آنتی بیوتیک در داروخانه‌ها کم است/ راهکار حل مشکل

آنتی بیوتیک در داروخانه‌ها کم است/ راهکار حل مشکل
دارو‌های آنتی بیوتیک در داروخانه‌ها در حالی کمیاب شده که در روز‌های اوج آنفلوانزا به سر می‌بریم و هرچند مسئولان خبر از رفع این کمبود می‌دهند، اما تحقق این وعده‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش نجواخبر،چند وقتی است که کمبود دارو‌هایی از دسته آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور خبرساز شده و این درحالی است که با آغاز فصل پاییز و نسیم‌های سرد آن، بیماری‌های تنفسی از قبیل سرماخوردگی و آنفلوانزا اوج گرفته است. کمتر کسی است که این روز‌ها خودش، خانواده یا اطرافیانش را در گیرودار این بیماری‌ها ندیده باشد. اما کمبود دارو از مشکلات این روز‌های مردم در ارتباط با داروخانه‌هاست. شاید تحمل بیماری برای بزرگ‌تر‌ها آسان‌تر باشد، اما تحمل تب برای کودکانی که هنگام بیماری بی‌قرارتر از هر زمان دیگری هستند، دشوار است.

جدا از اینکه مصرف‌ نکردن دارو ممکن است عوارضی جدی‌تر برایشان به‌همراه داشته باشد. حالا خدا نکند که این روز‌ها کسی بیمار شود، زیرا در این صورت باید با بی‌حالی ناشی از بیماری، همه داروخانه‌های شهر را در جست‌وجوی چند قلم داروی تجویز پزشک زیر پا بگذارد تا بلکه فرجی شود. این روز‌ها مشهد نیز با وجود فعالیت حدود نهصد داروخانه شبانه‌روزی و غیرشبانه‌روزی، پیرو کشور، درگیر کمبود دارو‌های آنتی‌بیوتیک به‌ویژه آزیترومایسین است.

به‌گفته وزیر بهداشت و درمان، کمبود سرم در فصل تابستان و کمبود آنتی‌بیوتیک در فصول پاییز و زمستان ارتباطی مستقیم با مصرف زیاد دارد. برخی متخصصان و پزشکان الگوی تجویز دارو و مصرف آن را در کشور نادرست می‌دانند و همین موضوع را سبب ایجاد مشکل در تأمین آن‌ها می‌دانند.

بهرام عین‌اللهی همچنین ۲۵ مهرماه گفته بود که «پیش‌بینی‌های لازم برای رفع این کمبود‌ها انجام شده است و حدود یک هفته آینده کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها رفع می‌شود.» این درحالی است که حسین شمالی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، حل مشکل کمبود این دارو‌ها را تا پانزده روز آینده میسر دانسته است.

رفع کمبود با تولید دوبرابری دارو

«معلوم نیست تا یک‌هفته دیگر مشکل کمبود دارو حل شود؛ نمی‌توانیم به مردم دروغ بگوییم.» این بخشی از صحبت‌های رئیس انجمن داروسازان خراسان‌رضوی در پاسخ به شهرآراست. دکتر علیرضا شهریاری با بیان اینکه باید پزشکان برای بیماران از دارو‌های معادل به‌صورت پودری یا خوراکی تجویز کنند تا این مشکل برطرف شود، افزود: معمولا وقتی کمبودی در جامعه ایجاد می‌شود، باید دوسه برابر آن تولید شود تا آن کمبود رفع شود.

وی تأمین دارو را موضوعی حیاتی برای مردم دانست و بیان کرد: زمانی که قیمت ارز تغییر کرد، هم باید به کارخانه‌ها ارز دولتی می‌دادند تا با آن قیمت، دارو تولید کنند و هم باید تکلیف شرکت‌های تولیدکننده را روشن می‌کردند، اما این کار را انجام ندادند. این برنامه‌ریزی‌ها باید از یک‌سال قبل‌تر صورت می‌گرفت.

تحمیل دارو به داروخانه‌ها از سوی شرکت‌های تولیدکننده

شهریاری از ظهور «دارو‌های تحمیلی» به داروخانه‌ها در بحبوحه کمبود دارو‌های آنتی‌بیوتیک خبر داد و اظهار کرد: متأسفانه اکنون شرکت‌های تولیدکننده به داروخانه‌ها داروی تحمیلی می‌دهند و به‌عنوان نمونه در ازای خرید دارو‌هایی که یک داروخانه به آن نیاز دارد، ۱۰ شربت آنتی‌بیوتیک نیز به آن تحویل می‌دهند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13122

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.