تقلب جدید در فروش لوازم خانگی

تقلب جدید در فروش لوازم خانگی
در بازار لوازم خانگی کالاهای قاچاق به وفور یافت شده و فروش لوازم خانگی دست دو به نام نو بر بی اعتمادی مردم به محصولات موجود در بازار اضافه کرده است.

به گزارش نجواخبر، در بازار لوازم خانگی کالاهای قاچاق به وفور یافت شده و فروش لوازم خانگی دست دو به نام نو بر بی اعتمادی مردم به محصولات موجود در بازار اضافه کرده است.

ماجرای فروش لوازم خانگی دست دوم در بازار موضوعی است که متداول بوده و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم رونق بیشتری هم پیدا کرده است اما مهم اینجاست برخی از این شرایط سوء استفاده کرده و در کارگاه، انبار یا پشت مغازه خود لوازم خانگی دست دوم را تعمیر و رنگ می‌کنند و به اسم نو یا حتی قاچاق با قیمت های پایین تر و با گارانتی به مردم می‌فروشند. مشتریان هم بی خبر از این موضوع با شنیدن قیمت ارزان آنها اقدام به خرید می‌کنند در حالی که کالاهای دست دوم خریده‌اند و هر لحظه با خرابی آن روبه‌رو خواهند شد.

اما چرا طی چند روز اخیر فروش لوازم خانگی دست دوم با حرف و حدیث های مختلفی روبه‌رو شده است؟ داستان از این قرار است که هفته گذشته محمد مهدی برادران معاون وزیر صنعت از شناسایی ۹ کامیون لوازم خانگی تقلبی در فروشگاهی که لوازم دست دوم خریداری و بازسازی و به نام برندهای خارجی عرضه می‌کرد خبرداد و گفت : درخواست ما به عنوان وزارت صمت این است که این کالا امحا شوند. این کالاها قاچاق نیستند، اما مشمول قانون کالای قاچاق می‌شوند. درخواست ما از دستگاه قضائی تعیین حداکثر مجازات در قالب تشدید جرم برای آنها در نظر گرفته شود.

به گفته برداران، علاوه بر وجود کالای قاچاق، برخی افراد کالاهای خارجی را با عنوان برندهای داخلی به بازار عرضه می‌کردند که تولیدکنندگان زمان ارائه خدمات پس از فروش متوجه این اقدام شده و از این افراد شکایت کردند. به همین منظور بهتر است مردم از ابتدا کد رهگیری و کد شناسه را رصد کنند تا از اصالت کالا مطمئن شوند.
چرا با فروش کالاهای قاچاق در سایت های مطرح مجازی فضای برخورد نمی‌شود؟

پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه فروش لوازم خانگی دسته دوم در بازار که این روزها سروصدای زیادی را به پا کرده است، می‌گوید: این موضوع در سه راه امین حضور اتفاق نیفتاده و من انتقاد جدی نسبت به زیر سؤال بردن فعالیت کسبه امین حضور دارم، در روند بازرسی از بازار گزارش های مختلفی از فروش لوازم خانگی دسته دوم در یک واحد صنفی آن هم در خیابان مازندران که محل کسبه دسته دوم فروش است شناسایی شد که برخورد لازم با آن صورت گرفته است.

وی افزود: این واحد علی رغم تمام هشدارها به جای اینکه لوازم خانگی دسته دوم بفروشد کالاها را تعمیر کرده و انها را به نام محصول نو به مشتریان معرفی می‌کرد، مشتری نیز بی اطلاع از این موضوع با مشاهده قیمت نسبت به خرید کالاها اقدام می‌کرد. عمده این کالاها یخچال فریزر لباسشویی و ظرفشویی و جاروبرقی بوده است.

پازوکی با تاکید براینکه کسبه امین حضور به هیچ عنوان کالای دسته دوم را به نام نو به مردم نمی‌فروشند، گفت: متأسفانه جوی در جامعه به وجود آمده که تخلف از سوی کسبه لوازم خانگی فروش امین حضور بوده است درحالیکه این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی با انتقاد از اینکه کسبه حتی امکان فروش لوازم خانگی خارجی را نیز ندارند، تصریح کرد: نکته مهم اینجاست فروشنده لوازم خانگی نمی‌تواند کالای خارجی بفروشد اما همین کالاها که عمدتا از محل قاچاق وارد کشور می‌شود در فضای مجازی به وفور یاد شده و هیچ نظارتی نیز بر فروش آنها انجام نمی‌شود، اگر قرار بر فروش لوازم خانگی است چرا کسبه نفروشند و فقط فضای مجازی نسبت به فروش کالای قاچاق اقدام می‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: مشاهدات ما نشان می‌دهد در سایت های مطرح لوازم خانگی قاچاق فروخته می‌شود. اما نکته مهم اینجاست براساس قانون باید اگر کالای لوازم خانگی در فضای مجازی فروخته می‌شود جواز لازم از اتحادیه مربوطه گرفته شود اما هیچ جوازی صادر نشده و سایتها خودمختار نسبت به فروش کالای لوازم خانگی اقدام می‌کنند.

براساس گفته های رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فروش کالاهای دست دوم به نام نو در بازار لوازم خانگی امین حضور وشریعتی انجام نمی‌شود اما مشاهدات نشان می‌دهد نمی‌توان این موضوع به صورت کامل نفی کرد چراکه در هر صنفی تخلف وجود دارد و بازار لوازم خانگی نیز از این موضوع مصون نیست.

برخی از فروشندگان لوازم خانگی معتقدند در میان ۲ هزار کسبه شاید یک یا دو فروشگاه اقدام به فروش لوازم خانگی دست دو به نام نو کنند و حتی برچسب های محصولات را هم تغییر می‌دهند تا به نام کالاهای خارجی با قیمت بالاتری به مردم بفروشند که راهکار مقابله با این تخلفات رصد بازار و نظارت کامل بر عملکرد فروشندگان است.

امروز در بازار لوازم خانگی کالاهای قاچاق به وفور یافت شده و فروش لوازم خانگی دست دو به نام نو بر بی اعتمادی مردم به محصولات موجود در بازار اضافه کرده است. این در حالی است که قرار بود براساس برنامه وزارت صنعت بازار لوازم خانگی مدیریت شده و مانع فروش کالاهای قاچاق شوند اما گویا این برنامه‌ها فقط بر روی کاغذ بوده و عملا در بازار اتفاق خاصی به وجود نیامده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12497

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.