تصویب دوفوریت طرحی که مشکل یک میلیون جوان را برای ازدواج و فرزند آوری حل می‌کند

تصویب دوفوریت طرحی که مشکل یک میلیون جوان را برای ازدواج و فرزند آوری حل می‌کند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موافقت کردند که طبق آن بانکها و موسسات اعتباری مکلف به اعطای تسهیلات برای کمک به ازدواج و فرزندآوری شدند.

به گزارش نجواخبر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی دو فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۷۰ رأی موافق از ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن با دو فوریت این طرح موافقت کردند.

بر اساس ماده واحده این طرح، در اجرای مواد این قانون در خصوص استفاده از امتیازات و تسهیلات با هدف تشویق فرزندآوری، چنانچه به موجب قوانین خاصی پرداخت این تسهیلات یا ارائه امتیازات، موکول به رعایت شرایط معینی گردیده یا مشمول ممنوعیت شده باشد، بانکها و مؤسسات اعتباری مکلفند اعطای تسهیلات و امتیازات فوق را فقط با رعایت این قانون انجام دهند.

پیش از رأی گیری، محسن دهنوی نماینده مردم تهران به عنوان نماینده پیشنهاد دهنده این طرح در سخنانی گفت: وام ازدواج سال گذشته به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافت هرچند که این عدد زیاد نیست ولی با این حال سال گذشته ۲۵۰ هزار نفر از متاهلیت دارای شرایط موفق به تهیه این وام نشدندو در امسال نیز بیش از ۳۰ درصد از افرادی که موفق به ازدواج شدند، هنوزاین وام را دریافت نکردند.

وی افزود: بیشتر بانک‌ها وام های چند میلیاردی را بدون ضامن پرداخت می‌کنند ولی از پرداخت وام ۵۰ تا ۱۵۰ میلیونی خودداری کرده یا ضامنان زیادی را طلب می‌کنند.

دهنوی ادامه داد: برای حل مشکل یک میلیون جوانی که درکشور وجود دارند، لازم است بندی به این قانون جوانی جمعیت اضافه کرد که بر اساس آن مسئله این یک میلیون جوان را برای ازدواج و فرزند آوری حل کنیم.

عبدالناصردرخشان نماینده ایرانشهر و سرباز در مخالفت با این طرح گفت: اگر قرار است اصلاحی در این قانون صورت بگیرد باید این اصلاح اساسی انجام شود تا در برابر بی‌عدالتی مقابله کنیم.

علی اکبرعلیزاده برمی نماینده مردم دامغان در موافقت با این طرح گفت: موضوع جمعیت برای کشور حیاتی است و امیدوارم نمایندگان با رفع اشکال این طرح سبب کاهش طلاق و افزایش ازدواج و فرزندآوری در کشور شوند.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس در مخالفت با این طرح گفت: نگرانی ما در حوزه جوانی جمعیت و خانواده به مسائل دیگری مرتبط با این موضوع است. چرا که به عنوان مثال تکالیف مجلس در حوزه های اقتصادی، کشاورزی و ... در مجلس انجام شده که در ادامه عدم تطابق منابع و مصارف را در این بخش به کمبود منابع لازم منجر خواهد داشت.

وی افزود: باید با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد مشکلات این بخش را بررسی کنیم و اینکه با دوفوریت بخواهیم در بازه زمانی کم به این موضوع بپردازیم کارکارشناسی نیست و بهتر است به صورت یک فوریتی این طرح بررسی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: نزدیک به یک میلیون برای دریافت وام ازدواج دچار مشکل شدند. همچنین ۳ میلیون مشمول غایب وجود دارد و برای این افرادی تعیین تکلیف نکردیم. چرا که این افراد توانایی دریافت تسهیلات را ندارند.

مهدی عسکری نماینده البرز در موافقت با این پیشنهاد گفت: موانعی برای دریافت تسهیلات وام ازدواج ایجادشده و هدف طرح این است که شرایطی فراهم شد تا این مشکلات حل شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13578

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.