با محدودیت جدی در گاز و بنزین مواجهیم

با محدودیت جدی در گاز و بنزین مواجهیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه دولت سیاست قیمتی برای مسئله انرژی در دستور کار ندارد، گفت: دولت سیزدهم تلاش کرده است تا چند مسئله کشور را حل کند.

به گزارش نجوا خبر، داود منظور در نشست هم اندیشی با نخبگان برنامه‌ریزی و صاحب‌نظران اقتصادی اظهار کرد: این نخستین جلسه با نخبگان است که بتوانیم شرایط جاری کشور را بررسی و تحلیل و از نظرات نخبگانی استفاده کنیم.

وی افزود: رئیس‌جمهور تاکید دارند بازخوردهای اقدامات اقتصادی دولت را در محافل نخبگانی را بررسی کنیم.
معاون رئیس‌جمهور گفت: ۲ سال از عمر دولت می‌گذرد و با ارزیابی از آن و توصیه‌های و پیشنهادات بتوانیم برای ۲ سال آینده و باقی مانده، دولت با اقدامات بتواند نتیجه بهتر بگیرید.

منظور با بیان اینکه کشور امروز با مسئله‌هایی مواجه است، تاکید کرد: برخی از این مسائل به بیماری مزمن‌ تبدیل شده و برای حل آن نیازمند همفکری همه هستیم تا بتوانیم تدابیر درست را اتخاذ کنیم.

وی با اشاره‌ به تحریم‌ها ادامه داد: کشور به خصوص از سال ۹۰ با مخاطرات بیرونی مواجه بوده است و در شرایط سخت تحریمی، باید اقتصاد را اداره کنیم و حتی بتوانیم اثر تحریم را کمرنگ و یا حتی آن را برطرف کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت سیزدهم سعی کرده است که چند مسئله را حل کند که در این راه توفیقاتی نیز حاصل شده است.

منظور با اشاره به حذف و اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: کشور با مشکل ناترازی ارزی مواجه بود و در سال گذشته دولت تصمیم سختی را گرفت که در یک سال گذشته چند متغیر اقتصادی را متاثر کرد که شوک این تعدیل نرخ ارز فروکش کرده است و به تعادل جدیدی رسیدیم.

وی اضافه کرد: سعی شد درآمد مالیاتی بهبود پیدا کند و در ۲ سال گذشته رشد این درآمد خوب بوده است.

معاون رئیس‌جمهور گفت: دولت در بحث نفت تلاش کرد فروش و صادرات نفت افزایش یابد که توفیقاتی در این حوزه داشتیم، هر چند ورود درآمدهای ارزی با مشکل مواجه است.

منظور در خصوص رفاه خانوارها، بیان کرد: دولت سال گذشته تلاش کرد با پرداخت جبرانی بتواند اثر ناشی از تعدیل نرخ ارز جبران کند با توجه به تورم، مردم این کمک را کمتر لمس کردند.

وی با بیان اینکه نرخ مصرف انرژی در کشور بالا است، گفت: در هفته‌های گذشته مصرف بنزین در روز تا ۱۳۵ میلیون لیتر هم رسیده بود و ظرفیت تولید هم در سقف خود قرار دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در مسئله انرژی با محدودیت جدی در گاز، بنزین و گازوئیل مواجه هستیم و همه ظرفیت تولیدی صرف مصارف جاری می‌شود.
منظور تاکید کرد: سیاست‌ قیمتی در بخش انرژی فعلاً در دستور کار نیست و می‌خواهیم با شیوه‌های غیر قیمتی تراز بازار انرژی را حفظ کنیم که کار بسیار دشواری است، زیرا مهم‌ترین ابزار در بخش انرژی قیمتی است اما با توجه به شوک ارزی سال گذشته، دولت نمی‌خواهد شوک جدیدی وارد کند؛ بنابراین افزایش قیمت انرژی در دستور کار دولت نیست.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در دهه گذشته بسیار ناچیز و به طور میانگین سالانه ۰.۷ درصد بوده است، بیان داشت: از سال ۹۹ وارد دوره رشد شدیم که نرخ رشد این سال ۳.۵ درصد بود و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با نفت ۴.۸ درصد و بدون نفت نرخ ۴ و ۴.۵ درصد بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با توجه به نرخ رشد اقتصادی دو سال گذشته اما این نرخ خودش را خیلی نشان نداده و مردم اثر رشد اقتصادی را حس نمی‌کنند.

منظور در مورد نرخ تورم گفت: عمده تورم ناشی از پایه پولی و رشد نقدینگی بوده است که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تلاش کردند رشد پایه پولی کاهش پیدا کند و امیدوارم تا پایان سال روند کاهشی این نرخ ادامه داشته باشد، البته نارضایتی‌ها هم ایجاد شده زیرا پرداخت تسهیلات محدود شده که سرمایه‌ در گردش تولید با محدودیت‌هایی مواجه شده‌ است.

وی تصریح کرد: باید دو متغیر رشد و تورم با هم پیش ببریم و از شوک‌های ارزی جدید اجتناب‌ کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اقدامات انجام شده سیاست خارجی، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از منابع ارزی ایران در کره، عراق و ترکیه آزاد شده و قابل تصرف بانک مرکزی است، البته این منابع متعلق به بانک مرکزی و جزو ذخایر این بانک است و متعلق به دولت نیست.

منظور در مورد بخش سلامت و بهداشت بیان داشت: تلاش شد با اختصاص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به بهداشت، سهم مردم در هزینه درمان کاهش یابد، اما هنوز ۴درصد اقلام دارویی با محدویت و کمبود مواجه است و امیدواریم بازار دارو به تعادل برسد.

وی با بیان اینکه ذخیره تأمین کالاهای اساسی به تدریج احیا می‌شود، گفت: در دو سال گذشته زنجیره تولید کالاهای اساسی به ویژه گوشت قرمز و گوشت سفید آسیب دیده بود که احیای آن زمان می‌برد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: برنامه تأمین زنجیره کالاهای اساسی را دنبال می‌کنیم البته هنوز کالاهای اساسی بخش مهمی از واردات کشور را به خود اختصاص می‌دهد.
منظور تصریح کرد: امسال به واسطه بارندگی و سیاست نرخ تضمینی، خرید گندم از ۱۰ میلیون تن فراتر رفت که بخش عمده نیاز آرد و نان و کشور تأمین شده و فقط ۲ تا ۳ میلیون تن به واردات برای تکمیل زنجیره عرضه گندم نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم برای هر کیلو ۱۵ هزار تومان است که برای‌ کشاورز انگیزه ایجاد می‌کند، گفت: خرید گندم فشار زیادی به بخش ریالی بودجه وارد کرد که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم مورد نیاز است. است.

منظور اظهار داشت: ضریب خودکفایی کالاهای اساسی را باید به ۹۰ درصد افزایش دهیم البته در برخی کالاها مانند روغن امکان تحقق این ضریب وجود ندارد، زیرا بخش عمده آن از محل واردات تأمین می‌شود و امکان تولید داخل وجود ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه کشور ما خشک و نیمه خشک است، بین کرد: مسئله کم‌آبی، خشک شدن تالاب‌ها و خشک شدن دریاچه ارومیه و افت آب‌های زیرسطحی پیام خوبی مخابره نمی‌کند و باید با کم‌آبی و همچنین آب‌های جدید، آب‌شیرین‌کن‌ها، استفاده از آب‌های ژرف و استفاده از آب‌های زیرسطحی آن را جبران کنیم.

وی موضوع صندوق‌های بازنشستگی را یکی از مسائل بسیار جدی کشور عنوان و بیان کرد: این صندوق‌ها وابستگی شدیدی به بودجه دولت دارند به طوری که ۲۰ درصد بودجه دولت صرف صندوق‌های بازنشستگی می‌شود و اگر این روند ادامه یابد مشکلات زیادی برای بودجه ایجاد می‌کند.

منظور با تاکید بر اینکه باید اصلاحات ساختاری، سنجه‌ای و پارامتری در صندوق‌های بازنشستگی انجام شود که البته در هر دو مورد مقاومت‌های جدیدی وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: درجه آزادی دولت در حل ناترازی‌های صندوق‌های بازنشستگی بسیار کم است و اگر بخواهیم یک سال به سن بازنشستگی اضافه کنیم با نبردی از مخالفت‌ها مواجه می‌شود.

وی تاکید کرد: ناترازی‌ها و مشکلاتی که عنوان شد بخش روی آب اقتصاد است و ممکن است بخش زیر آب و پنهان اقتصاد بزرگ‌تر باشد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/120476

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.