزار نفر است که هر سال ۵ هزار نفر تا رسیدن به مرز ۴۰ هزار نفر به آن اضافه میشود.
وی اظهار کرد: برای اولین بار در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ کنکور ویژه تربیت معلم برگزار میشود لذا تا مهر سال آینده فرصت داریم که نیروهای داوطلب ورود به آموزش و پرورش را از لحاظ صلاحیتهای فردی و حرفهای گزینش و جذب کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش باید برنامه و طرحهای تربیتی را از معاونت، سازمانها و دانشگاههای وابسته به آموزش و پرورش مطالبه کند، تصریح کرد: فعالیتهای تربیتی در مدارس باید مورد توجه جدی دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.
وی با اشاره به ضرورت دقت در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، اضافه کرد: شیوه نامه، آییننامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس به استانها اعلام شده است. هدف ما از اعلام این شیوه نامه انتخاب و انتصاب مدیران توانمند، اثرگذار، خلاق و نوآور و متعهد به اهداف نظام تعلیم و تربیت است.
صحرایی با اشاره به اینکه سند هنوز به کف مدرسه نرسیده است، افزود: باید راهنمای اجرای سند تحول بنیادین در مدرسه تهیه و تدوین شود تا مبنای برنامه ریزی و عمل مدارس قرار گیرد.
وی افزود: شاخصهای ارزیابی سند تحول بنیادین باید هر چه سریعتر تدوین شود. برای هر موضوع سند باید مشخص کنیم چه کاری انجام شده است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برگزاری دورههای ضمن خدمت جهت آشنایی فرهنگیان با سند تحول بنیادین یک ضرورت انکارناپذیر است، چون محور اصلی اجرای سند تحول در مدرسه، معلم است.
صحرایی با اشاره به ظرفیتهای شورای عالی آموزش و پرورش برای کمک به نظام تعلیم وتربیت، گفت: یکی از وظایف شورای عالی بررسی و تصویب برنامههای درسی و تربیتی کلیه مؤسسات آموزشی کشور که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت دارند، میباشد. این یک ظرفیت بی نظیری است که باید از آن برای نظاممند کردن فعالیتهای آموزشی و پرورشی استفاده کرد.
وی در پایان پیشنهاد کرد: جلسات شورای عالی آموزش و پرورش به جای اینکه در دفتر وزیر تشکیل شود در مدارس، سازمانها و دانشگاههای وابسته به آموزش و پرورش برگزار شود.
در بخش دیگر این نشست، محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه گفت: تغذیه علمی و ایجاد فرصتهای مطالعاتی برای معلمان و توجه به کیفیت و موقعیتهای یادگیری دانشآموزان از جمله مواردی است که میتواند در بهبود کیفیت تدریس و انتقال معلومات معلمان به دانشآموزان موثر باشد.
امانی با اشاره بر اینکه وظیفه شورای عالی آموزش و پرورش سیاستگذاری در حوزه نظام تعلیم و تربیت است، تاکید کرد: گزارشی که از اجرای سند تحول بنیادین در این جلسه ارائه شد توسط معاونت ها، سازمانها و دانشگاههای وابسته به وزارت آموزش و پرورش تهیه شده است.