همه آنچه باید درباره واکسن آنفلوآنزا بدانید

همه آنچه باید درباره واکسن آنفلوآنزا بدانید
یک متخصص ویروس‌شناسی گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا آخر شهریورماه است اما توصیه می‌شود هر زمانی واکسن در دسترس باشد حتی در آبان‌ماه باید تزریق شود.

به گزارش نجوا خبر، آذرخش آذران با اشاره به اهمیت تزریق واکسن آنفلوآنزا اظهارکرد: برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا واکسن موثری در دسترس است که طبق اعلام کمپانی‌های ساخت این واکسن‌ها، در حال حاضر این واکسن برای افراد شش ماه به بالا قابل تزریق است.

چگونگی تزریق واکسن در کودکان و بزرگسالان

وی با بیان اینکه دو هفته بعد از تزریق واکسن، آنتی بادی در بدن ایجاد می‌شود، افزود: بزرگسالان باید یک دوز واکسن آنفلوآنزا را قبل از شیوع این بیماری یعنی اواخر شهریورماه یا اوایل مهرماه تزریق کنند.

این متخصص ویروس‌شناسی گفت: کودکان زیر ۹ سالی که برای نخستین بار واکسن آنفلوآنزا را دریافت می‌کنند باید دو دوز واکسن را تزریق کنند. این گروه سنی چهار هفته بعد از دریافت دوز اول، باید دوز دوم را دریافت کنند اما در سال‌های بعد باید مانند بزرگسالان یک دوز واکسن را تزریق کنند.

این افراد قبل از دریافت واکسن، با پزشک مشورت کنند

وی با اشاره به علائمی که پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا بروز پیدا می‌کنند، گفت: ممکن است پس از تزریق این واکسن در مدت یکی دو روز علائم مختصری مانند تب، احساس خستگی، وجود درد یا قرمزی در ناحیه تزریق واکسن بروز پیدا کنند.

آذران تصریح کرد: با توجه به اینکه واکسن‌های آنفلوآنزا بر پایه تخم مرغ تولید شده‌اند، افرادی که نسبت به تخم مرغ حساسیت دارند باید قبل از تزریق این واکسن با پزشک مشورت کنند.

هنوز برای تزریق واکسن دیر نشده است

این متخصص ویروس‌شناسی گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا آخر شهریورماه است اما توصیه می‌شود هر زمانی واکسن در دسترس باشد حتی در آبان‌ماه باید تزریق شود. پس از تزریق واکسن باید فاصله دو هفته‌ای رعایت شود تا آنتی بادی بدن افزایش یابد.

وی با اشاره به اثربخشی واکسن گفت: باید یادمان باشد واکسن‌ها نمی‌توانند صددرصد جلوی ابتلا به بیماری را بگیرند. اثربخشی واکسن‌های آنفلوآنزا ۶۰ تا ۸۰ درصد عنوان شده است اما اثربخشی این واکسن در دریافت‌کنندگان واکسن متفاوت است به طور مثال کارایی واکسن در افراد بالای ۶۵ سال کمی پایین می‌آید اما تا حدود زیادی از مرگ و میر جلوگیری می‌کند.

آذران بیان کرد: توصیه می‌شود همه افراد از شش ماهگی به بالا واکسن آنفلوآنزا را هر سال یک بار تزریق کنند اما گروه‌های پر خطر مانند زنان باردار، افراد بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، افراد دچار نقص سیستم ایمنی بدن و کادر درمان در اولویت دریافت واکسن هستند.

توصیه‌ای برای تزریق واکسن آنفلوآنزا به زنان باردار

این متخصص ویروس‌شناسی تاکید کرد: زنان بارداری که دوره بارداری‌شان در دو فصل از زمستان باشد، باید دو بار واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند زیرا هر سال واکسن متفاوتی تولید می‌شود و ممکن است واکسنی که در زمستان سال قبل تزریق شده، در پاییز و زمستان سال بعد در ادامه بارداری کارایی نداشته باشد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13330

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.