پیش‌نویس قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران روی میز شورای حکام+جزییات درخواست آمریکا و ۳کشور اروپایی

پیش‌نویس قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران روی میز شورای حکام+جزییات درخواست آمریکا و ۳کشور اروپایی
آمریکا و سه کشور اروپایی از شورای حکام خواستند، از ایران بخواهد توضیحات بیشتری درخصوص ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده ارایه کند و این همکاری «الزامی و اضطراری» است.

به گزارش نجواخبر، پیش‌نویس قطع‌نامه آمریکا و سه کشور اروپایی در روز جمعه به ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی ارسال شده است.

در متن این درخواست آمده است: الزامی و اضطراری است که ایران در جهت تحقق وظایف قانونی‌اش عمل کند و بدون تأخیر اقداماتی انجام دهد.

ارائه توضیح معتبر درخصوص ذرات اورانیوم، ارائه اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز آژانس اتمی، اجازه دسترسی به اماکن و مواد مورد نیاز آژانس و اجازه نمونه‌برداری از سوی آژانس اتمی ازجمله اقداماتی است که ایران مطابق با این متن، باید به آن‌ها عمل کند.

در متن این پیش‌نویس - که باید به تأیید اکثریت اعضای شورای حکام برسد - آمده که این شورا "نگرانی‌های جدی درخصوص مسائل پادمانی مرتبط با سه سایت اعلام نشده دارد که به دلیل ناکافی بودن همکاری اساسی توسط ایران حل نشده باقی مانده است."

سه مکان مورد نظر آژانس سایت یا مکانی در ورامین، تورقوزآباد در حومه تهران و در مریوان در استان کردستان هستند. یک سؤال دیگر هم آژانس درباره فعالیت آزمایشگاه جابربن حیان داشت که بعد از بررسی‌های اولیه در اوایل سال ۱۴۰۱ آژانس درباره این مکان و سؤالاتش قانع شد اما در حالی که تصور می‌شد این موضوع حل شده است، مدیرکل آژانس در یکی از سخنرانی‌های خود مجدد سؤالاتی را درباره این موضوع طرح کرد. بنا بر این مسئله چهارم به شکلی مبهم هم‌چنان روی میز است!

ایران و آژانس در اسفند ۱۴۰۰ (مارس ۲۰۲۲) در بیانیه مشترکی توافق کردند تا هیئت‌های فنی و کارشناسی دو طرف به بررسی ابعاد و جزییات سؤالات آژانس درباره این سه مکان بپردازند. از آن زمان تاکنون و درحالی که این مذاکرات به موازات مذاکرات احیای برجام در جریان بوده است و ایران بارها در نشست‌های فنی و کارشناسی به تبادل اسناد و مدارک با آژانس پرداخته است اما آژانس از پاسخ‌های ایران هم‌چنان قانع نشده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13617

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب