اخطار: خشکسالی تهران در فصل پاییز هم ادامه دارد

اخطار: خشکسالی تهران در فصل پاییز هم ادامه دارد
معاون اداره کل هواشناسی استان تهران، از بارش کمتر از حد نرمال طی سه ماه آینده در استان تهران، دمای هوای بیش از حد نرمال و تداوم خشکسالی خبر داد.

به گزارش نجوا خبر، درباره میزان بارش طی سه ماه آینده در استان تهران اظهارکرد: جدیدترین خروجی‌های مدل‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که متوسط بارش سه ماه آینده استان تهران کمتر از نرمال باشد.

وی با اشاره به دمای استان تهران طی سه ماه آینده گفت: متوسط دما طی سه ماه آینده حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بیشتر از نرمال برآورد شده است. این شرایط سبب می‌شود تا احتمالا شرایط خشکسالی ادامه داشته باشد و بارش‌های پاییز با تأخیر آغاز شود.

به گفته معاون اداره کل هواشناسی استان تهران، با توجه به کاهش بارش انباشته شده از ابتدای سال زراعی گذشته و بهار ۱۴۰۱ و پیش‌بینی افزایش دما طی سه ماه آینده، کماکان لزوم صرفه جویی، استفاده بهینه و مدیریت در زمینه منابع مصارف آب بیش از پیش احساس می‌شود.

وی درباره دمای هوا در مردادماه گفت: تحلیل نوسان دمای هوا در استان تهران طی مرداد ماه ۱۴۰۱، بیانگر آن است که میانگین ماهانه دما در این ماه ۲۷ درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلندمدت به‌طور جزئی یعنی حدود ۰.۲ درجه سانتیگراد افزایش داشته است این در حالیست که متوسط حداقل دما در این ماه نسبت به بلند مدت تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته اما متوسط بیشینه دما، ۳۳.۸ درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلند مدت، حدود ۰.۵ درجه سلسیوس افزایش داشته است. به‌عبارت دیگر دمای هوا دراستان تهران طی مرداد ۱۴۰۱ نسبت به بلند مدت تغییرقابل ملاحظه نداشته و به‌طور نسبی افزایش دما اتفاق افتاده است.

غلامی ادامه داد: متوسط دمای هوا استان تهران از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۰) تا ۳۱ مرداد۱۴۰۱، ۱۴.۷ درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلندمدت، ۰.۹ درجه سلسیوس بیشتر بود. همانند تیرماه که ورامین و فیروزکوه رکورددار بیشینه و کمینه دما بودند، در مردادماه نیز ورامین با متوسط دمای ۳۲.۸ درجه سلسیوس و فیروزکوه با متوسط دمای ۲۰ درجه سلسیوس به‌ترتیب بیشترین و کمترین مقادیر میانگین دما را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: بررسی آماری مقادیر بارش ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر آن است که مقدار بارش (پهنه‌ای) در سطح استان در مرداد ۱۴۰۱، ۳۱.۲ میلیمتر بود که در مقایسه با بلند مدت، هفت برابر افزایش داشته است. مقدار بارش استان تهران از ابتدای سال زراعی(مهر ۱۴۰۰) تا پایان مرداد۱۴۰۱، ۲۰۱.۳ میلی متر بود که در مقایسه با بلندمدت، حدود ۳۰ درصد و نسبت به سال قبل، حدود ۱۵ درصد کاهش یافت.

غلامی در پایان تصریح کرد:هرچند که از نظر آماری، افزایش بارش قابل ملاحظه در این ماه اتفاق افتاده است اما متأسفانه بارش‌های رخ داده (رگباری، کوتاه مدت و شدید) منجر به وقوع چندین مورد سیل شده و خساراتی به همراه داشته است. در عین اینکه عمده بارش‌های رخ داده در نیمه‌شمالی استان اتفاق افتاده و نیمه‌جنوبی کمتر تحت تأثیر این بارش‌ها قرار گرفته و یا مقدار بارش کمتر بوده است.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12028

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.