جنجال بر سر خودروهای فرسوده/ شرط و شروط واردات، بازار را درگیر کرد!

جنجال بر سر خودروهای فرسوده/ شرط و شروط واردات، بازار را درگیر کرد!
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده گفت: اشخاص حقیقی که متقاضی واردات خودرو هستند، هیچ نیازی به داشتن خودرو فرسوده به نام خود ندارند.

به گزارش نجواخبر، یک ابلاغیه جدید درباره واردات خودرو در روزهای اخیر جنجالی شده است و همین موضوع باعث افزایش قیمت خودروهای فرسوده و اسقاطی شده است.

با توجه به افزایش تعداد خودرو‌های فرسوده فعال در کشور، در هر آیین‌نامه جدیدی که منتشر می‌شود بندی از آن به اسقاط خودرو مربوط می‌شود. پیش از این اسقاط این خودرو‌ها یکی از شرط‌های واردات شده بود و حالا تولید انواع وسایل نقلیه نیز به ارائه گواهی اسقاط خودرو مشروط شده است.
تا جایی که تولیدکنندگان کامیون‌های کشنده برای تولید هر دستگاه از این محصول باید ۱۶ گواهی اسقاط ارائه دهند. ارائه چنین شرط و شروطی باعث شده تا اکنون بازار سیاه اسقاط این خودرو‌ها حسابی داغ شود. البته برخی از فعالان چنین شرط‌هایی را شوی تبلیغاتی برای بالابردن قیمت اسقاط خودرو و البته خودرو‌های فرسوده می‌دانند.
برخی از فعالان این بازار نیز با سوءاستفاده از این بخش‌نامه‌ها و قوانینی که یک شبه وضع شده‌اند توانسته‌اند قیمت خودرو‌های از رده خارج نظیر پیکان ۷۵ را به‌طور معمول تا ۳۵۰ میلیون تومان بالا ببرند. برخی نیز این خودرو‌ها را در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی تا سه میلیارد تومان هم قیمت‌گذاری کنند. با این حال همچنان مسئولان امر بدون توجه به چنین اتفاقاتی بر آتش تشکیل این بازار‌های سیاه می‌دمند.

نیازی به داشتن خودروهای فرسوده نیست

مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده در این باره اظهار داشت: اشخاص حقیقی که متقاضی واردات خودرو هستند، هیچ نیازی به داشتن خودرو فرسوده به نام خود ندارند.

وی افزود: حجم قابل توجهی گواهی اسقاط از سال‌های گذشته در سبد مراکز اسقاط انباشت شده است که پاسخ‌گوی نیاز واردات و تولیدکنندگان داخلی خودرو است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده برای همه واردکنندگان خودرو اعم از حقیقی و حقوقی، پس از واردات خودرو و ترخیص از گمرک، گواهی اسقاط تخصیص داده خواهد شد و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد؛ بنابراین گزارش طی روز‌های اخیر برخی سودجویان با طرح شایعه ضرورت اسقاط خودرو به نام هر شخص برای واردات خودرو، خودرو‌های اسقاطی را در سکو‌های فروش اینترنتی با قیمت‌های غیرواقعی و نجومی عرضه می‌کردند که البته این روند با ورود نهاد‌های نظارتی متوقف شد.

واکنش مجلس به افزایش قیمت خودرو‌های فرسوده در طرح تعویض با خودرو‌های وارداتی؛ دولت ‌دخالت نکند

عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌درباره بحث افزایش قیمت خودرو‌های فرسوده در طرح تعویض با خودرو‌های وارداتی اظهار داشت: در حال حاضر آیا بسیاری از افراد جامعه می‌توانند، برای مثال پیکان‌شان را بفروشند و یک ماشین به‌روز بخرند؟ به طور قطع خیلی از آن‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند. حالا اگر ماشین فرد کمی نرخش بالا برود و باعث تقویت مالی او شود، اشکال دارد؟ اگرچه باید دولت این فضا را مدیریت کند و در قانون هم این مورد را ذکر کردیم که این سخت‌گیری انجام نشود که اگر در جا‌هایی دولت تشخیص داد از برخی موارد باید عبور کند، این کار را انجام بدهد و مشکل را حل کند.

وی بیان کرد: به اعتقاد من واردات خودرو می‌تواند تولید را تنظیم کند و باعث ایجاد رقابت شود. اگر چه این کار قدری تأخیر دارد که البته شاید این تأخیر به علت تعویض وزیر باشد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید به این نکته که باید هرچه زودتر دولت این کار را شروع کند، اظهار کرد: اگر دولت ارز ندارد به بخش خصوصی اجازه دهد، ارز منشأء خارجی، ارزی که در اختیار مردم قرار دارد و ارز‌های صادراتی که دولت می‌تواند، برای آن‌ها مشوق نیز ایجاد کند را وارد عمل کند و آن‌ها را به این سمت هدایت کند تا این نیازی که در کشور است را از این طریق تنظیم شود.

اکبری‌تالار‌پشتی خاطرنشان کرد: به نظر من این کار آرامشی را در جامعه ایجاد می‌کند و همچنین سبب رضایت عمومی خواهد شد و این در حالیست که در سال گذشته خودرؤسازان و قطعه‌سازان بزرگ با من مکاتبه داشتند که ما با واردات خودرو هیچ مخالفتی نداریم و کار خودمان را انجام می‌دهیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درپاسخ به این پرسش که برخی از محصولات در صنعت خودرو فاقد استاندارد اجباری هستند که می‌توان به بدنه خود‌روها اشاره کرد از این رو برای کیفیت این بخش چه برنامه‌ای در پیش روست، تصریح کرد: من بار‌ها تأکید کردم، سخت‌گیری‌هایی که استاندارد انجام می‌دهد، کار درستی است اما این سختگیری‌ها نباید به گونه‌ای باشد که تعارض ایجاد کند.اگرچه استاندارد منطقی که دارد هم‌ به نفع جان مردم و همچنین به نفع مال مردم است اما اگر سخت‌گیری‌های انتهایی را در همان ابتدا انجام شود در اجرا ممکن است با مشکلات مواجه شویم.

اکبری تالار پشتی خاطرنشان کرد: ریاست استاندارد با حضور خودروسازان در کمیسیون دعوت و مسائل‌شان را مطرح کردند و صحبت‌های لازم انجام شد. آن‌ها نیز واقع‌بین هستند و همراهی لازم را انجام دادند و در تولید اتوبوس و خودرو‌های سواری استاندارد همکاری می‌کند اما سختگیری‌هایی که انجام می‌شود، طبیعی است و باید بشود اما بشکلی که به تولید آسیب نرسد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/120691

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب