نشست خبری شورای نگهبان: از سرنوشت معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک تا آخرین وضعیت طرح شفافیت

نشست خبری شورای نگهبان: از سرنوشت معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک تا آخرین وضعیت طرح شفافیت
هادی طحان‌نظیف در نشست خبری امروز گفت: اکثر ایرادهای طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی اصلاح شده و موارد کمی باقی مانده است.

به گزارش نجواخبر، نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه پنجم شهریور) برگزار شد.

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در این نشست، نظرات شورای نگهبان در خصوص مصوبات مجلس شورای اسلامی، اساسنامه‌های دولت و استعلامات دیوان عدالت اداری را تشریح کرد و گفت: در یک ماه اخیر ۳۵ استعلام از دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تشریح مصوبه اخیر شورای نگهبان افزود: طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت و با اصلاحات انجام گرفته اکثر ایرادهای این طرح اصلاح شده و موارد کمی باقی مانده است.

طحان‌نظیف گفت: مصوبه دیگری که بررسی شد شیوه فعالیت تشکل‌های صنفی بود که در کلیت آن مشکلی وجود نداشت ولی جزئیاتی از این مصوبه باید اصلاح شود. طرح مانع‌زدایی از صنایع برق نیز مغایر با قانون تشخیص داده و تأیید نشد.

وی افزود : لایحه معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک نیز بررسی شد و شورای نگهبان به این موارد ایراد شرعی دارد که باید توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود.

نظیف در ادامه تشریح مصوبات شورای نگهبان گفت: لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور در ‌مورد سازوکار تأمین قیر در شورای نگهبان بررسی شد و مغایر شرع شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مطالبه شورا از مجلس شورای اسلامی در تسریع اصلاح قانون انتخابات با توجه به‌ سیاست‌های کلی انتخابات چیست؟ گفت: موارد متعددی در سیاست‌های کلی انتخابات آمده که اگر بندهای متعدد این سیاست‌ها بخواهد اجرا شود مستلزم دسته‌بندی ریزتر و جزئی‌تر موضوعات در قانون است.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به این سؤال که دولت درباره لایحه جامع انتخابات با شما مکاتبه داشته و چرا این روند کند است؟ گفت: اصلاح قانون انتخابات مطالبه همیشگی ما بوده است. از طرف دولت چیزی مطرح نبوده و فکر می‌کنم طرح در مجلس در حال بررسی باشد و ما به محض دریافت طرح، نظر خود را اعلام خواهیم کرد که البته امیدواریم که انتخابات آینده با این طرح برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که این شورا هیچ دسته‌بندی سیاسی ندارد و حضور همه گرایش‌های سیاسی را در چارچوب قانون در انتخابات مغتنم می‌داند.

وی درباره دلیل هجمه‌ها به آیت‌الله جنتی گفت: ایشان از یاران امام و رهبری و مبارزین قبل انقلاب هستند و زمانی که می‌خواهند به شورای نگهبان حمله کنند به ایشان هجمه می‌شود در حالی که شورای نگهبان متشکل از ۱۲ نفر است و تصمیم گیری در این نهاد جمعی است.
رونمایی از سامانه ارتباطات مردمی

در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان،‌ از سامانه ارتباطات مردمی به منظور توسعه ارتباطات شورای نگهبان و تعامل مردم به این شورا در حوزه‌های حقوقی و حوزه انتخابات رونمایی شد.

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: به منظور توسعه ارتباطات شورای نگهبان و تسهیل تعاملات و تقویت ارتباط دو سویه مردم با این شورا در دو حوزه‌ مسئولیت شورای نگهبان یعنی حوزه حقوقی اعم از مصوبات مجلس، اساسنامه‌ها و استعلامات دیوان عدالت اداری و همچنین تفسیر اصول قانون اساسی و حوزه انتخابات، سامانه ارتباطات شورای نگهبان رونمایی شد. این شورا از امروز علاوه بر تلفن‌گویا و ایمیل، از این طریق نیز شنوای سؤالات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه از ابتدا گزارش‌ها، سؤالات و پیشنهادات مردم به صورت دسته‌بندی شده دریافت می‌شود، همین موضوع موجب تسریع در اقدام و پاسخ‌دهی به‌موقع به مردم می‌گردد. ضمن اینکه در این سامانه سؤالات متداول و پرتکرار نیز به همراه پاسخ آنها در دسترس عموم مردم عزیز قرار خواهد گرفت. این سامانه پل ارتباطی مردم شریف و نامزدهای محترم انتخاباتی با شورای نگهبان است تا به صورت مستقیم ارتباط گرفته و به سهولت درخواست‌ها و موارد مد نظر خود را ارسال و پاسخ دریافت کنند.

طحان نظیف اظهار داشت: از دیگر ویژگی‌های مهم «سامانه ارتباطات شورای نگهبان»، دریافت شکایات و مستندات داوطلبان انتخابات و همچنین دریافت گزارشات مردمی از تخلفات انتخاباتی (مردم ناظر) در زمان برگزاری انتخابات است؛ که علاوه بر تسهیل ارتباط مردم و نامزدهای انتخاباتی با این شورا، موجب اقدام به‌موقع این شورا در مواردی است که نیاز به اقدام سریع دارد.

بنا بر اعلام سخنگوی شورای نگهبان از مزیت‌های سامانه‌ مذکور در ایام برگزاری انتخابات این است که هنگام ارسال و ثبت شکایت هر یک از داوطلبان انتخاباتی، علاوه بر سهولت ارسال متن شکایت و مستندات آن، کد رهگیری صادر و جهت پیگیری در اختیار داوطلب مربوطه قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی این سامانه صرفه‌جویی در وقت داوطلبان و هزینه‌های رفت‌وآمد، نیروی انسانی و هزینه‌های جانبی أخذ شکایات را در پی دارد و زحمت مراجعه حضوری داوطلبان انتخاباتی که از اقصا نقاط کشور به ستاد مرکزی أخذ شکایات که در تهران مستقر بود را از بین می‌برد.

این سامانه گامی مؤثر در راستای تسهیل دسترسی، ثبت و ارائه شکایت، رسیدگی به شکایات، حذف برخی هزینه‌ها و... در امر انتخابات است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12019

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب