اظهارات سخنگوی وزارت خارجه: از آزادسازی بخشی از اموال بلوکه‌شده تا روند مذاکرات

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه: از آزادسازی بخشی از اموال بلوکه‌شده تا روند مذاکرات
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا روند مذاکرات را به مسائل اخیر در ایران ارتباط دادند، اجازه نخواهیم داد هیچ کشوری در امور داخلی ایران دخالت کند.

به گزارش نجواخبر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره به منظور دستیابی به توافق پایدار و متضمن منافع اساسی جمهوری اسلامی است تا منافع ملت ایران را تأمین کند و این توافق پایدار و ماندگار باشد.

وی افزود: در گفت‌وگوی اخیر وزیر خارجه با «جوزپ بورل» این موضع مجدداً مورد تأکید قرار گرفته که ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است.

کنعانی درباره موضع گیری غیرمتعارف کشورهای اروپایی در خصوص اغتشاشات اخیر در ایران و حمله به سفارت ایران در دانمارک، گفت: متأسفانه شاهد رفتار دوگانه این کشورها در مبحث حقوق بشر هستیم. بسیار جالب است همزمان از مخالفت خودشان با خشونت صحبت می‌کنند و همزمان به دولت ایران توصیه می‌کنند در برابر کسانی که امنیت عمومی را بر هم زدند خویشتنداری کرده و از دست زدن به اقدامات خشونت آمیز پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران بارها گفته شنونده اعتراض و انتقاد است و به گفت‌وگو اعتقاد دارد و حرف شنودگان را خواهد شنید، افزود: ایران به عنوان حافظ امنیت شهروندانش در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد. اعتراض و اغتشاش دو رویکرد متفاوت هستند و دو نتیجه متفاوت دارند.

وی گفت: اینکه در کشورهایی به گروه‌هایی اجازه فعالیت می‌دهند که سابقه اقدام تروریستی دارند و دست به اقدام علیه سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های ایران بزنند. در عمل چیزی می‌بینیم و در کلام چیزی؛ دورویی و نفاق را کنار بگذارند و به وظایف قانونی خود عمل و امنیت دیپلمات‌های ما را تأمین کنند و به مبانی و اصولی که به ما توصیه می‌کنند در قبال شهروندان خود پایبند باشند و هم در ارتباط با شهروندان دیگر کشورها.

کنعانی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز بیان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره به منظور دستیابی به توافق پایدار و متضمن منافع اساسی جمهوری اسلامی است تا منافع ملت ایران را تأمین کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در گفت‌وگوی اخیر وزیر خارجه با «جوزپ بورل» این موضع مجدداً مورد تأکید قرار گرفته است که ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است.

وی تاکید کرد: دیدگاه‌هایی در طرف مقابل مطرح شده و برخی از صداها را در حوزه غرب و اروپا یا آمریکا شنیدیم که روند گفت‌گوها را با مسائل اخیر داخلی در ایران ارتباط دادند و به اشاعه اخبار غلط و نادرست دامن می‌زنند. موضوع داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه نمی‌دهیم کشوری در امور داخلی ایران دخالت کند.

کنعانی خاطرنشان کرد: موضوع مذاکرات چارچوب روشنی دارد و مواضع ایران بارها بیان شده و آماده‌ایم در همان مسیر کار را به پیش ببریم و به توافق جامعی برسیم که تأمین کننده منافع همه طرف‌ها باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: بر اساس احترام و منافع متقابل آماده تعامل دوسویه با همه طرف‌هایی که در مسیر مذاکره قرار داشتند هستیم تا مذاکره به نتیجه برسد.

وی گفت: در برابر هرگونه تلاش طرف‌ها مشخصاً طرف‌های غربی و آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار برای امتیازخواهی و باج خواهی و در برابر هر اقدام محدود کننده علیه ملت و دولت ایران با جدیت و قاطعیت ایستادگی می‌کنیم و به موقع پاسخ خواهیم داد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12958

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.