راه‌اندازی مگاپروژه‌های نفت و گاز و زنجیره‌های تولید در جزیره قشم

راه‌اندازی مگاپروژه‌های نفت و گاز و زنجیره‌های تولید در جزیره قشم
جزیره قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس و با وسعتی بالغ‌بر 1500کیلومتر مربع، با برخورداری از 17میدان نفتی در دریا و خشکی و دارا بودن منابع بی‌نظیر گاز، یکی از نقاط جذاب برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی محسوب می‌شود.

به گزارش نجواخبر، نگاه ویژه به جایگاه قشم جهت توسعه میادین نفتی و گازی، احداث واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی، ذخیره‌سازی و انتقال مواد نفتی، سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و احداث نیروگاه‌ها، ضرورتی بود که در موافقت‌های صورت گرفته با وزرات نفت و نیرو جهت اجرای آن تصمیم‌گیری شد.

از دیگر مزایای جزیره قشم می‌توان از قوانین منطقه آزاد که سبب سهولت سرمایه‌گذاری می‌شود، دسترسی به بازار گسترده کشورهای خاورمیانه، قرار گرفته در مهم‌ترین آبراه بین‌المللی، عمق مناسب سواحل جهت پهلوگیری کشتی‌های غول پیکر، وجود اسکله‌های تخصصی و روبه توسعه و وجود زیرساخت‎های همچون آب وبرق وخطوط انتقال نفت وگاز نام برد که توانایی قشم را برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه دوچندان ساخته است.

صدور ۴مجوز مجتمع پتروشیمی با خوراک گاز طبیعی محصول متانول، صدور مجوز پالایشگاه با خوراک نفت سنگین، فوق‌سنگین و معیانات گازی با محوریت صادراتی کل محصولات. پروژه بانکرینگ جهت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی در منطقه سلخ با ظرفیت ۷۵۰هزار تن در ماه، پروژه ذخیره‌سازی نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی در منطقه دیرستان با ظرفیت نهایی بیش از ۶ونیم میلیون بشکه، و طرح توسعه تا ۳۰میلیون بشکه و دو نیروگاه ۵۰۰مگاواتی سیکل ترکیبی، دو نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۲مگاوات، جانمایی پروژه احداث LNG در هاب نفت و گاز سلخ و پروژه اسکله نفتی از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا یا بهره‌برداری برای تبدیل قشم به هاب انرژی منطقه می‌باشد.

پروژه اسکله نفتی حرا قشم

اسکله نفتی حرا قشم از بندرگاه‌های مهم جنوب کشور به منظور دریافت نفت‌خام از طریق شناور و صدور محصولات پالایش شده نظیر قیر، نفت، سوخت شناورها و سایر فرآورده های نفتی می‌باشد.

این اسکله با پیشروی حدود ۲کیلومتری در دریا درحال احداث است و هم‌اکنون فاز اول این بندرگاه مشتمل بر یک پست اسکله و خطوط لوله با قابلیت پهلوگیری کشتی‌های ۳۵ تا ۴۰هزار تنی با سرمایه‌دگذاری بالغ‌بر ۴۵میلیون یورو به بهره‌برداری رسیده است.

در مرحله بعدی نیز فاز دوم با اعتبار ۳۵میلیون یورویی با دو پست اسکله ۴۵ و ۷۰هزار تنی به بهره‌برداری خواهد رسید.

پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری از فاز دوم این اسکله تا نیمه سال‌۱۴۰۲ به سرانجام برسد.

پروژه پارس بهین پالایش نفت قشم

این پالایشگاه در دو فاز با محصولات مشابه در نظر گرفته شده بود. فاز اول این پالایشگاه دارای ظرفیت تولید یک میلیون تن انواع قیرهای نفوذی با گرید‌های ۵۰/۴۰، ۶۰/۷۰، ۸۵/۱۰۰ و حدودا ۵میلیون و ۷۰۰هزار بشکه برش سبک نفتی در سال می‌باشد که درحال تولید است. این پالایشگاه به طریقی طراحی شده است که نفت‌خام سبک می‌تواند به برش‌های نفتا، نفت سفید و گازوئیل تبدیل گردد. این پالایشگاه به عنوان یک شرکت تماما خصوصی، تنها تولیدکننده قیر با خوراک نفت‌خام بوده که با استفاده از امکانات پالایشی، ذخیره‌سازی و اسکله اختصاصی خود به صورت یک مجموعه واحد، ضمن داشتن موقعیت استراتژیک، دارای مزیت‌های کیفی و دسترسی آسان برای مشتریان خود و دیگر واحدهای پالایشگاهی سایت کاوه خواهد بود.


نیروگاه سیکل ترکیبی قشم مولد

نیروگاه سیکل ترکیبی قشم مولد علاوه‌بر تولید برق با ظرفیت ۷۰مگاوات، وظیفه تأمین یوتیلیتی موردنیاز شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم را نیز برعهده دارد.

نیروگاه سیکل ترکیبی ایده‌ای برای تولید برق کم‌هزینه می‌باشد که از روش‌های موثر افزایش راندمان و مقرون ‌به‌صرفه‌تر شدن پروسه تولید برق کشور است.

بخش گازی این نیروگاه با سرمایه‌گذاری ارزی بالغ‌بر ۹۰میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی یکهزار و ۶۰۰میلیارد ریال و ظرفیت تولید ۳۲۰مگاوات برق اردیبهشت‌ماه سال جاری به بهره‌برداری رسید.

فاز دوم نیز که واحد بخار می‌باشد، با ظرفیت ۱۶۰مگاوات در دست ساخت است.

فاز دیگر این سایت تولید ۱۴هزار مترمکعب تولید آب شیرین می‌باشد و درحال بهره برداری است.

دیگر نیروگاه سیکل ترکیبی متعلق به شرکت مپنا و غدیر با ظرفیت ۵۰۰مگاواتی بوده که فاز اول با ۳۴۰مگاوات برق جزیره و بخشی از برق سرزمین اصلی را تأمین می‌نماید و فاز دوم آن واحد بخار با ظرفیت ۱۴۰مگاوات در دست ساخت است. ضمنا این مجموعه درحال ساخت تولید آب شیرین با ظرفیت ۴۰هزار مترمکعب در روز است که طبق زمان‌بندی در نیمه اول‌۱۴۰۲ قابل بهره‌برداری است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13638

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.