هیات دولت آیین نامه اجرایی واردات خودروهای تجاری دست دوم خارجی با عمر حداکثر پنج ساله را تصویب کرد. این اقدام را می توان گام مهم دولت برای واردات خودروهای سواری کارکرده دانست. به نظر می رسد گام بعدی دولت نهایی کردن آیین نامه اجرایی واردات خودروهای سواری با عمر حداکثر پنج ساله خواهد بود.
به گزارش نجواخبر، معاون اول رئیسجمهور آیین نامه اجرایی واردات خودروهای تجاری با عمر کمتر از پنج سال را ابلاغ کرد.
این اقدام را میتوان به نوعی دست گرمی دولت برای واردات خودروهای سواری دست دوم قلمداد کرد. وزارت صمت در زمان تصدی رضا فاطمی امین وزیر پیشین صمت به دنبال این بود تا از مسیر واردات خودروهای دست دوم با عمر حداکثر پنج ساله زمینه را برای مدیریت بازار خودرو فراهم کند. این لایحه در روزهای پاین وزارت فاطمی امین به مجلس ارسال شد اما نتوانست آبی باشد بر آتش استیضاح اولین وزیر صمت دولت سیزدهم، بنابراین نمایندگان فاطمی امین را عزل کردند. حال در دوران صدارت عباس علی آبادی وزارت صمت این امکان را دارد تا کار نیمه تمام فاطمی امین برای مدیریت بازار خودرو را تمام کند. پیش بینی میشود ابلاغ آیین نامه اجرایی واردات خودروهای تجاری دست دوم زمینه را برای ابلاغ آیین نامه اجرایی واردات خودروهای سواری کارکرده با عمر کمتر از پنج سال فراهم کند. به نظر میرسد به زودی معاون اول رئیسجمهور آیین نامه اجرایی واردات خودروهای سواری دست دوم را ابلاغ میکند.
دستور العملی که محمد مخبر زیر ان را امضا کرد به پیشنهاد وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه در هیئت وزیران مطرح شد.
اعضای هیئت دولت نیز به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و بند (ص) تبصره(7) قانون بودجه سال 1402 آیین نامه ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون را بعد از بررسی تصویب کردند.
آیین نامه اجرایی واردات خودروهای تجاری کارکرده با توجه به نیاز حملونقل درون شهری و برون شهری مورد توجه سیاستگذار کلان قرار گرفته است.
بررسی ایین نامه اجرایی بودجه سال جاری نشان میدهد در بند(ص) تبصره (7) ماده این قانون به منظور توسعه حملونقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جادهای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده میشود که با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حملونقل جادهای (کاربری بین شهری) و وزارت کشور (از طریق سازمان ذیربط) (کاربری شهری)، نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون مورد نیاز وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج سال اقدام نماید.
آیین نامه اجرایی واردات خودروهای تجاری دست دوم بر بر لزوم تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و معاینه فنی تاکید شده است.
همچنین بررسی آیین نامه اجرایی نشان میدهد وزارت صمت موظف است گزارش عملکرد این بند شامل تعداد و نوع خودروهای وارداتی و دستگاههای بهره بردار را هر سه ماه یکبار به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس ارائه کند.
خودروهای تجاری دست ودم وارداتی با عمر کمتر از پنج سال باید بتوانند استانداردهای مورد نظر سامزمان ملی استاندارد را پاس کنند.
طبق این آیین نامه سن خودرو بر مبنای سال ساخت، در زمان ورود به کشور باید کمتر از پنج سال باشد. همچنین دارا بودن حدود آلایندگی مجاز بر اساس قوانین و مقررات از دیگر شرایط برای خودروهای وارداتی است.
هیئت دولت در آیین نامه اجرایی واردات تجاری های دست دوم تاکید کرده ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آیین نامه در بنادر و گمرکات اجرایی کشور بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
همچنین بانک مرکزی مکلف شده منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه را تعیین و ابلاغ میکند.
البته فراموش نکنیم آیین نامه اجرایی واردات خودروهای تجاری دست دوم میتواند داد مدیران شرکت های تجاری ساز داخلی را بلند کند زیرا آنها معتقدند این اقدام تیشه به ریشه تولید داخلی میزند. باید منتظر ماند و دید شرکت های خودروساز تجاری چه واکنشی به تصویب آیین نامه اجرایی واردات خودروهای تجاری دست دوم نشان میدهند.