احسان سلطانی در گفتگو با «نجواخبر»:

بازی با قیمت دلار/ آینده بازار ارز چگونه است؟

بازی با قیمت دلار/ آینده بازار ارز چگونه است؟
یک اقتصاددان با بیان اینکه منتظر ارزانی دلار نباشید، گفت: دولت خود قیمت دلار را بالا برده است.

به گزارش خبرنگار «نجواخبر»، قیمت دلار در حالی از روز ۹ آبان ماه پی در پی سقف شکنی کرد که پس از حدود یک هفته به سقف تاریخی بی سابقه‌ای رسید؛ ۲۶۸۰۰ تومان، یعنی تا یک قدمی کانال ۲۷ هزار تومان رفت و دوباره برگشت. این یعنی اتفاق بی سابقه‌ای که در چند سال اخیر در بازار ارز تجربه نشده بود.

در لحظه تنظیم این خبر، قیمت دلار به ۳۴۵۰۰ هزار تومان رسیده و این در حالی است که آینده این بازار در هاله‌ای از ابهام است. سؤال اصلی این است که دلار باز هم سقف شکنی خواهد کرد؟

درآمدزایی دولت از گرانی دلار

احسان سلطانی در گفت‌وگو با «نجواخبر» گفت: با تحریک بازار ارز، قیمت دلار را بالا بردند تا درآمد جدید کسب کنند و همچنین منبع درآمد جدیدی برای بنگاه‌ها و بانک های دولتی و خصولتی و وابستگان خود ایجاد کنند.

این اقتصاددان با بیان اینکه با برنامه ریزی قیمت دلار را ۷ هزار تومان بالا بردند، ادامه داد: اگر روزی یک میلیون بشکه نفت هم با قیمت حداقل یک شبکه ۸۰ دلار بفروشیم، ماهی ۲۴۰۰ میلیون دلار درآمد برای دولت کسب خواهد شد. با احتساب ۷ هزار تومان می‌شود ماهی ۱۶۸۰۰ میلیارد تومان فقط سهم دولت (فروش نفت) از افزایش قیمت دلار.

بهانه‌ای برای افزایش قیمت دلار

این اقتصاددان با اشاره به اینکه دلیل موثقی در بازار برای گرانی دلار نیست، گفت: در شرایطی دلار افزایش ۷ هزار تومانی را تجربه می‌کند که نه قیمت نفت پایین آمده، نه خبری از تحریم است و نه تقاضای دلار بالا رفته است.

به گفته سلطانی، ۸۰ درصد عرضه دلار توسط دولت و بنگاه های شبه دولتی صورت می‌گیرد. دلیل این حرف این است که اسکناس دلار نو که در صرافی‌ها رسمی به فروش می‌رسد، فقط توسط دولت امکان عرضه دارد.

تورم مهلک در انتظار اقتصاد ایران

سلطانی با طرح این پرسش که آیا دولت تبعات افزایش قیمت دلار را نمی‌داند؟ گفت: افزایش قیمت دلار یعنی تورم، تورمی که فقر مردم را تشدید می‌کند و قیمت همه چیز از آب معدنی و پوشک بچه گرفته تا غذا، دارو و اجاره خانه را بالا می‌برد.

این اقتصاددان با بیان اینکه دولت برای تأمین مخارج و تأمین منافع هزینه‌های زندگی مردم را افزایش داد، گفت: در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار ارزانی دلار را داشت.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13654

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب