تشدید رقابت ایران و روسیه بر سر فروش نفت

تشدید رقابت ایران و روسیه بر سر فروش نفت
​به نوشته استریت تایمز، محو شدن چشم انداز احیای برجام در کنار برنامه تعیین سقف قیمتی از سوی غرب علیه نفت روسیه، رقابت نفتی ایران و روسیه برای تصاحب بازار چین در ماه های آینده را شدیدتر خواهد کرد.

به گزارش نجواخبر، وبگاه "استریت تایمز" به نقل از منابع ناشناس گزارش داده که در تلاش برای پس گرفتن سهم بازار چین از روسیه، ایران قیمت نفت خام تحریم شده خود را کاهش داده است.

بر اساس این گزارش، ایران نفت خام در نفتکش‌های لنگر انداخته در آب‌های مالزی و اندونزی را با تخفیف‌هایی در حدود ۵ تا ۷ دلار آمریکا در مقایسه با محموله‌های روسیه ارائه می‌کند.

تخفیف سنگین قیمت نفت به چین احتمالا یکی از نشانه های به صفر رسیدن خوش بینی ایران به احتمال احیای برجام و لغو تحریم های نفتی آمریکاست.

همزمان برخی گزارش‌ها حاکی است طی هفته های گذشته فروش نفت ایران از حدود 1 میلیون بشکه فراتر رفته و به رقم 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده است.

طبق برآورد شرکت "کپلر" ایران حدود 93 میلیون بشکه نفت خام در خلیج فارس و سواحل سنگاپور ذخیره کرده است، در حالی که شرکت "وُرتکسا" این رقم را بین 60 تا 70 میلیون بشکه تخمین زده است.

در اوایل سال جاری میلادی و پس از اعمال تحریم های غرب علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین، بازار نفت شاهد انتقال حجم زیادی از نفت روسیه از اروپا به آسیا بود که این امر سهم بازار ایران در چین را به چالش می‌کشید.

روسیه در حال حاضر به عنوان بزرگترین تأمین کننده نفت خام به چین رتبه بندی شده است و در سه ماهه گذشته حتی از عربستان سعودی پیشی گرفته است، اما سومین تأمین کننده بزرگ نفت آسیا است و عربستان سعودی و امارات متحده عربی هنوز دو جایگاه اول خود را حفظ کرده‌اند.

بر اساس گزارش استریت تایمز، روسیه در ماه اوت امسال (مرداد 1401) حدود 1.74 میلیون بشکه در روز به چین نفت فروخته که این رقم 20 درصد از سهم بازار نفت خام چین را تصاحب کرده و این کشور را به بزرگترین تأمین کننده نفت خام چین تبدیل کرده است.

پالایشگاه‌های چینی مایلند از مزایای نفت خام با تخفیف روسیه استفاده کنند و انتظار می‌رود این محموله‌ها در اوایل دسامبر امسال (آذر 1401)، زمانی که سقف قیمتی گروه هفت کشور صنعتی (جی هفت) برای نفت روسیه اجرایی می‌شود، شاهد افزایش دوباره در حجم باشد.

این وضعیت باعث خواهد شد رقابت بین روسیه و ایران برای تصاحب بازار چین و دیگر بازارهای آسیایی، تشدید شود، در حالی که به نظر می‌رسد تهران دیگر امید چندانی به امکان احیای برجام ندارد و سیاست های خود در حوزه فروش نفت را با توجه به تداوم تحریم های نفتی آمریکا پیش می‌برد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12642

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.