فقط ۲۰ میش‌مرغ زنده در کشور وجود دارد!

فقط ۲۰ میش‌مرغ زنده در کشور وجود دارد!
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه تعداد میش مرغ موجود در کشور ۲۰ قطعه است، افزود: بسیار نگران این گونه هستیم هرچند در آذربایجان غربی تلاش خوبی برای حفظ این گونه در حال انجام است و در کردستان هم برنامه هایی در این راستا باید اجرا شود.

به گزارش نجواخبر، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور گفت: میش مرغ یکی از گونه‌های در معرض انقراض ایران است که بعد از یوزپلنگ بحرانی‌ترین وضعیت را دارد.

حسن اکبری، شامگاه گذشته با اشاره به بازدید ۳ روزه خود از مناطق حفاظت شده استان کردستان در شهرستان های سقز، بیجار و قروه و همچنین تالاب زریبار مریوان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف این سفر بازدید از زیستگاه میش مرغ در شهرستان سقز بود.

وی با اشاره به اینکه تعداد میش مرغ موجود در کشور ۲۰ قطعه است، افزود: بسیار نگران این گونه هستیم هرچند در آذربایجان غربی تلاش خوبی برای حفظ این گونه در حال انجام است و در کردستان هم برنامه‌هایی در این راستا باید اجرا شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه در بازدید از زیستگاه این گونه در سقز، چهار قطعه میش مرغ مشاهده کردیم، ادامه داد: عدم مالکیت دولت در بخشی از اراضی محدوده زیستگاه میش مرغ در سقز باعث شده توفیق چندان در احیای این گونه نداشته باشیم

اکبری اضافه کرد: قرار شده اکیپی از تهران به زیستگاه میش مرغ در سقز اعزام شوند تا بتوانیم در قالب یکی از مناطق چهارگانه آن را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: تبدیل باغات به باغ ویلا مشکل عمده‌ای است که در اطراف شهرهای استان مشاهده می‌شود و این مسئله اراضی طبیعی را تهدید می‌کند.

انجام پایش الکترونیکی در منطقه حفاظت شده بدر و پریشان قروه

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه اقدامات زیرساختی مطلوبی در منطقه حفاظت شده بدر و پریشان قروه انجام شده است، گفت: هوشمندسازی و به تعبیری پایش الکترونیکی یک ضلع منطقه اجرا شده است و برای ضلع جنوبی ارتفاعات منطقه هم اعتباری گذاشته خواهد شد تا پایش الکترونیکی کامل انجام گیرد.

اکبری ادامه داد: نه تنها در این استان بلکه در غرب کشور با تهدید زیستگاه‌ها به دلیل تبدیل آنها به اراضی دیم کشاورزی مواجه هستیم و این تغییر اکوسیستم می‌تواند فشار زیادی بر تنوع زیستی منطقه وارد کند.

وی با بیان اینکه تنوع گونه‌ای در حوزه گیاهی را در زیستگاه های دشتی تا حدودی از دست داده ایم، بیان کرد: بسیاری از گونه های جانوری، وابسته به زیستگاه های دشتی غرب کشور هستند و عرصه برای گونه های علفخوار هم کم شده است و این نیز تهدید بزرگی به شمار می‌رود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور در ارتباط با تالاب زریبار هم اظهار کرد: تالاب بین‌المللی زریبار وضعیت قابل قبول تری نسبت به تالاب های دیگر کشور دارد و بدون تردید یکی از زیباترین تالاب های ایران است.

اکبری با اشاره به اینکه باید بهره برداری از تالاب در راستای حفاظت از آن باشد، افزود: طبیعت گردی باید به گونه‌ای هدایت شود که نقش و سهم خود را در حفاظت از تالاب بپردازد.

وی یادآور شد: سازمان محیط زیست برای گونه های در حال انقراض برنامه های مختلفی را متناسب با ویژگی و شرایط هر گونه دارد به صورتی که برای گونه در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی کارگروهی تشکیل داده‌ایم و اقدامات مختلفی هم چون گسترش زیستگاه های یوز، ایمن سازی جاده‌ها و آموزش جوامع محلی را دنبال می‌کنیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/120436

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب