یک اقتصاددان در گفتگو با «نجواخبر»:

افزایش قیمت دلار حتمی است؟ سایه بازار ارز بر سر بازارهای مالی

افزایش قیمت دلار حتمی است؟ سایه بازار ارز بر سر بازارهای مالی
قیمت دلار در حالی روز گذشته به  ۳۲ هزار و ۸۵۰ تومان در بازار آزاد رسید که عباس علوی راد، اقتصاددان معتقد است اخبار ضد و نقیض و فضای مه‌آلود بازار، پیش‌بینی قیمت را سخت کرده است؛ اما ادامه روند تحریم ها علیه ایران قطعا دلار را در مسیر افزایش قیمت قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار «نجواخبر»، در حالی وارد سومین هفته مهرماه شده‌ایم که اخبار مذاکرات حاکی از فضای تیره و تاری است که قیمت دلار را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به طوری که دلار در این هفته در کانال ۳۲ هزار تومان کار خود را آغاز کرد.

هر چند اخبار مثبت و منفی همزمان قیمت دلار را تحت الشعاع قرار داده‌اند اما تحت تأثیر ارزپاشی های بانک مرکزی امروز برخلاف دو هفته اخیر نرخ ارز شاهد روند کاهشی بود و بازار دلار کماکان در کانال ۳۲ هزار تومان جا خوش کرده است.

نوسان جزئی قیمت دلار در هفته پیش رو

یک اقتصاددان به «نجواخبر» می‌گوید: تحولات بازار ارز در مهرماه نشان می‌دهد با وجود دامنه تغییرات حدود ۲ هزار تومانی دلار در ۱۵ اول مهرماه دلار همچنان زیر سقف تاریخی محصور شده است.

عباس علوی راد ادامه داد: این در حالی است که به عوامل بی ثبات کننده نرخ ارز در ماه های اخیر همچون سیگنال های مثبت و منفی مذاکرات هسته‌ای در شرایط کنونی، ناآرامی های چند هفته اخیر هم اضافه شده است.

پیش بینی قیمت دلار در هفته های آینده

این اقتصاددان معتقد است: با این همه مجموع تحولات تجربه شده ماه های گذشته و ناآرامی های چند هفته گذشته ظرفیت عبور دادن قیمت دلار بازار آزاد از سقف تاریخی ۳۳ هزار و پانصد تومان را در دو هفته آینده ندارد.

علوی راد با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف مذاکرات برجام گفت: به لحاظ متغیرهای بنیادی محیط اقتصاد کلان و تأثیرگذار بر نرخ ارز نیز تحولات ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ به گونه‌ای نیست که خبر از تکانه های قابل ملاحظه در قیمت دلار را انعکاس دهد.

دلار خیره به مذاکرات هسته‌ای

این استاد دانشگاه می‌گوید: بنابراین در مقطع زمانی فعلی نیز آنچه می‌تواند قیمت دلار را تا پایان فصل پاییز به حد کم ترین ۲۷ هزار تومان و بالاترین ۳۷ هزار تومان متمایل نماید چیزی نیست جز تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به توافق یا عدم توافق.

علوی راد ادامه داد: آنچه این‌ توان را دارد تا قیمت دلار را با سرعت هر چه تمام به حد پایین احتمالی ۲۷ هزار تومان و حد بالای ۳۷ هزار تومان در فصل پاییز سوق دهد عبور از فرایند فرسایشی مذاکرات هسته‌ای و تعیین تکلیف شفاف نتیجه مذاکرات خواهد بود.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12933

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.