خبرهای جهان:

عایدی ۲۰ میلیون دلاری ترامپ از کمک‌های مردمی/ مشاور وزیر خارجه: در مساله میدان آرش با طرف سعودی اختلافی نداریم

عایدی ۲۰ میلیون دلاری ترامپ از کمک‌های مردمی/ مشاور وزیر خارجه: در مساله میدان آرش با طرف سعودی اختلافی نداریم
انتشار یک کلیپ از گفت‌وگویی قدیمی یوگنی پریگوژین که در آن رهبر واگنر در خصوص احتمال کشته شدن خود صحبت می‌کند، واکنش‌های فراوانی به همراه داشته است.

به گزارش نجواخبر، عناوین زیر مهم‌ترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

سفر 3 عضو کنگره آمریکا به منطقه تحت کنترل شورشیان در سوریه

سه عضو مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه به منطقه‌ای در شمال سوریه سفر کردند که تحت کنترل شورشیان مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جو ویلسون، ویکتوریا اسپارتز و دین فیلیپس از ترکیه به شهر اعزاز در شمال غربی سوریه رفتند. آنها با عبور از گذرگاه مرزی باب السلام به سمت این شهر حرکت کردند تا از یکی از بیمارستان‌های اعزاز بازدید کنند.

مخالفان دولت سوریه هدف از سفر سه عضو کنگره ایالات متحده را آشنایی با «شرایط مناطق آزادشده» عنوان کرده‌اند.

جو ویلسون، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشته بود: «کسانی که به دنبال عادی‌سازی و دستیابی به توافق با بشار اسد هستند با خود مرگ در حال معامله هستند.»
مودی: در مورد برخی مواد معدنی با مدل جدیدی از استعمار روبه‌رو هستیم

نخست‌وزیر هند از برخی کشورها به خاطر عدم ارائه مواد معدنی و حیاتی برای دیگر کشورها انتقاد کرد.

نارندرا مودی گفت: اگر کشورهای دارای مواد معدنی حیاتی، نگهبانی از این مواد را به عنوان یک مسئولیت جهانی تلقی نکنند، خطر ایجاد مدل جدید استعمار وجود دارد، شرکت‌ها برای تأمین منابع اصلی برای اهداف انتقال انرژی رقابت می‌کنند و این رقابت به دیگران آسیب می‌زند.

مودی روز یکشنبه در نشست تجارت 20 در دهلی نو گفت: ما در حال تجربه این چالش برای مواد حیاتی، خاک‌های کمیاب و مواد دیگر هستیم. این چیزها در برخی جاها فراوان هستند و در برخی دیگر اصلا وجود ندارند، اما همه بشر به آنها نیاز دارد. کسانی که آنها را دارند، اگر آن را یک مسئولیت جهانی ندانند، این امر باعث ترویج مدل جدیدی از استعمار خواهد شد؛ این هشدار من است.

چین در سال 2022 میلادی 70 درصد از تولیدات معدنی جهان کمیاب را به خود اختصاص داده است و حداقل 85 درصد مواد لازم برای تولید ریزپردازنده‌ها را در خود جای داده است. چین امسال محدودیت‌هایی برای صادرات گالیوم و ژرمانیوم برای استفاده در تراشه‌های رایانه‌ای و سایر اجزای آن اعمال کرد؛ اقدامی که به طور گسترده به عنوان تلافی برای محدود کردن فروش فناوری به چین توسط ایالات متحده تلقی می‌شود و نگرانی‌هایی را در مورد محدودیت‌های بیشتر برانگیخته است.
واکنش گسترده به انتشار یک گفت‌وگوی قدیمی از پریگوژین

انتشار یک کلیپ از گفت‌وگویی قدیمی از یوگنی پریگوژین که در آن رهبر واگنر در خصوص احتمال کشته شدن خود صحبت می‌کند واکنش‌های فراوانی را به همراه داشته است.

در این کلیپ ۴۰ ثانیه‌ای که برگرفته از گفت‌وگویی است که رهبر گروه واگنر در ماه آوریل انجام داده، پریگوژین می‌گوید ترجیح می‌دهد کشته شود تا اینکه به کشورش دروغ بگوید. این کلیپ بخشی از گفت‌وگویی است که پریگوژین در ۲۹ آوریل با سمیون پگوف، وبلاگ نویس حوزه نظامی روسی انجام داده است.

در این گفت‌وگو پریگوژین هشدار می‌دهد که روسیه در آستانه یک فاجعه قرار دارد، چراکه به گفته او به مرور ضعف‌های ارتش این کشور که در اثر سوءمدیریت مدیران نهادهای نظامی ایجاد شده نمایان می‌شود. او همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو که حالا در کانال تلگرام گروه واگنر منتشر شده می‌گوید: «امروز به نقطه جوش رسیده‌ایم. می‌دانید چرا من انقدر صادقانه حرف می‌زنم؟ چون حق ندارم در برابر کسانی که در این کشور زندگی می‌کنم، دروغ بگویم. بهتر است من را بکشید تا اینکه بخواهم دروغ بگویم.»

پریگوژین در بخش دیگری از این گفت‌وگوی قدیمی می‌گوید: «اما من نمی‌توانم دروغ بگویم. صادقانه باید بگویم که روسیه در آستانه فاجعه است و اگر امروز این چرخ دنده‌ها تنظیم‌ نشوند، هواپیما در هوا از بین می‌رود.»
ادامه پیگری لیبی برای آزادی پسر قذافی از لبنان

بیروت بار دیگر اعلام کرد، تنها در مقابل اطلاعات مشخص کننده سرنوشت امام موسی صدر حاضر است هانیبال قذافی را به طرابلس تحویل دهد.

روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی در این رابطه از نامه‌نگاری بین محافل قضائی دو کشور در این زمینه پرده برداشت و نوشت: ساختار قضائی لبنان هفته گذشته نامه‌ای را از حلیمه عبدالرحمن وزیر دادگستری لیبی دریافت کرد که اعلام کرده است آمادگی دارد پرونده هانیبال قذافی (پسر معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی) را روی میز مذاکره قرار دهد.

یک منبع آگاه قضائی لبنانی در این رابطه به این روزنامه عربی گفت: در نامه طرف لیبی هیچ اشاره‌ای به تمایل لیبی جهت مشخص کردن سرنوشت امام موسی صدر و همراهانش نشده و از آن نوعی همکاری یکطرفه لبنانی برداشت می‌شود.

به گفته این منبع، هانیبال اعتراف کرده است که بر خلاف روایت رسمی لیبی که ادعا کرده بود امام موسی صدر و همراهانش طرابلس را به مقصد رم ترک کرده و در آنجا ناپدید شدند، صدر و همراهانش اصلا لیبی را ترک نکردند و وی در منطقه جنزور در اقامت اجباری قرار داشت.
سه تفنگدار دریایی ایالات متحده در سقوط یک هواپیما کشته شدند

یک مقام آمریکایی گفت که سه تفنگدار دریایی ایالات متحده بر اثر سقوط هواپیمای «آسپری»، یک هواپیمای هیبریدی عمودی در یک جزیره گرمسیری دورافتاده در شمال استرالیا کشته شدند.

این مقام در بیانیه‌ای گفت: «در مجموع ۲۳ نفر سرنشین هواپیما بودند. سه نفر جان باختند و پنج نفر دیگر مجروح شدند و در وضعیت وخیم به بیمارستان منتقل شدند.»

به گفته این منبع، سایر مجروحان در محل حادثه تحت مراقبت هستند. این هواپیما در مانورهای مشترک آمریکا و استرالیا شرکت می‌کرد.

بر اساس گزارش یورونیوز، عملیات نجات به‌دلیل محل سقوط که جزیره‌ای دور افتاده و کم جمعیت است پیچیده شد. مقام آمریکایی گفت که عملیات نجات ادامه دارد و تحقیقات برای تعیین دلایل سقوط در جریان است.

آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا این حادثه را «غم‌انگیز» و «تأسف‌بار» توصیف کرد.

عایدی ۲۰ میلیون دلاری ترامپ از کمک‌های مردمی طی سه هفته گذشته

سخنگوی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ می‌گوید که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سه هفته گذشته نزدیک به ۲۰ میلیون دلار از کمک‌های مردمی عایدی داشته است.

دوره‌ای که تقریبا همزمان با کیفرخواست وی در پرونده‌های فدرال و ایالتی مرتبط با ادعاهای او مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بوده است.

استیون چونگ، سخنگوی آقای ترامپ با اعلام این مطلب در صفحه ایکس (توییتر سابق) خود اضافه کرد که فقط در روز جمعه ترامپ ۷.۱ میلیون دلار درآمد داشته و آن‌روز به پردرآمدترین روز مبارازات انتخاباتی این نامزد جنجالی انتخابات تبدیل شده است.
چین قوی‌ترین توپخانه الکترومغناطیسی جهان را آزمایش کرد

نیروی دریایی چین خبر داد که قدرتمندترین و پرسرعت‌ترین توپخانه الکترومغناطیسی جهان را با موفقیت آزمایش کرده است.

این توپخانه می‌تواند گلوله‌ای به وزن ۱۲۴ کیلوگرم را با سرعت ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت پرتاب کند؛ وزنی که تاکنون هیچ سامانه‌ای قادر به شلیک آن نشده است.

طبق این گزارش، در توپخانه الکترومغناطیسی، گلوله توپ به دلیل جریان الکترومغناطیسی موجود در لوله توپ، درون لوله معلق است و هیچ برخوردی با بدنه ندارد و شلیک گلوله به وسیله این نیرو انجام می‌پذیرد ؛بنابراین اجازه شلیک سریع و مکرر را بدون ایجاد ساییدگی روی قطعات ارائه می‌دهد.

تاکنون سنگین‌ترین گلوله توپی که شلیک شده 120 کیلو وزن داشت؛ همچنین ارتش آمریکا نیز پیش از این از سامانه پرتاب الکترومغناطیسی خود رونمایی کرده بود، اما آن سامانه تنها قادر به شلیک یک گلوله 18 کیلوگرمی بود.

توپخانه الکترومغناطیسی چین به دست گروهی از دانشمندان به رهبری پروفسور گوان شیاکون از دانشگاه مهندسی نیروی دریایی این کشور طراحی و ساخته شده است و طبق گفته خودشان، مزایای این سامانه شامل سرعت پرتاب بالاتر، هزینه ساخت پایین‌تر و زمان آماده‌سازی کوتاه‌تر در مقایسه با سایر سیستم‌های توپخانه است
مشاور وزیر خارجه: در مسئله میدان آرش با طرف سعودی اختلافی نداریم

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه مرزهای ایران و عربستان در خلیج فارس مشخص است، گفت: مسئله میدان نفتی آرش را می‌توانیم با کویت براساس تصمیمات بین‌المللی و موقعیت تاریخی دو کشور حل‌وفصل کنیم.

علی اصغر خاجی در گفت‌وگو با شبکه المسیره یمن درباره موضوعات مختلف ازجمله ازسرگیری مذاکرات میان صنعا و ریاض و همچنین پرونده میدان نفتی - گازی آرش (الدوره) میان ایران، عربستان و کویت پرداخت.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران درباره پرونده میدان نفتی - گازی آرش (الدورا) میان ایران، عربستان و کویت پرداخت و در این باره نیز اظهار داشت: ما مرزهای ایران را با عربستان ترسیم کردیم و مرزهای ما با آنها مشخص است؛ بنابراین در این موضوع با طرف سعودی اختلافی نداریم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/120506

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب