ناگفته‌های مدیرکل پزشکی قانونی از مرگ مهسا امینی

ناگفته‌های مدیرکل پزشکی قانونی از مرگ مهسا امینی
۳ هفته پس از جان باختن مهسا امینی، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگویی جزئیات بیشتری از آزمایشات انجام شده در این پرونده را توضیح و به حواشی و ابهامات این پرونده پاسخ داد.

به گزارش نجواخبر، مهدی فروزش مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما ضمن تسلیت به خانواده مهسا امینی، گفت: پس از این اتفاق ما از ۱۹ نفر از متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی اعم از رشته داخلی مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، بیهوشی، طب اورژانس، قلب و عروق، روان‌شناس بالینی، آسیب شناسی، پزشکی اجتماعی، چشم پزشکی، نورورادیولوژی، پزشکی قانونی و فوق تخصص غدد دعوت کردیم تا در جمع بندی و اظهارنظر درخصوص علت فوت مرحومه مهسا امینی شرکت کنند. در این پرونده ۵ نفر متخصص پزشک قانونی که شاغل در سازمان پزشک قانونی و مابقی از متخصص‌های رشته‌های پزشکی بالینی در رشته‌های دیگر بودند.
حضور پدر مهسا در سالن تشریح

مدیرکل پزشکی قانونی تهران به حضور پدر مهسا در سالن تشریح اشاره کرد و گفت: یک جلسه در ابتدای امر برای بررسی جسد، معاینه ظاهری و کالبدگشایی که در سالن تشریح اداره کل پزشکی قانونی استان تهران انجام شد، در خدمت پدر مرحومه مهسا امینی بودیم و در آنجا در ارتباط با سیر درمان و اینکه مهسا بیماری داشته یا نه، چه اقدامات درمانی برایش انجام شده، مصاحبه مفصلی داشتیم و جلسه دوم حضور ایشان در هنگام برگزاری کمیسیون در سازمان پزشکی قانونی کشور بود که ایشان با وکلای خود در جلسه حضور پیدا کردند و نسبت به سؤالاتی که متخصصان رشته‌های مختلف در ارتباط با سیر درمان و بیماری، نوع بیماری و همچنین داروهای مورد استفاده متوفی داشتند پاسخ‌گو بودند.

فروزش سپس به جراحی مهسا در ۸ سالگی اشاره کرد و گفت: در روزهای اول بعد از حادثه در فضای مجازی اشاره شد که ایشان فاقد هرگونه بیماری زمینه‌ای بودند و هیچ‌گونه دارویی مصرف نمی‌کردند و در سلامت کامل بودند اما با استعلام از وزارت بهداشت، سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت مدارکی را جمع‌آوری کردیم. مرحومه امینی متولد سال ۱۳۷۸، در سن ۸ سالگی یعنی در سال ۱۳۸۶ به استناد پرونده بیمارستان فوق تخصص میلاد به‌ دلیل بروز علائم سردرد، اختلال رشد و مشکلات بینایی، با تشخیص تومور خوش‌خیم مغزی به نام کرانیوفارنژیوما تحت عمل جراحی تخلیه تومور قرار گرفت. پذیرش متوفی در بخش اطفال بیمارستان میلاد در تاریخ ۸۶/۸/۱۲ صورت گرفته است و در تاریخ ۸۶/۸/۲۱ ترخیص شده‌اند و پدر بیمار، همراه و معرف ایشان بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی تهران در ادامه درباره نتایج آزمایشات پیکر مهسا امینی پس از فوت در پزشکی قانونی گفت: در قسمت سمت راست پیشانی متوفی در ناحیه گیجگاهی پیشانی، یک اسکار یا جوشگاه هلالی شکل به طول حدود ۱۰ سانتی‌متر وجود داشت که در معاینه ظاهری جسد کاملا مشخص شد و روش مورد عمل جراحی شده هم کاملا منطبق با آن چیزی بود که در معاینه ظاهری و کالبدگشایی جسد به آن رسیدیم. در کالبدگشایی که انجام شد آثار برداشتن استخوان جمجمه در همان قسمت و در ناحیه زیر جوشگاه مشهود بود. بعد از اینکه مغز و مخچه خارج شد، در ناحیه زیر بافت مغزی منطبق با ناحیه زین ترکی، آثار عمل جراحی کاملا مشهود و مشخص بود.
عوارض جراحی بر مهسا

او در ادامه گفت: از آنجا که این دسته از بیماران متعاقب عمل جراحی دچار نقص در عملکرد محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و غدد تحت فرمان آن ازجمله تیروئید و آدرنال می‌شوند و به‌دلیل فقدان هورمون‌های غده هیپوفیزم مبتلا به بیماری دیابت بی‌مزه مرکزی شده، کم کاری تیروئید و کم کاری غده فوق کلیوی داشته که این بیماران لازم است تحت درمان مستمر با داروهای مورد نیاز و جایگزین هورمون‌هایی که باید تحت فرمان غده هیپوفیزم در بدن تولید شوند قرار گیرند. داروهای مورد استفاده در این بیمار شامل داروهای دسموپرسین، لووتیروکسین و هیدروکورتیزون بوده است و همچنین طبق سوابق مراجعات سرپایی که ایشان داشته، متوفیه تحت درمان با داروهای حاوی استروژن و پروژسترون هم بوده است.
آثار ضرب و جرح وجود نداشت

فروزش درباره اینکه آیا مستنداتی مبنی بر وجود ضربه منجر به فوت برای ایشان وجود داشته است یا خیر، گفت: در ملاحضه فیلم‌های ضبط شده دوربین‌های مدار بسته و تحقیقات قضائی که از جانب مقام قضائی انجام شده است، هیچ‌گونه برخورد فیزیکی در ارتباط با این موضوع وجود نداشت. در معاینه ظاهری جسد مهسا امینی نیز هیچ‌گونه آثار و شواهدی از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت وجود نداشت و آثاری که مؤید شکستگی استخوان جمجمه در کف جمجمه بوده باشد ازجمله سیاه‌شدگی دور چشم، وجود نداشت و به خونریزی از ناحیه گوش که دلالت بر شکستگی کف استخوان جمجمه باشد در کالبد گشایی نرسیدیم و در بررسی‌هایی که روی خود پارانشیم و نسج مغز انجام شد هیچ‌گونه از هم گسیختگی و یا خونریزی داخل پارانشیم مغز وجود نداشت و ما صرفا به یک توده ۲ در ۳سانتی‌متری که ناشی از عمل قبلی ایشان بود رسیدیم. در بررسی‌هایی که ما در پزشکی قانونی انجام دادیم و کالبد گشایی که در ناحیه قفسه سینه و شکم انجام شد، هیچ‌گونه یافته‌ای دال بر اینکه آسیب به اعضای داخلی بدن ازجمله ریه‌ها، قلب، کبد، روده‌ها، کلیه‌ها، پانراکس و طحال رسیده باشد وجود نداشت.

مدیرکل پزشکی قانونی تهران سپس درباره علت مرگ مهسا گفت: براساس تحقیقات انجام شده اختلال ناگهانی هوشیاری و آریتمی و افت فشار خون و ایست قلبی متعاقب آن به‌دلیل اختلال در عملکرد محور هیپوتالاموس، هیپوفیزم و نارسایی ثانویه در عملکرد غدد فوق کلیه و در نتیجه عدم‌توان انطباق پذیری مناسب فرد در کنترل هیجانات و عوارض قلبی و عروقی ناشی از آن علت فوت خانم امینی بوده و با توجه به مشاهده فیلم دوربین‌های مداربسته اقدامات غیرمؤثر در احیای قلبی و تنفسی در دقایق اولیه بعد از حادثه در وقوع مرگ نقش داشته و با استناد به مدارک پزشکی بیمارستان خصوصی کسری و بررسی سی تی اسکن مغز و ریه و نتایج معاینه ظاهری و کالبدگشایی جسد، فوت متوفیه به‌دنبال اصابت ضربه به سر، اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12925

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب