رئیس انجمن پخش کنندگان طلا، نقره و جواهر در گفتگو با نجواخبر:

بی‌اعتمادی طلافروشان به اوراق سکه/ گران شدن دلار و سکه ناشی از دخالت‌های دولت است

بی‌اعتمادی طلافروشان به اوراق سکه/ گران شدن دلار و سکه ناشی از دخالت‌های دولت است
رئیس انجمن پخش کنندگان طلا، نقره و جواهر با انتقاد از مباحثی که در خصوص عرضه اوراق سکه در بورس مطرح می‌شود گفت: بازار باید دست بازاری باشد زیرا دولت هر چقدر وارد مباحث اقتصادی شود، باعث ویرانی می‌شود.

محمد اسدی جوزانی مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از اقتصاد دولتی دانست و به خبرنگار نجواخبر گفت: عملکرد نامناسب دولت در تمامی سالهای گذشته، تجربه‌ تلخی است که در تمامی سال‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم و باعث شده مردم اعتمادی به دولت نداشته باشند.

وی با طرح این پرسش که تا امروز کدام بار دولت وارد یک بحث اقتصادی شده و آن را به موفقیت رسانده است گفت: همین گران شدن دلار و سکه هم به دلیل دخالت های دولت در اقتصاد بوده است.

رئیس انجمن پخش کنندگان طلا، نقره و جواهر با اشاره به چالشهایی که در بازار خرید و فروش برای انتقال نقدینگی وجود دارد گفت: امروزه قیمت‌ها سر به فلک کشیده و مردم برای آن که کالایی را بخرند و پولش را جابه‌جا کنند، مدت‌ها سرگردان می‌مانند و چندین روز طول می‌کشد تا پول معاملات جابه‌جا شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت بر هر چه دست گذاشته، آن را خراب کرده است گفت: اکنون نیز که اوراق سکه توزیع می‌شود، اعتمادی به آن نیست و این نگرانی وجود دارد که بازار رانت برای یک عده به وجود بیاید و در آینده شاهد فساد گسترده‌ای در این بخش باشیم.

اسدی جوزانی با یادآوری اینکه بورس کالا در گذشته از انجمن خواسته بود طلا را در بورس کالا معامله کند گفت: با وجود آن که در بین صنف طلا به تبلیغ این خواسته بورس پرداختیم، اما هیچکس حاضر به خریداری طلا از بورس نشد، زیرا آنقدر بروکراسی گسترده‌ای دارد که خرید و فروش را به چالش می‌کشاند.

رئیس انجمن پخش کنندگان طلا، نقره و جواهر با تاکید بر اینکه کاسبان صنف طلا زیر بار معاملات بورس نمی‌روند گفت: معامله طلا در بازار بی دردسر و بدون حاشیه است، بدین معنا که پول را با طلا جابه‌جا می‌کنند، نه نامی از کسی ثبت میشود و نه این نگرانی وجود دارد که چقدر معاملات طلا داشته‌اند تا بتوانند آن را ردگیری کنند.

وی با یادآوری اینکه در گذشته شاهد اعدام سلطان سکه بودیم گفت: آن عددی که باعث اعدام سلطان سکه شد، عدد بالایی نبود زیرا در بازار کسانی بودند و هستند که بسیار از نظر وزن و مبلغ، طلای بیشتری دارند و معاملات بیشتری انجام می‌دهند، اما به دلیل آنکه ردی از خود باقی نمی‌گذارند، هیچ اتفاقی برایشان نمی‌افتد.

اسدی جوزانی با تاکید بر اینکه شرایط معاملات به گونه‌ای شده که سرمایه‌داران نمی‌خواهند دارایی و درآمدشان را رونمایی کنند گفت: تنها بحث دریافت مالیات و عوارض از معاملات طلا مطرح نیست، بلکه کسانی که طلا خرید و فروش می‌کنند، نگران این هستند که به عنوان سلطان سکه و مخل بازار ارز یا طلا دستگیر و به عنوان مفسدفی الارض با آنان برخورد شود.

وی با یادآوری اینکه وقتی بورس برای معاملات طلا با انجمن وارد مذاکره شد، اعلام کردیم که حاضر هستیم به صورت شفاف مالیات هم بدهیم گفت: هیچکس در بازار معاملات در بورس را قبول نکرد زیرا نگران برخوردهای نامناسب بعد از آن بودند و هستند.

وی با اشاره به اینکه مردم از عرضه اوراق سکه اطمینان ندارند گفت: باور مردم بر این است که دولت کسری بودجه دارد و خودش وارد بازار شده و اقدام به فروش طلا و دلار در بازار کرده تا کسری بودجه خود را تأمین کند، بنابراین هر چقدر که طلا و دلار گران تر باشد، برای دولت بهتر است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13582

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.