نگرانی بابت دارویار/ احتمال قطع همکاری داروخانه‌ها با بیمه تأمین اجتماعی

نگرانی بابت دارویار/ احتمال قطع همکاری داروخانه‌ها با بیمه تأمین اجتماعی
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به تداوم عدم پرداخت بدهی‌های تأمین اجتماعی به داروخانه‌ها از احتمال قطع همکاری داروخانه‌ها با این سازمان بیمه‌گر خبر داد.

به گزارش نجوا خبر، «علی فاطمی» نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به ابراز نگرانی‌ها در مورد سرنوشت طرح دارویار اظهار کرد: هدف اصلی طرح دارویار به حداقل رساندن کمبودهای دارویی و به حداکثر رساندن دسترسی مردم به دارو و ارزان بودن قیمت آن برای بیماران بود.

وی افزود: الان هدف ارزان بودن دارو محقق شده است، اما هزینه این ارزانی را داروخانه‌های خصوصی پرداخت می‌کنند و به جای دولت خود در حال پرداخت یارانه دارو هستند. در حال حاضر بیمه تأمین اجتماعی هنوز یارانه مرداد و شهریور را پرداخت نکرده‌اند.

فاطمی با بیان اینکه یارانه دارو هنوز نسیه است، گفت: اگر بیمه تأمین اجتماعی به همین وضع ادامه دهد، دیگر داروخانه‌ها نمی‌توانند ادامه داده و احتمال قطع همکاری آنها خواهد بود، چون الان قیمت واقعی دارو افزایش پیدا کرده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان با بیان اینکه بخش دیگری از اهداف طرح دارویار افزایش دسترسی به داروی باکیفیت برای مردم بود، گفت: این هدف نه تنها محقق نشد که حتی برعکس شد و به جای اینکه کمبودهای دارویی کمتر شود، این کمبودها افزایش پیدا کرد که علت آنهم نارضایتی شرکت‌های تولید کننده از قیمت گذاری دارو بود و این شرکت‌ها تولید خود را کم کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت می‌توانست پیش‌بینی‌های لازم را برای این موضوع به وجود آورد، گفت: کمبود داروی آنتی بیوتیک و سایر داروها قابل پیش‌بینی بود، مجموعه این وزارتخانه باید می‌دانست که به محض کاهش تولید دارو از سوی کارخانه‌ها در مرداد و شهریور نتیجه آن در مهر و آبان قابل مشاهده است. وزارت بهداشت در آن مقطع موضوع افزایش قیمت دارو را قبول نکرد و آن را در مهرماه انجام داد که دیگر دیر شده بود و این کمبودهای دارویی به وجود آمد.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت بازهم در آن مقطع با واردات دارو موافقت نکرد و اکنون می‌بینیم که با واردات دارو موافقت شده است که این موضوع نیز دیر انجام شد. این اقدام دیر هنگام نیز نتوانست کمبودهای این مدت اخیر را جبران کند.

نایب رئیس انجمن داروسازان یادآور شد: در حال حاضر امیدواریم با این وارداتی که انجام شده است تا حدی کمبودهای دارویی جبران شود.

وی همچنین با اشاره به اعلام همزمانی استعفای رئیس سازمان غذا و دارو و چالش‌های مرتبط با طرح دارویار نیز گفت: هنوز جزئیاتی از دلایل استعفای رئیس این سازمان در دست نیست با این حال وقتی طرحی به چالش می‌خورد طبیعتا بانیان و مجری‌های طرح با استعفای خود سعی می‌کنند راه را برای افرادی که می‌توانند این چالش‌ها را حل کنند هموار کنند.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13318

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.