دیدگاه‌های دبیر جدید درباره مناطق آزاد

دیدگاه‌های دبیر جدید درباره مناطق آزاد
حجت‌الله عبدالملکی درحالی بعد از استعفا از صدارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سکان‌دار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شده است که پیش از این، نظرات مختلفی درمورد این مناطق داشته که در صفحه شخصی خود در توییتر منتشر کرده بود.

به گزارش نجواخبر، ایسنا نوشت: پس برکناری سعید محمد بعد از حدود یک سال از سمت دبیری شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، این شورا به مدت یک ماه توسط سرپرست (نصرالله ابراهیمی) اداره شد تا قرعه این سمت به نام حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشین کار دولت سیزدهم افتاد.

عبدالملکی که عصر روز گذشته از سوی وزیر اقتصاد معارفه شد، در دولت قبل چندین توییت درمورد مناطق آزاد در صفحه شخصی خود منتشر کرده بود.

برای مثال، عبدالملکی در رشته توییتی اعلام کرده بود که "مناطق آزاد لطمه بزرگی به عملکرد و فرهنگ ­- اقتصادی کشور بوده! انتظار می‌رفت مجلس در برابر خواسته غیرمنطقی افزایش هفت منطقه آزاد جدید مقاومت کند. مناطق آزاد که قرار بوده قطب صادرات کشور باشند، به درگاه فراخ واردات کالاهای خارجی واز آن بدتر، پمپاژ فرهنگ مصرفی غربی شده!

تنها به این شرط قابل قبول می‌تواند باشد که در اصلاح قانون مناطق آزاد منبع درآمدی مناطق از واردات به صادرات تبدیل شود! جای نمایندگان محترم بودم مصلحت کشور و آخرت خودم رو به دنیای دیگران نمی‌فروختم. نمایندگان با تصویب اشتباه فردای قیامت گیرن! "

وی همچنین در توییتی دیگر با انتشار تصویر نوشیدنی‌های خارجی نوشت: "رشد بی‌حساب و کتاب مناطق آزاد یک نتیجه‌اش این می‌شود که در جایی مثل بشاگرد هم گاهی باید مدت‌ها پی یک نوشیدنی ایرانی بگردی! "

در رشته توییتی دیگر عبدالملکی، دولت و نمایندگان مجلس را خطاب قرار داده و نوشته بود که "دولت محترم، نمایندگان محترم، با سلام، ایجاد هشت منطقه آزاد جدید را با همکاری هم تصویب کردید، دمتان گرم، از اختیاراتی که مردم در اختیارتان گذاشتند استفاده کردید! اما وجدانا اسم اقتصاد مقاومتی روی آن نگذارید. ارادتمند".

این در حالی است که عبدالملکی روز گذشته در مراسم معارفه خود و در نشست با معاونین و مدیران مجموعه مناطق آزاد، از مناطق آزاد به عنوان موتور محرک توسعه اقتصاد کشور نام برده و گفته که مجموعه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از بخش های مهم اقتصادی کشور و دولت محسوب می‌شوند و رئیس محترم جمهور نیز نسبت به این مناطق حساسیت ویژه‌ای دارند.

البته وی عنوان کرده که به طور کلی گلایه‌هایی در خصوص عملکرد مناطق آزاد وجود دارد، مثل اشکالاتی که در بسیاری از نظام‌های اقتصادی کشور با آن مواجه هستیم، اما در مقابل این اشکالات، ظرفیت‌های قابل اعتنایی است.

همچنین دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، دیدگاه خود در خصوص ایجاد مناطق آزاد جدید را فصل‌الخطاب قانون عنوان و اظهار کرده که با توجه به تصویب قانونگذار، حتماً تسریع خواهد شد.

حال باتوجه اینکه عبدالملکی خود مستقیما مسئولیت این مناطق را برعهده گرفته است و همچنین اهمیت منطقه آزاد در زمینه‌های گمرکی و تجاری، سرمایه‌گذاری، گردشگری و ... برای کشور و اینکه این مناطق می‌توانند پلی به سوی جهان خارج و موجب آزادی مبادلات تجاری کشور باشند و تجارت داخلی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند، باید دید چه دیدگاه و عملکردی در پیش خواهد گرفت تا جذابیت این مناطق برای گردشگران و سرمایه‌گذاران افزون شود و سهم خود را در رشد و توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13526

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب