پیکر جلال مقامی تشییع شد

پیکر جلال مقامی تشییع شد
پیکر جلال مقامی دوبلور و صداپیشه صبح امروز از مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع شد.

به گزارش نجواخبر، مراسم تشییع پیکر جلال مقامی صداپیشه و دوبلور در مقابل خانه هنرمندان با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ابوالحسن تهامی طی اظهاراتی گفت: پایان یک سفر پر حادثه در جاده پر پیچ و خم و پر حادثه هنر؛ جلال یادت می‌آید سال ۱۳۳۸ همدیگر را دیدیم، من و چنگیز در یک نمایش نقش‌های مهمی داشتیم و تو آن زمان به پشت صحنه نمایش آمدی و ما بعد از آن چندی در یک استودیو همدیگر را دیدیم. یادت هست که در اتاق ضبط چقدر میخندیدیم، با کار کردن کنار هم رفقای نزدیکی شدیم، در اولین ازدواج من شاهد عقدم بودی، در استودیوهای مختلفی با هم کار کردیم. تو یکی از ستاره‌های دوبله شدی و «شکوه علفزار» را حرف زدی.

اولین فیلمی که مدیر دوبلاژ بودی یادت هست، برای فیلمی صامت دیالوگ خلق کردی، خیلی‌ها این کار را نپسندیدند اما تو مدیر دوبلاژ شدی و نبوغ، شاهکار و کمالگرایی تو‌ منجر به عالی شدن آن فیلم مجید مجیدی شد که همه فکر کردند صداگذاری روی صحنه است. «دانستنی‌ها» برنامه‌ای بود که صدای تو را به همه خانه‌ها برد. تو به حق دبیر انجمن گویندگان شدی، لیاقت داشتی از تو ده‌ها فیلم بسازند اما فقط یک فیلم ساختند. تو بیش از ۶۰ سال در خدمت هنر بودی و حالا تصمیم گرفتی بروی پیش دوستان، جلال جان به همه سلام برسان.

در ادامه این مراسم محمود قنبری اظهار داشت: با قلبی سرشار از اندوه خاموش شدن یکی دیگر از صداپیشگان دوران طلایی دوبله ایران را تسلیت می‌گویم. استاد جلال مقامی پس از تحمل مدتی بیماری از دنیا رفت. سه سال گذشته، داس مرگ مزرعه پر بار پیشکسوتان ما را به راستی درو کرد. جلال از سال ۱۳۳۸ وارد دوبله شد، زمانی که هنر دوبله بر صنعتش غالب بود و تمام هوش، حواس و احساسش را برای حرفه‌ای که انتخاب کرده بود به کار برد.

او فیلمهای برجسته‌ای را حرف زد، مدیر دوبلاژ فیلم‌های زیادی بود. جای تأسف است که اسم همکاران قدیمی‌ام را با عنوان مرحوم باید یاد کنم. او به تلویزیون آمد و از آغازین سالهای دهه ۶۰ با مجری‌گری برنامه «دیدنی‌ها» چنان مقبولیتی یافت که به مدت ۱۰ سال روی آنتن می‌رفت. دوستان بسیاری از این دنیا رفته‌اند ما هم می‌رویم اما در نهایت تنها صداست که می‌ماند.

ناصر ممدوح نیز طی اظهاراتی گفت: زنده‌یاد جلال مقامی مظلوم زیست و مظلوم رفت. از فقدان ایشان بسیار متاثرم و صحبت کردن برایم سخت است، وقت شما را نمیگیرم و به همه تسلیت میگویم و برای شما آرزوی سلامتی دارم.

در ادامه این مراسم منوچهر والی‌زاده نیز اظهار داشت: صحبت کردن در این روز مشکل است، من فقط دلم برای یک چیزی تنگ می‌شود، همیشه وقتی سر کار بودیم وقتی جلال عزیز مدیر دوبلاژی می‌کرد، من برایش بعضی فیلم‌ها را حرف میزدم، وقتی کمی دیر میکردم به من میگفت پسرم بیا دیگر، متأسفانه پدرم رفت به همین سادگی و اینقدر زود.

هیچوقت هنرنمایی جلال را یادم نمی‌رود، در دو فیلم دکتر ژیواگو و طلای مکنا درخشش جلال مقامی در عرصه دوبله را می‌بینید و اگر این فیلم‌ها را دیده‌اید دوباره ببینید و از هنر او لذت ببرید. او را خیلی زود از دست دادیم و من پدرم را از دست دادم.

در ادامه این مراسم محمدمهدی عسگرپور نیز اظهار داشت: می‌خواستم بگویم ستاره درخشانی از آسمان هنر رفت اما ایشان به دلیل آثار درخشانسان همواره هستند. او کارنامه درخشانی دارد و با نسلهای مختلفی کار کرد و این‌ها جلال مقامی را ماندگار می‌کند و غیر از این اخلاق بسیار نیکوی ایشان هم یک ویژگی مهم بود. مشخص است که جای بسیاری از این عزیزان به سادگی پر نخواهد شد و باید از آنچه که باقی گذاشته‌اند بهره‌مند شویم و حفاظت کنیم.

در پایان شراره حضرتی نیز طی اظهاراتی گفت: ما به عشق صداهای شما عاشق دوبله شدیم، خوش به سعادتمان که دورانی را از شما آموختیم و بد به حالمان که در این سالها شاهد از دست دادن عزیزانمان بودیم. دایی جلال برای من فقط دایی نبود، من و خواهر و برادرم پدرمان را خیلی زود از دست دادیم و دایی جلال پدر دوم ما بود و هیچوقت هیچ کم و کسری نگذاشت.

گفتنی است اجرای این مراسم بر عهده فرزاد حسنی بود.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13337

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب