آرمان خالقی در گفتگو با نجواخبر:

هشدار نسبت به بی‌ارزش شدن پول ملی/ کالای مفت ایرانی را بازهم نمی‌خرند!

هشدار نسبت به بی‌ارزش شدن پول ملی/ کالای مفت ایرانی را بازهم نمی‌خرند!
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت افزایش قیمت دلار را به معنای بی ارزش شدن پول ملی دانست و نسبت به تبعات آن هشدار داد و گفت: وقتی ارزش پول ملی در مدت کوتاهی بشدت کاهش می‌یابد، اقتصاد نمی‌تواند همپای این بی ارزش شدن حرکت کند و یک باره زیان فراگیری به بدنه مالی کشور تحمیل می‌شود.

آرمان خالقی با انتقاد از مشکلات در سیاست خارجی، به خبرنگار نجواخبر گفت: امروزه به دلیل چالشهای سیاسی، اقتصاد با مشکلات گسترده‌ای روبه‌رو شده و در معاملات تجاری با جهان با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه در نتیجه مشکلات سیاسی، تحریم‌ها به صورت گسترده‌ای به اقتصاد کشورمان تحمیل شده گفت: بدلیل تحریم، تعامل اقتصادی ایران با جهان کم شده و نمی‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی را وارد کنیم و اگر هم بتوانیم با تدبیرهایی مواد اولیه را وارد کنیم، باید هزینه بالایی بپردازیم که باعث می‌شود قیمت تمام شده کالاهای تولیدی بالا برود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در نتیجه تحریمها کشورهای منظور واردات و صادرات ایران محدود شده است گفت: واقعیت این است که شرایط مبادله سخت تر شده، تورم هم تشدید شده و ارزش پول ملی بشدت سقوط کرده، روندی که ادامه دارد و معلوم نیست چه زمانی به پایان می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط سقوط ارزش پول ملی، محبوبیت کالای ایرانی برای خارج بیشتر می‌شود گفت: وقتی پول ملی بی ارزش می‌شود، کالای ایرانی بشدت ارزان می‌شود و رغبت بازارهای جهانی به خرید کالای ایرانی بالا می‌رود، در صورتی که این تمایل به هیچ عنوان به نفع اقتصاد نیست، زیرا بازار فروش بدلیل بی ارزش شدن پول ملی و مفت شدن کالای ایرانی بوده است.

خالقی از بی تفاوت بودن نگاه بیرونی و کشورهای خارجی به کالای ایرانی خبرداد و گفت: امروزه بسیاری از کشورهای جهان تقریبا همان نگاهی را به کالای ایرانی دارند که ما به کالای ارزان و بی کیفیت چینی داریم.

وی با تاکید بر اینکه در همین شرایط مفت شدن کالای ایرانی بدلیل بی ارزش شدن پول ملی، باز هم مشکل داریم گفت: با وجود اینکه کالای ایرانی برای خریدار خارجی قیمت بسیار پایینی دارد، همچنان تحریم اجازه صادرات کالا و بازگشت ارز را نمی‌دهد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت بی ارزش شدن روزافزون پول ملی را نگران کننده توصیف کرد و گفت: در این شرایط که دایم ارزش پول ملی سقوط می‌کند، تحریم برای ما نعمت است زیرا اگر تحریم‌ها نبود، شاید کالاهای بسیاری در کشور ما نایاب می‌شد زیرا بازار خرید خارجی به قیمت بسیار ناچیز کالای ایرانی را می‌خرد.

وی سقوط ارزش پول ملی را برای آینده مخرب توصیف کرد و گفت: امروز شاهد قاچاق معکوس هستیم و کالای ایرانی حتی به صورت قاچاق به خارج می‌رود که در صورت ادامه این روند بازار داخلی ویران می‌شود.

خالقی با اشاره به اینکه یارانه های بسیاری به تولید داخلی اختصاص داده می‌شود گفت: یارانه‌هایی که در قالبهای گوناگون به سوی تولید هدایت می‌شود و می‌بایست برای رفاه مردم تخصیص داده شود، در قالب کالای ارزان ناشی از بی ارزش شدن پول ملی، به خارج از کشور می‌رود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه نباید بابت صادرات ناشی از بی ارزش شدن پول ملی ذوق زده شویم گفت: تعادلی که در بازار واردات و صادرات ایجاد شده و افتخاری که به افزایش صادرات می‌کنیم، یک تعادل مصنوعی ناشی از اقتصاد بیمار ایران است که هیچ افتخاری ندارد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13435

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب